تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گزارش روز هشتم المپیک

«در حد و اندازه‌ی خودمان ظاهر شدیم»

فرنگیس محبی
mohebbi@radiozamaneh.com

Download it Here!

ششمین مدال طلای المپیک پکن و رکورد جهانی دیگری برای «مایکل فلپس»، ستاره بی‌نظیر شنای امریکا، از خبرسازترین نتایج هشتمین روز بیست و نهمین دوره‌ی بازی‌های المپیک بود.

مایکل فلپس مدال طلای خود را در ۲۰۰ متر آزاد ترکیبی به دست آورد. او با کسب این مدال و با ثبت زمان یک دقیقه و ۵۴ ثانیه و ۲۳ صدم ثانیه، رکورد جهانی را هم که متعلق به خودش بود، شکست.

دقایقی پس از این پیروزی و کسب ششمین مدال، فلپس در تلاش برای کسب طلای هفتم، در دور مقدماتی ۱۰۰ متر پروانه شرکت کرد و به فینال رسید.

در صورت کسب هفتمین مدال، رکورد مایکل فلپس با رکورد «مارک اسپیتز» در تصاحب هفت مدال طلا در یک دوره از بازی‌ها، برابر می‌شود. اسپیتز، شناگر آمریکایی، در المپیک ۷۲ مونیخ هفت مدال طلا به دست آورد.

به این ترتیب، فلپس که می‌گوید کاری به جز خوردن و خوابیدن و شنا کردن ندارد، ۱۲ مدال طلا را به ویترین مدال‌های خود اضافه کرد. او در المپیک آتن هم صاحب شش مدال طلا شده بود.

در دیگر مسابقات‌، آلمان اولین مدال طلای شنای خود را توسط «بریتا استفن» شناگر زن در ۱۰۰ متر آزاد به دست آورد.

مغولستان هم برای اولین بار در تاریخ المپیک، صاحب مدال طلا شد. این مدال در وزن ۱۰۰ کیلوگرم جودو به دست آمد.

در ژیمناستیک زنان هم «ناستیا لیوکین» امریکایی با شکست دادن هم‌وطنش، «شاون جانسون» صاحب مدال طلا شد. مدال طلای دوچرخه‌سواری سرعت هم به بریتانیا رسید.


هما حسینی، قایق‌ران تیم ملی المپیک

در هشتمین روز بازی‌های المپیک که پس از چند روز طوفان و باران، روزی آفتابی با هوای گرم بود، تیم‌های ایران در رشته‌های جودو، پرتاب دیسک و قایق‌رانی رویینگ (پاروزنی) تک‌نفره مردان و زنان رقابت داشتند.

«محمد‌رضا رودکی»، آخرین جودوکار باقی‌مانده در این رشته در وزن +۱۰۰ کیلوگرم، با «لاشا گوجیجیانی» از گرجستان به مبارزه پرداخت و با یک امتیاز شکست را پذیرا شد. اما در دو مسابقه‌ی خود در گروه بازنده‌ها، ابتدا با ضربه فنی، از سد «دانیال مک‌کورمیک»‌، حریف امریکایی خود گذشت.

بعد از آن «تامریان تمنو» نقره‌دار المپیک آتن را کنار گذاشت و در یک قدمی مدال برنز قرار گرفت. اما در آخرین مسابقه‌اش مغلوب حریف کوبایی شد و دست خالی بازی‌های المپیک را ترک کرد.

رودکی قبل از رسیدن به این مرحله، از سد دو حریف خود از بلاروس و ایسلند گذشته بود.

▪ ▪ ▪

پس از پایان آخرین مسابقه‌ی محمد‌رضا رودکی، در گفت و گویی با آقای علی‌رضا امینی، مدیر تیم‌های ملی جودوی ایران، که در کنار تشک در ورزشگاه، مسابقه را دنبال می‌کرد، در مورد مصدومیت آقای رودکی که آن را علت شکستش اعلام کرده بود پرسیدم:

آقای رودکی هم حریف روس خود و هم حریف آمریکایی‌اش را ضربه فنی کرد. مصدومیت و کشیدگی و... در همه ورزشکاران است.

آقای رودکی در حد و اندازه‌ی خودش ظاهر شد. مسابقات خوبی را برگزار کرد. شش بار در جدول المپیک دوام آوردن برای جوانی مثل آقای رودکی شرایط خوبی را برای آینده‌ی ایشان قابل پیش‌بینی می‌کند. ضمن این‌که مقام پنجمی المپیک هم خوب است.

ما امیدوار بودیم که با شرایط خوبی که در مسابقات پیش رفت (بردن حریف بلاروس که خود بلاروس قهرمان جهان بود، شکست دادن تمنوو و حریف ایسلندی‌اش) ایشان بتواند حداقل مدال برنز را بگیرد؛ که متاسفانه نتوانست و به همان پنجمی المپیک قناعت کرد.

آیا انتظاری که شما در این دوره از بازی‌ها از تیم‌تان داشتید، برآورده شده است؟

به غیر از یکی دو نفر که ما رضایت کاملی از آن‌ها نداریم، این تیم در حد و اندازه خودش ظاهر شد. دو مقام پنجمی المپیک به دست آوردیم. ضمن این‌که جودو از قبل هم مدال المپیک نداشت و در المپیک قبل هم مقام پنجمی آوردیم.

اما انتظار این را هم داشتیم که حداقل آقای آرش میراسماعیلی، با آن شرایط خوبی که داشتند بتوانند در المپیک مدال بیاورند. باید این را بعداً بررسی بکنیم.

البته در صحبتی هم که با خود ایشان داشتیم، به نتیجه مورد قبولی نرسیدیم. ولی روی این موضوع باید بررسی و کارشناسی بیشتری بشود که چرا آقای میراسماعلیی نتوانست در حد انتظار ظاهر شود.

ولی در مجموع از کل شرایط تیم راضی هستم و بچه‌ها شرایط خوبی داشتند. البته در وزن ۹۰ کیلو از آقای قمی بیشتر از این انتظار بود؛ ایشان اگر در حد و اندازه‌ی خودش ظاهر می‌شد، می‌توانست تا پنجمی المپیک پیش برود.

ما در مجموع انتظار این را داشتیم و از قبل هم پیش‌بینی می‌کردیم که در دو وزن یکی از مدال‌های المپیک را بگیریم. اکنون هم به مقام پنجمی قناعت کردیم.

▪ ▪ ▪

در اولین روز مسابقات دو و میدانی مسابقات المپیک که در ورزشگاه «لانه‌ی پرنده» شروع شد، «امین نیک‌فر»، ملی‌پوش ایرانی، در پرتاب وزنه در دور مقدماتی در هر سه پرتاب خود، مرتکب خطا شد و از صعود به مرحله‌ی بعد بازماند.


محسن شادی، ایسنا

«هما حسینی» و «محسن شادی» دو ورزشکار ایرانی در قایق‌رانی رویینگ (پاروزنی) هم از این مسابقات کنار رفتند.

محسن شادی در میان ۳۳ شرکت‌کننده در پیکارهای گروه بازنده‌ها در رده‌ی بیست و ششم ایستاد و هما حسینی، پرچمدار کاروان ورزشی ایران، در میان ۲۴ شرکت‌کننده آخر شد.

اخراج دو دوپینگی دیگر، از خبرهای امروز کمیته‌ی بین‌المللی المپیک بود.

«کیم جونگ سو»، تیرانداز ماهر کره شمالی که تا‌کنون دو مدال نقره و برنز هم کسب کرده بود، به علت مثبت بودن آزمایش دوپینگ، از ادامه‌ی مسابقات محروم شد و مدال‌های او پس گرفته شد.

کیم جونگ سو گفته است که او برای متوقف کردن لرزش دست‌هایش دارو استفاده می‌کرده است.

ورزشکار دیگری که با محرومیت به علت دوپینگ، روبه‌رو شد، «دوتی آنجان تونگ»، ژیمناست زن از ویتنام است.

روی هم رفته از آغاز این دوره از بازی‌ها، سه ورزشکار دوپینگی اعلام شده‌اند. قبلاً «ماریا ایزابل مورنو»، دوچرخه‌سوار زن از اسپانیا اخراج شده بود.

از دیگر خبرهای جالب المپیک که امروز در پکن اعلام شد، این بود که پیرترین شرکت‌کننده در بازی‌های امسال، «جان دین»، قایق‌ران امریکایی است که پس از هفت‌ بار تلاش برای شرکت در المپیک، امسال در ۵۸ سالگی موفق به عضویت در تیم امریکا شده است.

در حاشیه‌ی المپیک، یک بریتانیایی ۲۴ ساله به علت تظاهرات به نفع تبت، دستگیر شد.

«فیلیپ کرک» با آویزان شدن از دیواری به ارتفاع ۱۰ متر، پلاکارد بزرگ پارچه‌ای را با عنوان «تبت را آزاد کنید» به دیوار نصب کرده بود.

مقامات رسمی چینی این نوع فعالیت‌ها را غیرقابل‌قبول خواندند و ادعا کردند که اکثر معترضین، مشکلات مساله‌ی تبت را درک نمی‌کنند.

تعجب‌آور این است که با وجود تدابیر شدید امنیتی برگزارکنندگان المپیک پکن، فعالان حقوق بشر هنوز قادر می‌شوند در جلوی چشمان ماموران امنیتی به چنین ابتکاراتی دست بزنند.

اما در جدول مدال‌ها در پایان هشتمین روز بازی‌های المپیک پکن، چین با ۲۶ مدال طلا در ردیف اول جدول ایستاده؛ امریکا و آلمان با ۱۴ و ۸ مدال طلا به ترتیب در ردیف‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

در مجموع مدال‌ها، امریکا صاحب ۴۸ مدال در مقایسه با ۴۲ مدال چین است.

Share/Save/Bookmark

Farangis Mohebbi
Interview, Alireza Amini (Judo)
Beijing

نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)