تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گزارش روز هفتم المپیک

حضور در المپیک، «اقبال بزرگ» تیم بستکبال ایران

فرنگیس محبی
mohebbi@radiozamaneh.com

کریستین آرمسترانگ، نماینده‌ی آمریکا در مسابقات دوچرخه سواری، دیروز (پنجشنبه) با کسب طلا در تایم تریل انفرادی، نهصدمین طلای آمریکا در دوره‌های مختلف المپیک را ثبت کرد، و بالاترین رکورد در کسب طلا در تاریخ بازی‌های المپیک را به آمریکا اختصاص داد.

Download it Here!

در حالی که مایکل فلپس، شناگر آمریکایی و برنده‌ی یازده طلای المپیک دیروز (پنجشنبه) را استراحت داشت؛ آلن برنارد از فرانسه با کسب مدال طلای شنای ۱۰۰ متر آزاد رکورد قبلی جهانی را که متعلق به ایمون سولیوان از استرالیا بود شکست.

استفانی رایس از استرالیا و کو سوکه کیتاجاما از ژاپن دیگر طلا گیران شنا بودند و چین، تیم میزبان هم اولین طلای شنای خود را جشن گرفت.

اضافه بر آن یانگ وی چینی با کسب مدال طلا، قهرمان مسابقات ژیمناستیک این دوره از بازی‌ها شد. یانگ که در دو سال اخیر قهرمان جهان بوده اما از کسب مدال طلا در دو دوره‌ی پیشین بازی‌های المپیک باز مانده بود، این بار بدون اشتباه طلسم دو دوره‌ی قبل را شکست.

یک روز ناامید کننده‌ی دیگر حاصل فعالیت‌های ورزشکاران ایران در روز هفتم این دوره از بازی‌های المپیک بود.

کشتی فرنگی، بسکتبال و مشت‌زنی رشته‌هایی بود که ورزشکاران ایران در آن به رقابت پرداختند. تنها دلگرمی امروز کاروان ورزشی ایران در مشت‌زنی به مرتضی سپهوند، مشت زن ۶۴ کیلوگرم بود که با پیروزی مقابل حریف قدرتمند از رومانی به مرحله‌ی یک چهارم نهایی صعود کرد.

در حالی که پس از شکست حمید سوریان و علی محمدی، فرنگی‌کاران کشتی در وزن‌های ۵۵ و ۶۰ کیلوگرم؛ مسئولان کشتی ایران در پکن امیدشان را برای کسب هر رنگ مدال به رقابت‌های ۳ فرنگی کار در مسابقات امروز بسته بودند؛ هر ۳ کشتی‌گیر با شکست از دور مسابقات حذف شدند.

مسعود هاشم زاده، کشتی‌گیر وزن ۱۲۰ کیلوگرم در مسابقه‌ی اول خود به حسن بارائوف، قهرمان جهان از روسیه باخت و با وجودی که گفته شد از ناحیه‌ی مچ پا مصدوم شده و در گروه بازنده‌ها مسابقه نخواهد داد؛ با شرکت در این گروه و یک باخت دیگر در برابر میندوگاس ازرسکیس از لیتوانی بخت کسب مدال را از دست داد.

قاسم رضایی، کشتی‌گیر وزن ۹۶ کیلوگرم در مبارزه‌ی اول خود در برابر حریفش از لیتوانی تن به شکست داد و بعد هم مغلوب نماینده‌ی روس در این وزن شد. سامان طهماسبی در وزن ۸۴ کیلوگرم با وجود پیروزی در اولین کشتی خود در مقابل کشتی‌گیری از اوکراین در دو کشتی دیگر خود در مقابل حریفانی از ترکیه و مجارستان تن به شکست داد و از دور مسابقات کنار رفت.

▪ ▪ ▪

محمد علی صنعت‌کاران، نایب رییس فدراسیون کشتی ایران در حال حاضر به همراه تیم ملی در پکن بسر می‌برد. آقای صنعت‌کاران از نارضایتی خود نسبت به نتایج به‌دست آمده می‌گوید:

نتایج کشتی فرنگی‌مان که مثبت نبوده. ارزیابی ندارد دیگه. هیچکدام از بچه‌های ما نتوانستند مدال بگیرند.

درست است که نتایج تاکنون ناامید کننده بوده ولی آیا انتظار بیشتری داشتید؟

بله، بله. کشتی فرنگی ما الان هم با اینکه نتیجه نگرفته ولی مدت‌ها بود که در یک سطح بالایی قرار داشت ولی متاسفانه در این مسابقات، اولین شکست که باعث ناامیدی بچه‌ها می‌شد سوریان بود که دست او از مدال کوتاه ماند.


محمدعلی صنعتکاران، نایب رییس فدراسیون کشتی ایران

اسم آقای سوریان را بردید، به هرحال همه انتظار داشتند که آقای سوریان که دارنده‌ی ۳ مدال قهرمانی جهان هستند و تجربه در صحنه‌های بین‌المللی دارند حداقل یک برنز بگیرند.

کشتی اول او با روس بود که سه تایمه شد و در میان ناباوری همگان کشتی را واگذار کرد و در هر صورت دیگر ناامید شد. یعنی در کشتی دوم، آن طوری که باید و شاید کشتی نگرفت. چون آن امیدی را که داشت از دست داده بود؛ این است که به روحیه‌ی او خیلی هم لطمه خورد.

فکر می‌کنید آقای سوریان شاید یک کمی دست‌کم گرفته بودند المپیک را؟
نه، مرتب و منظم و تمرینات سخت داشت، به هیچ‌وجه.

آقای صنعت‌کاران، الان ۳۶ سال است که به هرحال کشتی فرنگی در المپیک موفقتی نداشته است. علت را در چه می‌بینید؟

نه، کشتی فرنگی ما مشکل است در مقابل دنیا. ولی در این یکی دو سال اخیر فرنگی ما واقعا جهش قابل ملاحظه‌ای داشت. در هرحال و متاسفانه در این مسابقات نتوانست آن چیزی که همگان و به‌خصوص فدراسیون انتظار داشتند را بدست بیاورد.

تیم کشتی آزاد هم امروز وارد پکن شدند. چه انتظاری از کشتی آزاد دارید؟

در هر صورت ببینید کشتی یک ورزش بی‌رکوردی است. الان ما حدود هفت ماه است که بالای سر این بچه‌ها هستیم، مرتب و منظم تمرینات‌شان را کردند، تمرینات سخت و فشرده، و حالا دیگر بقیه‌ی آن با خداست و همت خود بچه‌ها و مساله‌ی قرعه و اینها همه باید دست به دست هم بدهند.

▪ ▪ ▪

گفتنی است که آرا آبراهامیان، فرنگی‌کار سوئدی در وزن ۸۴ کیلوگرم که مدال برنز گرفت، پس از اعتراض مربی تیم ملی سوئد به داوران، مدال برنز را از گردن خود کند و در اعتراض به داوری در حالی که به داوران فریاد می‌زد مدال خود را بر زمین پرتاب کرد و از محل مسابقه خارج شد.

در رشته‌های دیگری که تیم‌های ملی ایران حضور داشتند مسابقات هما حسینی و محسن شادی در قایقرانی رویینگ به علت باران شدید متوقف و به فردا موکول شد.

در بسکتبال هم نتیجه‌ی ۱۰۶ بر ۶۸ در برابر استرالیا سومین باخت تیم ملی بسکتبال ایران را در برداشت. بهترین بازیکنان ایران در این مسابقه صمد نیکخواه بهرامی، حامد آفاق و حامد حدادی معرفی شدند. تیم‌های روسیه و لیتوانی در دو دیدار قبلی حریفان ایران بودند. تیم ملی بسکتبال ایران در بازی‌های المپیک با تیم‌های استرالیا، آرژانتین، کرواسی، روسیه و لیتوانی هم گروه است و دیدار بعدی تیم ایران روز شنبه در برابر آرژانتین خواهد بود.

▪ ▪ ▪

با محمود مشحون رییس فدراسیون بسکتبال ایران در پکن گفتگویی داشتم. از او سوال کردم که تجربه‌ی تیم ملی بسکتبال ایران پس از ۶۰ سال غیبت در المپیک تاکنون چگونه بوده است؟

آنچه که برای ورزش بسکتبال اتفاق افتاد و در کوران آن هستیم بسیار اقبال بزرگی بود که قهرمانان خوب ما توانستند در المپیک ۲۰۰۸ پکن حضور داشته باشند و در کنار مقر بزرگ بسکتبال که غالباً بازیکنان ان‌بی‌ای هستند و بازیکنان اروپایی؛ بتوانند ورزش بسکتبال را تجربه‌ی بیشتری بکنند.

ما از قهرمانان‌مان انتظار برد به هیچ‌وجه نداشتیم و نداریم و نخواهیم داشت. همه‌ی این موقعیت‌هایی هم که تا به امروز برای ما اتفاق افتاده از قبل پیش‌بینی کرده بودیم ولی بازی امروز را فکر نمی‌کردیم که با این اختلاف واگذار بکنیم. این موضوع یک مقداری همه‌ی ما را کسل کرد.

ولی در مجموع آنچه که برای بسکتبال به‌وجود آمد همه‌اش توفیق و موفقیت بوده. قهرمانان خوب ما بسکتبال را دیدند که بسکتبال کجای جهان است و چگونه بازی می‌شود، با چه قد و قامت‌هایی و چه توانایی‌هایی و بسیاری از مسائلی که در کل و حواشی این ورزش وجود دارد.


محمود مشحون، رییس فدراسیون بسکتبال ایران

من حیث‌المجموع ره‌آورد بازی‌های المپیک برای ما، شناساندن بسکتبال ایران به بقیه‌ی کشورهای شرکت کننده بود، که خوشبختانه بعضی از بازیکنان ما مورد توجه قرار گرفتند و احتمال این هست که در کشورهای اروپایی و ان‌بی‌ای از آنها استفاده بشود.

همینطور که گفتید الان مثل اینکه توجهات روی حامد حدادی و صمد نیکخواه هست از سوی باشگاه‌های ان‌بی‌ای، و گویا گفته شد که آقای حدادی شاید با یک باشگاه ان‌بی‌ای امروز یک قراردادی ببندند. درست است؟

از آقای حدادی دو تا از باشگاه‌های ان‌بی‌ای دعوت کردند برای قرارداد و قرار براین شد که پیشنهادشان را اعلام بکنند و بعد آقای حدادی تصمیم نهایی را بگیرد. از آقای صمد نیکخواه بهرامی هم کشور فرانسه دعوت کرده و ایشان هم به همین صورت. قرار شد که پیشنهاد را اعلام بکنند و بعد تصمیم بگیرند.

چه نگاهی به مسابقات بعدی خودتان دارید. مثلا روز شنبه مثل اینکه در برابر آرژانتین بازی خواهید داشت؟
همین‌طور است. ما در همه‌ی بازی‌ها با روحیه‌ی بسیار مثبتی وارد زمین می شویم و هیچ بازی را هم از قبل بازنده نیستیم. دیگر بچه‌ها تلاش می‌کنند و آنچه که در توان دارند بکار ببرند و آرزو داریم که بازی بهتر و خوبی را برای علاقمندان به بسکتبال به نمایش بگذاریم.

▪ ▪ ▪

تیم‌های کشتی آزاد،‌ تکواندو و پینگ پنگ ایران هم امروز وارد پکن شدند تا فعالیت‌های خود را از هفته‌ی آینده آغاز کنند.

در حاشیه‌ی المپیک یک عکس تبلیغاتی تیم ملی بسکتبال اسپانیا در مجله‌ی اسپانیایی مارکا، انتقاد شدید رسانه‌های بین المللی را برانگیخت. در این عکس بازیکنان تیم ملی بسکتبال اسپانیا در حالی که لبخند می‌زنند با انگشتان‌شان گوشه‌های چشمان خود را کشانده‌اند که نشانگر چهره‌ی چینی‌ها است. چاپ این عکس اتهامات زیادی از جمله نژاد پرستی اسپانیا و تیم ملی آن کشور را به دنبال داشت.

و بالاخره در پایان هفتمین روز بیست و نهمین دوره‌ی بازی‌های المپیک در پکن، چین با ۲۲ مدال طلا در صدر جدول مدال‌ها ایستاده، و آمریکا و کره جنوبی به ترتیب با در اختیار داشتن ۱۰ و ۶ مدال طلا در ردیف‌های دوم و سوم قرار دارند.

Share/Save/Bookmark

Farangis Mohebbi
Interview, M. Sanatkaran (Wrestling)
M. Mashhoon (Basketball) in Beijing

نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

تا زمانی که ورزش ایران دولتی ست و زیر نظر کارمندان بدون مسئولیت اداره میشود آش همین است و کاسه همین . هزینه های گزافی را بر مردم تحمیل میکنند اما هیچ کس حتی یک گزارش یک خطی از دلائل شکست نمیدهد اگر چه ممکن است شکست حق هم باشد اما بررسی نقاط ضعف و قوت باید انجام گیرد تا در دورهای بعد مجددا برای تجربه وارد میادین بین المللی نشویم . غرور ملی مردم را نادیده میگیرند و اهمیتی هم نمیدهند حد اکثر اینست که این مسئولین میروند تعداد دیگری می آیند که روز از نو روزی از نو . اگر ورزش هم خصوصی شود دولت و مجلس میتوانند یک بودجه تعیین کنند بستگه به نوع رشته ها اگر برنده بودند آن بودجه را پرداخت کنند در غیر اینصورت بخش خصوصی متحمل ضرر خواهد شد به همین دلیل سعی میکند با برنده شدن هم سرمایه اش را حفظ کند و هم سود سرمایه اش را تامین کند .

-- فرهاد- فریاد ، Aug 16, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)