تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

خواهران ویلیامز، نادال و فدرر در راه قهرمانی ویمبلدون

فرنگیس محبی
mohebbi@radiozamaneh.com

با گذشت ۹ روز از مسابقات تنیس ویمبلدون و پایان مرحله یک‌چهارم نهایی، رفته رفته صحنه برای رویارویی دو خواهر در مرحله نهایی آماده می‌شود. شکست‌های غیرمنتظره ماریا شاراپووا قهرمان پیشین ویمبلدون از روسیه، آملی مورزمو قهرمان فرانسوی دو سال پیش و آنا ایوانوویچ و یلنا یانکوویچ نفرهای اول و دوم رده‌بندی جهانی از صربستان، راه را برای رسیدن خواهران ویلیامز، ونوس و سرینا به فینال آسان‌تر کرده است.


ونوس ویلیامز (راست) و سرینا ویلیامز مجموعاً شش بار قهرمان ویمبلدون شده‌اند

خواهران ویلیامز در هشت سال گذشته مجموعاً شش بار در ویمبلدون به مقام قهرمانی رسیده‌اند و با این‌که ونوس چهار بار، یعنی دو بار بیشتر از خواهرش سرینا جام قهرمانی را به خانه برده، هر بار که این دو در فینال با هم روبه‌رو شده‌اند، در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳، سرینا پیروز از زمین بیرون آمده است.

این دو خواهر سیاهپوست آمریکائی که یک سال با هم تفاوت سنی دارند از اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی در یکی از فقیرنشین‌ترین محلات شهر لس‌آنجلس کالیفرنیا بزرگ شدند و در همان جا که مرکز جرم و جنایت و یکی از خطرناک‌ترین محلات لس‌انجلس است، تنیس را از کودکی زیر نظر پدرشان، ریچارد، و مادرشان، اوراسین، فرا گرفتند و در اواخر دهه ۱۹۹۰ جزو بازیکنان برتر جهان شدند.

ونوس و سرینا که هر کدام مدتی در سال ۲۰۰۲ نفر اول رده‌بندی جهانی بودند، مجموعا ۱۴ بار قهرمان مسابقات گرند اسلم (تورنمنت‌های عمده جهان) شده‌اند. آن‌چه این دو را از سایر بازیکنان زن حرفه‌ای تنیس جهان متمایز می‌کند، این است که آنان توانسته‌اند در زندگی خود میان تنیس حرفه‌ای و سایر حرفه‌های مورد علاقه‌شان توازن برقرار کنند.

هر دوی این خواهران علاقه به طراحی لباس دارند. ونوس اکنون یک سال است که سالن طراحی لباس خود را به نام «یازده» افتتاح کرده و لباسهای تنیس طراحی شرکت خود را برتن می‌کند. سرینا هم اضافه بر طراحی لباس و دکوراتوری، به هنرپیشگی هم علاقه دارد و آن حرفه را دنبال می‌کند.


جی جنگ، تنیس‌باز چینی و شگفتی‌ساز این دوره ویمبلدون

اضافه بر ونوس و سرینا، هنوز دو بازیکن برجسته دیگر در جدول مسابقات ویمبلدون حضور دارند. با شکست دور از انتظار ماریا شاروپووا و آنا ایووانویچ برابر حریفان گمنامشان ایا کودریاوتسووا از روسیه و جیجنگ از چین، نیمه‌نهایی ویمبلدون متعلق به خواهران ویلیامز از آمریکا، النا دمینتیوا نفر پنجم جهان از روسیه و جی جنگ است.

گفتنی است که در تاریخ ۱۲۰ ساله ویمبلدون، برای اولین بار است که یک چینی موفق به راهیابی به نیمه‌نهایی رقابت‌های انفرادی این تورنمت شده است. به خصوص که او با وایلد کارد (Wild Card) در این مسابقات شرکت کرده. جی جنگ ۲۴ ساله که جثه‌ی ریز و قد او که ۱۶۴ سانتیمتر است، بسیار کوچک‌تر از تنیس‌بازان زن امروز با قد حدود ۱۸۰ سانتیمتر است، دو سال پیش قهرمان مسابقات دوبل زنان ویمبلدون شده بود.


راجر فدرر در اندیشه ششمین قهرمانی پیاپی است

در قسمت مردان امسال ویمبلدون وضع بی‌سابقه‌ای دارد. از هشت بازیکن برتر جهان، تنها دو نفر، راجر فدرر و رافائل نادال، نفر اول و دوم جهان، به مرحله یک چهارم نهایی رسیدند. شش نفر دیگر یعنی نوواک جوکوویچ، نیکولای داویدنکو، داوید فرر، اندی رادیک، داوید نلبندیان و جیمز بلیک در هفته اول به تدریج با شکست در برابر حریفانی که ده‌ها رده پایین‌تر از آنان بودند، از دور مسابقات خارج شدند.

راجر فدرر تا کنون در این راه یک ست هم واگذار نکرده وبا قدرت حریفانش را یکی پس از دیگری درو کرده است. اما رافائل نادال که با پیروزی اسپانیا در مسابقات فوتبال جام ملت‌های اروپا، امید بعدی اسپانیایی‌ها و هواداران بی‌شمار خود است، در گیم دوم بازی دور چهارم در برابر میخاییل یوژنی روسی پایش پیچ خورد که منجر به آوردن فیزیوتراپیست به زمین و متوقف شدن بازی در مدت معین شد. با وجودی که رافائل آن بازی را به راحتی برد، اما مربی و هوادارانش را نگران کرده که صدمه پای او جدی‌تر باشد و او را در ادامه این راه دچار مشکل سازد.


اندی ماری (مورای) هم نتوانست آرزوی قهرمانی یک بریتانیایی را برآورده کند

صعود اندی ماری (مورای) بازیکن بریتانیایی به یک‌چهارم نهایی حال و هوای دیگری به ویمبلدون داد. حریف او ریچارد گسکه از فرانسه دو ست را برده بود و در ست سوم هم ۳-۵ جلو بود، اما هیاهو و تشویق بی‌پایان تماشاچیان که آرزوی به دل مانده‌شان، قهرمانی یک بریتانیایی در ویمبلدون است، روحیه او را سست کرد و تمرکز را از او گرفت.

در مقابل هوراهای بی‌امان جمعیت برای روحیه دادن به اندی ماری که زمین ویمبلدون را به لرزه در آورده و هو کردن های بی‌سابقه جمعیت، گسکه را به زانو درآورد و نه تنها آن ست، بلکه دو ست بعدی را هم باخت. ریچارد گسکه در مصاحبه مطبوعاتی گفت که او یک‌تنه در برابر اندی ماری و ۱۵ هزار نفر دیگر بازی می‌کرده است.

اندی ماری در دور یک چهارم نهایی به دیدار نادال رفت که داستان دیگری بود. او که در بازی پیش خود پس از پیروزی، عضله بازویش را به نشانه موفقیت به رخ کشیده بود، در برابر رافائل که قدرت بدنی او در تور مردان شهرت دارد و با تی‌شرت ورزشی آستین حلقه ای به زمین می‌آید، نه تنها او، بلکه ۱۵ هزار نفر جمعیت حاضر در زمین مرکزی (سنتر کورت) هم سکوت اختیار کردند. نادال دو ست اول را به راحتی برد و در گیم نهم ست سوم چند فریاد ماری ماری جمعیت هم به جائی نرسید و نادال در کمتر از دو ساعت پیروز از زمین بیرون آمد.


رافائل نادال امیدوار است که به قهرمانی‌های پیاپی فدرر در ویمبلدون خاتمه دهد

علاقه‌مندان تنیس امیدوارند که امسال هم مثل دو سال گذشته فدرر سوییسی و نادال اسپانیایی را در فینال ببینند. راجر فدرر تا کنون پنج بار پیاپی قهرمان ویمبلدون شده و در دو فینال آخر، نادال را شکست داده است. نادال هم سه هفته پیش در فینال جام آزاد فرانسه، رولان گاروس، فدرر را شکست داد و برای چهارمین سال پیاپی به مقام قهرمانی رسید. این شکست، چهارمین شکست فدرر از نادال در رولان گاروس بود؛ سه بار در فینال و یک بار در نیمه‌نهایی.

نادال دو هفته پیش هم توانست اولین مقام قهرمانی خود روی زمین چمن را در «کوئینز کلاب» لندن به دست آورد و به همین جهت، کارشناسان تنیس بخت قهرمانی او را، که سال گذشته تنها در اثر آسیب‌دیدگی در مسابقه فینال آن را از دست داد، بیشتر از همیشه می‌دانند. امسال فدرر با شکست دادن ماریو انچیک از کرواسی به نیمه‌نهایی رسیده است.

مارات سافین قهرمان پبشین جهان از روسیه هم که نواک جوکوویچ نفر سوم جهان را در دور دوم شکست داد، آرام ارام و بدون سر و صدا به بازی‌های خود ادامه داده و با شکست فلیسیانو لوپز از اسپانیا در دور یک‌چهارم نهایی به دور از انتظار تا نیمه‌نهایی پیش رفته است.


ارغوان رضایی امسال وداع زودهنگامی داشت

پس از خروج زود هنگام ارغوان رضایی، بازیکن ایرانی - فرانسوی از هر دو قسمت انفرادی و دوبل در هفته اول، این هفته شاهد حضور منصور بهرامی در ویمبلدون بودیم. منصور که هنوز بازیکن بسیار محبوبی است و در قسمت دوبل سینیورها با هم‌بازی خود آنری لکونت فرانسوی بازی اول خود را برد، باز هم مثل همیشه تماشاچیان بسیاری را جذب کرد و با شگردهای خاص تفریح‌آمیزش آنان را سرگرم کرد.

در بازی دوم که قرار بود روز چهارشنبه انجام شود باران مجال نداد و منصور که به جایگاه سلطنتی زمین مرکزی دعوت شده بود، تمام روز را به جای بازی، به تماشای بازی و تفریح گذراند.

Share/Save/Bookmark

Farangis Mohebbi
Wimbledon Tennis Championship

نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

سرکار خانم محبی با سلام
ممنون از اطلاعات خوبی که داده اید در این مقاله. یک نکته و آن اینکه این کلمه "تنیسور" از کلمات غلطی است که فقط ما ایرانی ها الکی ساخته ایم و در متن های محکم و درست نثر فارسی بکار نمی رود. این کلمه در هیچ زبانی وجود ندارد. همینطور است کلمه فوتبالیست یا بسکتبالیست که آنها هم بی ریشه اند و جعلی.
با احترام مجدد

-- علی ایرانی ، Jul 3, 2008

دوست عزیز آقای ایرانی
با تشکر از تذکر شما اصلاح شد. این البته اشتباها به زیرعکس و صفحه اول آمده بود و حتما توجه کردید که در گزارش این کلمه استفاده نشده. در مورد واژه های مثل فوتبالیست و یا بسکتبالیست هم که شما گفتید بنظر من واژه هایی هستند که سالهاست جا افتاده وهم گفتنش وهم نوشتنش روانتره. مثلا در حرف زدن برای رجوع به یک بازیکن روان نیست که مرتبا بگوییم بازیکن فوتبال و یا بازیکن بسکتبال در حالیکه گفتن فوتبالیست و یا بسکتبالیست بسیار راحت تره. شاید اضافه کردن کلمه باز بدنبال نام ورزش هم آسانتر باشد.

-- فرنگیس محبی - زمانه ، Jul 3, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)