تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با محمود رشیدی، نایب رییس فدراسیون کاراته‌ی ایران:

کاراته، پرافتخار‌ترین ورزش ایران

فرنگیس محبی
mohebbi@radiozamaneh.com

در مجله‌ی ورزشی این هفته موقعیت ورزش کاراته در ایران را در گفت‌وگو با محمود رشیدی، نایب رییس فدراسیون کاراته‌ی ایران بررسی می‌کنیم. ابتدا چند خبر کوتاه:

Download it Here!

اقدامات خشن دولت چین در منطقه‌ی تبت که کشته‌شدن ده‌ها آزادیخواه تبتی را به‌همراه داشت، اعتراض‌های گسترده‌ای از سوی طرفداران حقوق بشر در سراسر جهان در مسیر انتقال حمل مشعل المپیک به پکن را باعث شد. در لندن و پاریس حمله تظاهرکنندگان مراسم ویژه‌ی حمل مشعل المپیک را مختل کرد و در سانفرانسیسکو مسوولان مجبور شدند با تغییر ساعت، مدت و مسیر برنامه بدون حضور مردم مشعل را حمل کنند.

در همین حال گوردن براون، نخست‌وزیر بریتانیا هم اعلام کرد که در مراسم گشایش بازی‌های المپیک که روز هشتم ماه اوت در پکن برگزار خواهد شد، شرکت نمی‌کند. قبلاً آنجلا مرکل، صدراعظم آلمان و نیکولا سارکوزی، رییس جمهوری فرانسه نیز گفته بودند که در این مراسم شرکت نخواهند کرد.

دور سوم از مرحله‌ی مقدماتی مسابقات فوتبال لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا با پیروزی نمایندگان ایران برگزار شد. در این مسابقات «سایپا»ی کرج با ده بازیکن با نتیجه‌ی یک بر صفر در برابر تیم نیروی هوایی عراق به پیروزی رسید و «سپاهان» اصفهان، «الاتحاد» عربستان سعودی را دو بر یک شکست داد و دیگر مسابقات این مرحله «الوصل» امارات، «القادسیه» کویت و «اوزاکا»‌ی ژاپن نیز به پیروزی رسیدند.

تیم ملی تنیس ایران در آغاز رقابت‌های جام دیویس در گروه سوم منطقه‌ی آسیا و اقیانوسیه مقابل تیم تاجیکستان به پیروزی رسید. در این دوره از مسابقات که در تهران برگزار می‌شود، تیم ملی ایران با نتیجه‌ی سه بر صفر حریف خود را شکست داد. روزبه کامران و بنیامین ابراهیم‌زاده بازیکنان پیروز تیم ملی ایران بودند که هم در قسمت انفرادی حریفان خود را شکست دادند و هم در مسابقه‌ی دوبل پیروز شدند.

در دیگر مسابقات این مرحله پاکستان بر امارات پیروز شد و تیم‌های مالزی و سوریه، سریلانکا و ویتنام را شکست دادند. دو تیم برتر این مرحله جواز حضور در گروه دوم مسابقات تنیس جام دیویس منطقه‌ی آسیا و اقیانوسیه را کسب خواهند کرد.

در هفته‌ی آخر سال گذشته شمسی، تیم ملی کاراته‌ی بانوان ایران موفق به کسب یک مدال طلا، یک نقره و سه مدال برنز در مسابقات بین‌المللی کاراته‌ی بانوان در مراکش شد. در این مسابقات ۸۰ تیم از سراسر جهان شرکت داشتند. مسوولان فدراسیون کاراته‌ی ایران کسب مجوز شرکت بانوان کاراته‌‌کار با پوشش اسلامی در مسابقه‌های آسیایی سال ۲۰۰۸ را مهم‌ترین دستاورد این رقابت‌ها عنوان کردند.

***

اما به گفته‌ی ایرنا، رییس کمیته‌ی داوران فدراسیون کاراته با توجه به پیشرفت کاراته در ایران، نتایج به‌دست آمده در مراکش را راضی‌کننده نمی‌داند. در گفت‌وگویی با محمود رشیدی، نایب رییس فدراسیون کاراته‌ی ایران، موقعیت وزرش کاراته در ایران و حضور زنان کاراته‌کا در مسابقات بین‌المللی مراکش را جویا شدم:

اینکه ایشان رضایتی نداشتند، من نمی‌دانم آقای مردانی از کجا این صحبت را به چه صورتی گفتند. چون با خود ایشان هم که ما صحبت داشتیم بعد از مصاحبه‌ای که داشتند، این را تکذیب کردند و گفتند که فقط در مورد تیم‌ها صحبت کردند.

این دستاوردی که بانوان ما در مراکش داشتند، بسیار دستاورد خوبی بود. ما در مجموع در مراکش دوم شدیم. یعنی خود مراکش که دو تیم داشت و میزبان بود و این مسابقه در خانه‌اش برگزار شد، ششم یا هفتم بود. یعنی مقام ما، خیلی دستاورد خوبی بود.خانم‌ها فراتر از انتظار ما ظاهر شدند.

نه تنها در بخش کاتا و کومیته که بچه‌ها شرکت کردند، در داوری هم به‌زعم آقای اسپینوز، ریاست محترم فدراسیون کاراته‌ی دنیا، ایشان اعلام کرد که به هیچ وجه فکر نمی‌کردم خانم‌های ایرانی اینقدر قضاوت خوب، قاطع و با دلیلی داشته باشند و بسیار خوب ظاهر شدند و خانم باقری و خانم جمیله وفایی در فینال آقایان، هم در کاتا و هم در کومیته، قضاوت کردند و داور اول بودند و وسط قضاوت کرد. این یک دستاورد بسیار عالی بوده است.


یعنی برای خود آقای اسپینوز، ریاست فدراسیون کاراته‌ی جهانی هم خیلی جذابیت داشت. برای ما که بیش از اندازه جالب بود. ما در بین بیست و هشت تیم دوم شدیم و واقعاً عالی بود. حالا شما خودتان قضاوت بکنید، از نظر شما این دستاورد دستاورد ضعیفی بوده یا خوب بوده است؟

به طور کلی آقای رشیدی، کاراته چه موقعیتی در ورزش ایران دارد؟

ما از نظر کمیت که اصلاً مشکلی نداریم، کاراته خودتان می‌دانید بزرگترین خانواده‌ی ورزشی ایران است. یعنی ما در ایران در حال حاضر بیش از یک میلیون نفر کاراته‌کا داریم. و یکی از برنامه‌های ما این است که آمار سرشماری را شروع کرده‌ایم از کل کشور تا برای بچه‌هایی که کاراته کار شناسنامه و پاسپورت ورزشی می‌کنند، صادر شود. یعنی هویت‌شان و وضعیت بیمه‌شان، همه‌ این‌ها مشخص است. این اقدام هم در هفته‌ی گذشته صورت گرفته است.

چون بر مبنای آمار دقیق ما باید ایجاد فضا بکنیم، فضاسازی بکنیم. با توجه به علاقه‌ای که به خود کاراته هست، به‌هرحال این مجموعه‌ای که هر روز رو به توسعه است و از هر حیث رو به رشد است‌، باید برای این فرزندانی که می‌آیند و وارد می‌شوند، این فضاسازی‌ها ایجاد بشود که به لطف خدا استارت این‌ها خورده است.

همینطور که جلو می‌رویم داریم آسیب‌شناسی‌ها را می‌بینم، نقاط ضعف‌ و قوت‌مان را شناسایی و بررسی می‌کنیم و روی آن قسمت ما برنامه‌ای را ترتیب می‌دهیم که آن نقاط ضعف را بپوشانیم و نقاط قوتمان را تقویت کنیم. شناسایی این وضعیت، یکی از کارهای اصلی ماست.

چرا فکر می‌کنید با وجود این که کاراته یکی از ورزش‌هایی‌ست که در دنیا طرفدار بسیار دارد، هنوز وارد المپیک نشده است؟

ببینید، تکواندو هم همین مشکل را داشت. ورود به المپیک پروسه‌ی خاص خودش را دارد. کاراته هم این را طی کرده است. و خیلی از کشورها هم که به‌هرحال در هیات رییسه جهانی بودند، در آن‌جا صاحب نفوذ و قدرت بودند، از این کار جلوگیری می‌کردند.

ولی ما با برنامه‌ریزی‌هایی که کرده‌ایم، در سال ۲۰۱۲ انشاالله این اتفاق می‌افتد و کاراته جزو ورزش‌های المپیک می‌شود. ولی تا به این سال که خدمت شما هستیم این اتفاق نیفتاد، با توجه به تمام رایزنی‌ها و برنامه‌هایی که بوده، این اتفاق رخ نداده است. ولی در المپیک آسیایی کاراته مدال‌آورترین ورزش و فدراسیون برای کشور ما بوده است. کاراته ما در دنیا همیشه جزو اول یا دوم یا سوم هست و همیشه حرف برای گفتن دارد.

با این وضع اگر این رشته در المپیک بود، می‌توانست برای ایران خیلی افتخارآفرین باشد؟

صددرصد به همین صورت است. همان‌طور که در بازی‌های آسیایی در سال‌های گذشته ما از هر پنج سهمیه، با مدال برگشتیم. یعنی کاراته ما یکی از قویترین تیم‌های دنیاست.

در آسیا که ما همیشه جزو نفرات اول هستیم دیگر. با مدال‌ها و رده‌بندی که بچه‌ها داشتند، با عناوینی که به‌دست آمده، ما همیشه هم این را ثابت کردیم. در آسیا که، خود شما می‌دانید، موقعیت‌اش از نظر هنرهای رزمی کاملاً متفاوت است. ولی ما آن جا هم همیشه به لطف خدا در سکوی اول و دوم و نهایتاً درسوم قرار گرفته‌ایم.

هیچوقت نبوده که کاراته دست خالی از میدان برگردد که همیشه این باعث افتخار جامعه‌ی ورزشی ایران بوده است.

Farangis Mohebbi
Interview, Mahmood Rashidi

(Vice President, Iranian Karate Federation)

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

واقعا حیف است که کاراته که میتواند برای ایران مدال آور المپیک باشد بخصوص برای زنان، جزو ورزشهای المپیک نیست. امید است در سال 2012 که کاراته کاها هم در المپیک لندن شرکت میکنند، کاراته ایران همچنان قوی مانده باشد.

-- فروزان ، Apr 13, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)