تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
مجله ورزشی هفته

کشتی فرنگی جلوتر از کشتی آزاد

فرنگیس محبی

در «مجله‌ی ورزشی» این هفته دستاوردهای اخیر کشتی، مشت‌زنی و فوتبال ایران در قاره آسیا را بررسی می‌کنیم. گفت‌وگوهایی هم داریم با محمدعلی صنعتکاران، نایب‌رییس فدراسیون کشتی، و فریبرز شمس دبیر فدراسیون مشت‌زنی ایران.

Download it Here!

تیم ملی فوتبال ایران در دومین مسابقه‌ی خود در چارچوب رقابتهای انتخابی جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی در برابر کویت با نتیجه‌ی ۲ بر ۲ مساوی کرد.

در ابتدای این مسابقه که در ورزشگاه الکویت برگزار شد، واحدی‌ نیکبخت در دقیقه‌ی ۳ و سیدجلال حسینی در دقیقه‌ی ۶ گل‌های ایران را به ثمر رساندند و در دقیقه‌ی ۳۶ احمدالعظمی نخستین گل کویت را به ثمر رساند. در نیمه‌ی دوم نیز فهد الراشدی دومین گل کویت در دقیقه‌ی ۸۴ وارد دروازه‌ی ایران کرد. ایران با این مساوی با ۲ امتیاز به‌ همراه سوریه در مکان دوم جدول گروه پنجم رقابتهای انتخابی جام جهانی قرار گرفت.

امارات که همزمان با ایران در مقابل سوریه به تساوی ۱ - ۱ دست یافت، در صدر جدول قرار گرفته و قرار است در دیدار بعدی که در تهران برگزار می‌شود، حریف ایران شود. تیم ایران در مسابقه‌ی اول خود با سوریه نیز در تهران به یک مساوی بدون گل دست یافته بود.


تیم ملی فوتبال ایران بازهم رنگ پیروزی را ندید/ عکس از مهر

مسابقه با کویت اولین مسابقه‌ی رسمی تیم ملی ایران تحت سرمربی‌گری علی دایی بود. او قبلاً تیم ایران را در یک مسابقه‌ی دوستانه در برابر بحرین هم سرمربی‌گری کرده بود که آن مسابقه با نتیجه‌ی یک بر صفر به نفع بحرین خاتمه یافت.

***

تیم ملی کشتی فرنگی ایران به مقام قهرمانی آسیا دست یافت. در این دوره از مسابقات که در کره جنوبی برگزار شد، تیم ایران با کسب ۵۵ امتیاز و سه مدال طلا، یک مدال نقره و یک مدال برنز قهرمان شد. حمید سوریان، قاسم رضایی و مسعود هاشم‌زاده مدال طلا برای ایران کسب کردند، طالب نعمت‌پور مدال نقره گرفت و مهدی محمدی به مدال برنز دست یافت.

در پایان این مسابقات تیم ایران توسط مسعود هاشم‌زاده در وزن ۱۲۰ کیلوگرم، جواز دیگری برای حضور در بازیهای المپیک پکن را به‌دست آورد. کشتی‌گیران ایرانی تاکنون سه سهمیه در کشتی آزاد و چهار سهمیه در کشتی فرنگی برای حضور در المپیک پکن به‌دست آورده‌اند.

در گفت‌وگویی که با محمدعلی صنعتکاران، نایب رییس فدراسیون کشتی داشتم، او می‌گوید که از عملکرد آزادکاران ایران راضی نیست:


محمدعلی صنعتکاران، نایب رییس فدراسیون کشتی ایران

متأسفانه تفکر بعضی از کشتی‌گیر‌ها آن چنان نیست که وقتی می روند روی تشک، ببیند که هدف و ایده‌شان چه هست؛ و متأسفانه خیلی راحت کار را واگذار می‌کنند. درست است که آقای جوکار حقش صد درصد این بود که برنده اعلام بشود؛ هم مدال طلا بگیرد و هم این‌که ایران از نظر کشتی آزاد هم در آسیا اول بشود؛ که متأسفانه این طور نشد.

ولی روی هم‌رفته بنده و مربیان نسبت به طرز کشتی گرفتن در این سطح اعتراض داریم و‌ ناراضی هستیم. حالا در هر حال این دیگر بستگی به کار خودشان هست.

چه کمبودهایی در آن‌ها می‌بینید که فکر می‌کنید آنطور که باید و شاید و در حد قابلیت‌شان ظاهر نمی‌شوند.

ببینید در کشتی آزاد آن موقع‌ها، دنیا در زیرگیری‌‌های ما عاجز بود و شاهکار بچه‌های ما زیرگیری خوب بود که متأسفانه حالا خیلی کمتر شده و باید به این مسأله خاص بیشتر تکیه کنند؛ آقایان مربی‌ها باید تکیه بکنند و‌ این حالت کم کم باید در این بچه‌ها به وجود بیاید.

یکی از نقص‌های مهم کشتی آزاد ما این است که این زیر‌گیری‌هایی‌ که در گذشته بود، حالا دیگر به آن صورت نیست. کشتی فرنگی الان دارد جلوتر قدم برمی‌دارد.

مربیان الان تا چه حد در عملکردشان مؤثر هستند.

سرمربی و مربیان تیم ملی خب تأثیر زیادی در کار کشتی‌گیران دارند. ولی خب خود کشتی‌گیرها باید بخواهند. وقتی که مربی داد می‌زند که تلاش کنند و آن‌ها تلاش نمی‌کنند و قدرتشان کاملاً عادی است، این دیگر ربطی به مربی ندارد و خود کشتی‌‌گیرها باید بخواهند. این دیگر بستگی به روح آن جوان کشتی‌گیر دارد که نمی‌خواهد برای پیروزی تلاش کند.

***

مهدی قربانی، مشت‌زن وزن ۸۱ کیلوگرم تیم ملی ایران، عنوان قهرمانی مسابقات بین‌المللی قزاقستان را کسب کرد و سومین جواز ورود به المپیک پکن را به‌دست آورد. قربانی در مرحله‌ی نهایی این وزن با نتیجه‌ی ۱۸ بر ۱۰ مقابل مشت‌زن هندی به برتری رسید و بر سکوی نخست ایستاد. فریبرز شمس، دبیر فدراسیون مشت‌زنی ایران از کیفیت این مسابقات می‌گوید:

در مسابقات گزینشی کسب سهمیه‌ی المپیک پکن ۲۰۰۸ که در قزاقستان برگزار شد، ما با کسب یک سهمیه توسط آقای مهدی قربانی در وزن ۸۱ کیلوگرم توانستیم تعداد ورزشکارانی را که توانستند سهمیه کسب بکنند، به رقم سه برسانیم. در المپیک دوره‌ی قبل ما فقط آقای محمد هاشمی را نماینده‌ی کشورمان داشتیم‌، ولی خوشبختانه این دوره ما سه نماینده داریم که در وزن ۶۴ کیلوگرم آقای مرتضی سپهوند، در وزن ۸۱ کیلوگرم آقای مهدی قربانی و در وزن ۹۱ کیلوگرم هم آقای علی مظاهری حاضر خواهند شد.

سطح مسابقات از لحاظ کیفی و از لحاظ فنی خب از کیفیت خوبی برخوردار بود و همه تقریبا حاضر شده بودند. با توجه به اینکه کشورهای آسیایی در پی کسب سهمیه برای قاره‌ آسیا همه‌ی کشورها تقریباً حضور پیدا کرده بودند و تمام تلاششان هم این بود که باقیمانده‌ی سهمیه‌ی مرحله‌ی اول و دوم را کسب و در مرحله‌ی اتمام به‌دست بیاورند.

آقایان مرتضی سپهوند و علی مظاهری هم در وزن ۶۴ و ۹۱ کیلوگرم همانطور که گفتید جواز حضور به المپیک را به دست آورده‌اند. آیا شانس کسب سهمیه‌ی بیشتر وجود دارد تا قبل از بازیهایی المپیک؟

این آخرین مرحله‌ای بود که کسب سهمیه‌ی المپیک توسط ورزشکاران قاره آسیا در قزاقستان برگزار شد. مرحله‌ی اولش در شیکاگو آمریکا در مسابقات قهرمانی جهان بود، بعد مرحله‌ی دوم در کشور تایلند در شهر بانکوک بود و این هم همانطور که شما فرمودید، بعد مرحله‌ی سوم و آخرین مرحله در قزاقستان بود که آقای مهدی قربانی توانستند بعد از آقای سپهوند و آقای مظاهری سومین نفری باشد که کسب سهمیه بکند برای بوکس ایران.

موقعیت مشت‌زن‌های ما و تیم ملی ما در این دوره، قبل از بازیهای المپیک نسبت به دوره‌های قبل از بازیهای المپیک چگونه است؟

سازمان تربیت بدنی و کمیته‌ی ملی المپیک از قهرمانان در این سه‌ چهارسال اخیر حمایت‌هایی انجام داده‌اند. مخصوصاً جداکردن چند فدراسیون به عنوان فدراسیون مدال‌‌آور از سایر فدراسیونها و داشتن نگرشی کاملاً کارشناسانه و تحت نظر گرفتن این چند فدراسیون و ایجاد تهمیداتی مناسب، برای رسیدن به اهداف و این چشم‌انداز کوتاه‌مدتی که تا المپیک ۲۰۰۸ ما داریم، و هم‌چنین کار کادر فنی و به‌کارگیری مربیان جوانمان که تازه از جرگه‌ی بوکس قهرمانی آسیا جدا شده‌اند و به جرگه‌ی حمایتی جدید پیوسته‌اند.

خوشبختانه همه‌ی این‌ها توانسته‌اند جواب اعتمادی را که فدراسیون به آن‌ها کرد بدهند و خوب اثر بکنند و در این سه سال اخیر باعث بشوند که تیم ملی بوکس ما از مقام ۱۳ آسیا به طور پلکانی هرسال صعودی داشته باشد؛ به‌طوری که به مقام چهارم آسیا دست پیدا بکند و در بازیهای آسیایی بتواند به وسیله‌ی آقای مرتضی مظاهری به مدال طلا دست پیدا بکند و سه مدال برنز هم در دوره‌ی قطر به دست آورده بود که این واقعاً نشان از رشد کیفی قهرمانان بوکس کشور ما هست.

آقای شمس با این ارزیابی که تاکنون از مسابقات مشت‌زنی‌های این سه جوانی که جواز ورود به المپیک را به‌دست آورده‌اند داشتید، شانس کدام یک از آن‌ها را برای کسب مدال بیشتر می‌بینید؟

خب می‌دانید، هر سه شانس دارند. بستگی به قرعه دارد. یعنی آنجا در المپیک قرعه، حرف اول را می‌زند. چون همه در آماده هستند. اگر این سه نفر نماینده‌ی کشور ما در وضعیت آماده‌ای نبودند که مطمئن باشید جزو بهترین‌های آسیا نمی‌شدند که سهمیه المپیک را به دست بیاورند. بنابراین اگر این بچه‌ها به قرعه‌ی خوب بربخورند، مطمئنا یکی از آن‌ها به مدال دست پیدا می‌کند. امیدوارم که هرسه‌شان به مدال دست پیدا بکنند، ولی من امیدوارم که حداقل یک مدال را داشته باشیم.


*این برنامه روز پنجشنبه هشتم فروردین ۱۳۸۷( ۲۷ مارس ۲۰۰۸) از رادیو پخش شد

Farangis Mohebbi
Interview, mohmmad Ali Sanatkaran(Wrestling)

Fariborz Shams (Boxing)

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)