تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

گفتگو با علی دایی و رحمان رضایی

فرنگیس محبی
mohebbi@radiozamaneh.com

در مجله ورزشی این هفته با علی دایی، سرمربی جدید تیم ملی فوتبال ایران گفتگو می‌کنیم. صحبتی هم داریم با رحمان رضایی، بازیکن خط دفاعی تیم ملی و باشگاه لیورنو ایتالیا.

سرانجام پس از ماه‌ها سردرگمی در انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، فدراسیون فوتبال ایران یکشنبه گذشته در یک اقدام غیر منتظره و ناگهانی، علی دایی، کاپیتان سابق تیم ملی را در سن 39 سالگی به عنوان جوان‌ترین سرمربی تیم ملی در تاریخ فوتبال ایران معرفی کرد.

به گفته مقامات ورزش و فوتبال ایران شخصیت ویژه، تجارب و قابلیت‌های علی دایی، او را بهترین گزینه برای سرمربی‌گری تیم ملی، ساخته است. هفته گذشته پس از دیدار افشین قطبی، مربی پرسپولیس با علی کفاشیان، رییس فدراسیون فوتبال، سرمربی‌گری قطبی بر تیم ملی، حتمی به نظر می‌رسید. اما گفته می‌شود که مسئولان پرسپولیس از سازمان تربیت بدنی و فدراسیون فوتبال خواستند تا فرد دیگری را در نظر بگیرند که البته سازمان تربیت بدنی هرگونه دخالتی در این امر را تکذیب می‌کند.


علی دائی

در هر حال علی دایی، چهره معتبری در نزد فدراسیون بین‌المللی فوتبال و کنفدراسیون فوتبال آسیا است. او با به ثمر رساندن 109 گل برای تیم ملی، رکورد دار جهان است و در گذشته به عنوان بهترین بازیکن آسیا نیز انتخاب شده است. دایی سابقه بازی در تیم‌های معتبر جهان چون بایرن مونیخ و هرتابرلین را دارد و در اولین تجربه مربی‌گری خود، فصل گذشته تیم سایپا را به مقام قهرمانی لیگ فوتبال ایران رساند.

Download it Here!

در گفتگویی با علی دایی، ابتدا از او پرسیدم که مساله سرمربی‌گری او چگونه مطرح شد؟
فدراسیون اول مایل بود که من به عنوان مدیر تیم‌های ملی با آنها همکاری بکنم و من هم تقریبا بیست روز، یک ماه پیش که یک مسافرتی به سوییس داشتم به خاطر کمیته فنی فیفا، قبل آن من با آقای کفاشیان جلسه‌ای داشتم و ایشان از من خواست که با فدراسیون همکاری کنم، اما من مسئولیت مدیر فنی را قبول نکردم. بعدها یکی از مشاوران ایشان دوباره با من جلسه گذاشت و راجع به مدیریت تیم‌های ملی با من صحبت کرد و من هم به ایشان گفتم که اصلا این پست را قبول نمی‌کنم و دوست ندارم مدیریت بکنم. ایشان گفت که شرایط شما برای سرمربی‌گری چیست، و من هم شرایطم را گفتم و ایشان هم گفتند که شرایط شما خیلی سخت است و قبول نمی‌کنند. من هم گفتم که اگر شرایط من را قبول نکنند، من این پست را قبول نمی‌کنم. بعد این موضوع گذشت تا یکشنبه همین هفته، صبح آقای کفاشیان به من زنگ زدند و با من جلسه گذاشتند در ظهر و آنجا ایشان تمام شرایط من را پذیرفتند و من این مسئولیت را قبول کردم.

در رابطه با همین صحبتی که الان کردید، گفته شده خصوصیات ویژه‌ای که شما دارید که در صورت همکاری با فدراسیون فوتبال ایران، خواستار اختیار تام هستید که این ممکن است مورد پسند فدراسیون واقع نشود. آیا فدراسیون قول اختیار تام را به شما داده و یا آن فضایی که احتیاج هست را برای شما فراهم می‌کند؟
خوشبختانه تمام شرایط من را قبول کردند. یکی از شرایط من این بود که در انتخاب دستیارانم، انتخاب بازیکنانم، اختیار تام داشته باشم و خدا را شکر این موضوع‌ها را پذیرفتند و همچنین همزمان بتوانم سایپا را در جام باشگاه‌های آسیا کمک بکنم که تمام این موضوعات را پذیرفتند و به خاطر این هم انشاء‌الله در خدمت شما هستم و امیدوارم بتوانم به تیم ملی کمک بکنم.


علی دائی

گذشته از موفقیت سرمربی‌گری شما در تیم سایپا، فکر می‌کنید حمایت مردم از شما به خصوص در بازی آخر تیم ملی که یک صدا در استادیوم نام شما را فریاد می‌زدند، تا چه حد تاثیر در این تصمیم فدراسیون داشته؟
مطمئنا مردم ما، مردم آگاهی هستند و مردم نسبت به من طی همه سال‌های حضورم در تیم ملی لطف داشتند و مطمئنا خواست مردم هم می‌تواند یکی از دلایلی باشد که من به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شدم.

آیا تاکنون دستیاران خود را در نظر گرفتید؟
من دستیارانم را تا موقعی که قطعی نشده، نمی‌توانم عنوان بکنم. اما سعی می‌کنم از دو گزینه داخلی و دو گزینه خارجی استفاده بکنم که کسانی باشند که بتوانند به من کمک بکنند و من دستیار نمی‌گویم، همه این عزیزانی که انشاء‌الله با من همکاری می‌کنند؛ همکارهای خوب من و بزرگ‌های من هستند و من کوچک همه آنها هستم. امیدوارم یک گروه خوب را تشکیل بدهیم که بتوانیم به تیم ملی و فوتبال ملی کمک بکنیم.

گفته شده که شما از آقای افشین قطبی هم خواستید که با شما همکاری کنند و ایشان هرگونه همکاری را رد کردند، اینطور است؟
ببینید من تا الان از کسی تقاضایی نکردم و طی چند روز آینده سعی می‌کنم با کسانی که مد نظرم هستند، گفتگو کنم و بعد از آن می‌سپارم بدست فدراسیون که فدراسیون با آنها قرارداد ببندد.

آقای دایی، این دوشغله بودن شما فکر می‌کنید تاثیری در عملکرد شما در دو تیم، هم تیم ملی و هم تیم سایپا داشته باشد؟
دوشغله بودن را من قبول ندارم چون ما فقط یک بازی، ششم فروردین با کویت داریم تا موقعی که سایپا در جام باشگاه‌های آسیا است و تا آن موقع ما هیچ بازی در تیم ملی نداریم و من کاری که نتوانم انجام بدهم را مطمئن باشید هیچ موقع قبول نمی‌کنم. آبروی خودم را از همه چیز بیشتر دوست دارم و سعی می‌کنم کاری را انجام بدهم که در آن بتوانم موفق باشم.

شما اخیرا هم مثل اینکه از سوی سب پلاتر دعوت شدید که خودتان را نامزد رییس کمیته جوانان فیفا بکنید. آیا خودتان را نامزد این سمت کردید؟
مطمئنا من چنین کاری را می‌کنم که اگر بتوانم انجام بدهم و من فقط دوست دارم که هرجا که کار می‌کنم بتوانم به عنوان یک ایرانی باعث مباهات کشور خوبمان باشم.

آقای دایی در بهار گذشته که پس از پیروزی سایپا که با شما صحبت کردم، شما از برنامه‌ها و اهداف بزرگتری که در نظر داشتید، صحبت کردید. آیا منظورتان برنامه‌ریزی برای همین سرمربی‌گری تیم ملی بود؟
یکی از ان برنامه‌ها، مطمئنا تیم ملی بود. همه مربیان در دنیا آرزو دارند که یک روزی مربی تیم ملی کشورشان شوند. اما من هدف‌های بالاتری دارم که انشاء‌الله پله به پله دوست دارم که به آنها برسم.

آخرین سوالی که از شما می‌کنم، هیچ فکر می‌کردید که به این زودی سرمربی تیم ملی بشوید؟
نه. اصلا و ابدا به چنین مساله‌ای فکر نمی‌کردم. خواست خدا بود که من سرمربی تیم ملی بشوم و به نظر من، من جای هیچ‌کسی را نگرفتم و شاید اگر نگاه بکنید من جای خودم را گرفته باشم.

رحمان رضایی بازیکن باشگاه لیورنو ایتالیا که قراردادش با این باشگاه، آخر این فصل به پایان می‌رسد معتقد است، علی دایی بهترین انتخاب برای تیم ملی است:


رحمان رضائی

در طی چند روز گذشته خبرنگاران از روزنامه‌های مختلف و خبرگزاری‌ها زنگ زدند به من و من این موضوع را به آنها گفتم که این انتخاب به نظر من در این موقعیتی که تیم ملی در آن قرار دارد، بهترین انتخاب بوده و من فکر می‌کنم جای هیچ حرف و حدیثی نباشد. و شما می‌دانید که علی دایی هم از لحاظ تخصص و هم از لحاظ آشنایی با فوتبال روز دنیا، چه کسی می‌تواند بهتر از او باشد. که او هم خودش مربی‌گری کرده در دو سال و من معتقدم کلا بهترین انتخاب بوده و انشاء‌الله که بتواند در این سمت موفق باشد.

یک عده فکر می‌کنند که بازیکنان با انتخاب ایشان برخورد کنند و یا ممکن است بعضی از آنها موضع‌گیری کنند. چنین چیزی درست است؟
این استنباطی است که هر کسی می‌تواند پیش خودش داشته باشد. با توجه به آن جریاناتی که در جام جهانی اتفاق افتاد و حرف و حدیث زیاد بود و اختلافاتی که او با بعضی از بچه‌های تیم داشت؛ شاید به خاطر همان، این مساله را عنوان کردند. البته این استنباط‌ها شخصی است و من فکر می‌کنم بعد از این یکی دو سال که از جام جهانی می‌گذرد، الان اختلافی نباشد و هرمربی یا کسی هم بخواهد اختلاف یا غرض شخصی داشته باشد با کسی، اگر در این سمت قرار بگیرد به عنوان سرمربی تیم ملی؛ من فکر می‌کنم از آن غرض شخصی‌اش بگذرد و صلاح را بر این بیند که به تیم ملی کمک بکند و در جریان پیشرفت تیم ملی بتواند گام بردارد و این مساله درمورد علی دایی هم صدق می‌کند و صد در صد من مطمئنم که او آدمی نیست که اگر کینه‌ای داشته یا مساله شخصی داشته، لحاظ کند و من فکر می‌کنم صرف نظر می‌کند و بیشتر مصالح ملی مملکت را در نظر می‌گیرد.


رحمان رضائی

آقای رضایی گفته شده که شما از حضور در تیم ملی عذر خواستید. اگر حالا آقای دایی از شما دعوت کنند که به تیم ملی بپیوندید، آیا دعوت ایشان را می‌پذیرید؟
نه، به این شکل نبود. گفتم که در این فصل، ترجیح می‌دهم که نباشم. الان هم من حاضرم در خدمت تیم ملی باشم. البته می‌گویم از این مساله که عنوان کرده بودم هفت هشت ماه گذشته است. من تابستان این مساله را مطرح کردم و شما اگر حساب بکنید دو ماه دیگر تابستان است. یک 9 ماهی گذشت. خب، الان دوست دارم بعد از این مدت باشم. البته در این مدت تیم ملی یک بازی رسمی بیشتر نکرده و چند بازی دوستانه داشته و الان دوست دارم که در خدمت تیم ملی باشم که بتوانم با قدرت بیشتری در خدمت تیم ملی باشم.


Farangis Mohebbi

Interview, Ali Daee &

Rahman rezaee

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)