خانه > فرنگیس محبی > خبر و نظر > «مردان تفسیری اشتباه از قرآن دارند» | |||
«مردان تفسیری اشتباه از قرآن دارند»فرنگیس محبیmohebbi@radiozamaneh.com
پرفسور هاله افشار، استاد دانشگاه یورک انگلستان که اخیراً به عضویت مجلس اعیان بریتانیا برگزیده شده و اکنون به عنوان یک عضو مستقل، بدون وابستگی حزبی، لقب بارونس گرفته است، سالهاست که در زمینهی حقوق مسلمانان بریتانیا فعالیتهای زیادی داشته و چندین کتاب دربارهی اسلام و حقوق زنان نوشته است. خانم افشار، رییس انجمن بریتانیایی مطالعاتی خاورمیانه و رییس انجمن خدمات بینالمللی سازمان ملل متحد است و در مورد حقوق زنان و مسلمانان جزو هیات مشاوران دولت بریتانیا هم بوده است. او همچنین عضو هیات مشورتی اسلام و دموکراسی در دانشگاه وست مینسترلندن و استاد میهمان در دانشگاه استراسبورگ فرانسه است. او خودش معتقد است که عضویت غیر منتظرهی او در مجلس اعیان، به خاطر همین فعالیتها بوده که در سال ۲۰۰۵ هم باعث شد، ملکه بریتانیا به او نشان عالی اعطا کند. نظرات خانم افشار دربارهی حقوق زنان در اسلام شنیدنی است. او در ابتدا از فعالیتهایش در جهت حمایت از زنان مسلمان بریتانیا میگوید: یکی از دلایلی که اصلاً دربارهی مسالهی زنان شروع کردم به صحبت کردن، جریان بمبی بود که در قطار زیرزمینی انگلستان منفجر شد و بر اثر آن انگلیسیها، نگران شدند که مسلمانانی که به این کشور آمدند و در این کشور بزرگ شدند، چطور میتوانند که چنین کاری را بکنند.
جلساتی گذاشتند به اسم combating extremism)) که فعالیت علیه این افراد خطرناک (تندرو) بود. فعالیت من بیشتر در این حد بود که این مساله را جا بیندازم؛ اینکه اصلاً آدم بگوید مسلمان و خائنین یاextremism) ) در یک جمله، کلاً نادرست است، چرا که تمام مسلمانان را جزو دشمنان میدانند، به عنوان تروریست. البته اکثر فعالیت ما این بود که این دو حرف را از هم جدا کنیم که متاسفانه تاکنون موفقیتی نداشتیم. ولی این فعالیت ادامه دارد. در ضمن، دولت به ما بودجهای داد که ما رفتیم، دور تا دور انگلستان و دعوت کردیم از زنانی که خودشان را به اسم مسلمان میشناسند. نظریات آنان را جمع کردیم و گزارشی دادیم به اسم ((He who disputes یعنی کسی که مخالفت میکند و خوشبختانه این گزارش مورد توجه نخست وزیر قرار گرفت و تونی بلر از یک عده از زنانی که ما دعوت کرده بودیم، دعوت کرد به منزلش در شماره 10 داونینگ استریت و شنید این حرفهایی که ما میزنیم واقعاً از ته دل است و صحبت زنانی است که هم مشکلات را میشناسند و هم راههایی را میتوانند ارائه کنند برای رفع این مشکلات. خلاصه این مورد توجه قرارگرفت و برای بار اول، صداهایی که در انگلستان، شنیده نشده بود، به گوش رسید. با توجه به تحقیقات و مطالعات اسلامی گستردهای که شما داشتید که چندین کتاب هم در این زمینه نوشتید، بگوئید که نقش و یا ارزش زن در اسلام، از دید شما چگونه است؟ به نظر من حقوقی که در قرآن به زنان داده شده، فمینیسمهای غرب هنوز به دست نیاوردهاند. منجمله اجرتالمثل، اصلاً ازدواج که خودش از اول یک قراردادی است بین مرد و زن که زنان برای حق شیر دادن به بچههای خود، میتوانند دستمزد بگیرند. یعنی یکی از مشکلاتی که فمینیسم در غرب دارد، این است که کار زنان، کار در خانه به عنوان کار شناخته نمیشود. و البته هیچ نوع اجرتی هم ندارد و حتی در ارزیابی کار کلی سطح مملکتی، ارزشی برای کار زن، اصلاً قائل نیستند. در نتیجه وقتی زنان که به حساب اکثر مردان، بیکار در خانه نشستند، همان کارهایی که در بیکار در خانه ارائه میکنند، در بازار کار، دستمزد خیلی کمی میگیرند. برای اینکه به آنها میگویند که اینکه هنر نیست. و به نظر من یکی از مهمترین حقوقی که زنان در اسلام دارند، این است که کارخانه، بیکاری نیست. کارخانه، کاری است که اجرت دارد و شناخته شده است. و در نتیجه از نظر اقتصادی و از نظر دستیابی به حقوق زنان، به نظر من اسلام، واقعاً میتواند به زنان غربی هم درسهای خیلی خوبی بدهد. یعنی به گفتهی شما، ارزشها و حقوق زنان در اسلام و یا قرآن، غیر از این است که تعبیر شده است؟ آیا به نظر شما، آیات قرآن و یا کتابهای آسمانی دیگر، ضد و نقیض یکدیگر نیستند که شاید باعث بعضی از این گمراهیها میشود. در مورد ارزش زن نسبت به مرد چطور؟ که در اسلام زنان، ارزش و حقوقشان، نصف مردان است؟
در مورد قوانین دیگر، مثل پوشش اسلامی که جلوی بعضی از فعالیتهای آنها را میگیرد، چطور؟ چطور میتوانند زنان مسلمان در این مورد فعالیت یا مبارزه کنند وقتی در کتاب اسلامی آنها آمده است که باید این پوشش را رعایت کنند؟ یک نظر دوم هم آیهای است که نسبت به زنان رسولالله است. کسانی که از اقوام ایشان هستند که میگویند پوشیده باشید تا شناخته بشوید. اکثر زنانی که من میشناسم، نسبتی با رسول اسلام ندارند. در نتیجه این آیه برای آنها نیست. میدانید مشکل کجاست؟ مشکل این است که هیچکس نمیرود قرآن را بخواند. فقط به ما میگویند، این را میگوید. ما باید خودمان برویم نگاه کنیم ببینیم چه میگوید. قرآن برای تمام مسلمانان است. نمیگوید که قرآن را ما برای علما گفتیم تا علما بیایند و برای ما بگویند. در نتیجه برداشتی که من دارم، برداشتی است که خدا میخواهد من داشته باشم. اگر من بخواهم بروم پیش عالمین بپرسم، خب، میتوانند اظهار نظر کنند. ولی قرآن جایی به ما نگفته که علما باید به ما بگویند که چکار کنیم. یعنی درواقع برداشت علمای دینی اسلامی دنیا که در اصول پایهای قرآن که همه با همدیگر یک نظر دارند، درواقع اشتباه است؟ ببینید، شما بنیانگذار و رییس سازمان زنان مسلمان هستید. برای من جالب است که به هر حال شما در یک کشور غربی هستید که زنان آزادیهایی خودشان را دارند، چه عواملی باعث شده و شما را بر آن داشته که در مورد زنان مسلمان در کشور بریتانیا تا این حد فعالیت کنید و خودتان را وقف این مساله کنید؟ البته خیلی خوب است که آدم بنشیند کتاب بخواند و فکرهای عمیق بکند ولی من آدم دست به کار یا کارگر هستم. و در نتیجه برای من مهمترین چیز این است که بتوانیم بین دنیای پژوهش و دنیای سیاسی و دنیای واقعی که در همین زمان در آن زندگی میکنم، پل بزنیم که اینها با هم مربوط باشند. یک سوال در مورد خودتان دارم. شما یک مدافع اسلام، یک فمینیست و در عین حال عقاید مارکسیسیتی – لنینیستی هم داشتید و فعالیتهای سیاسی هم با گروه فداییان خلق داشتید. در عین حال هم در یک خانوادهی مرفهی بزرگ شدید. همهی این اعتقادات، متغایر با یکدیگر هستند. چطور همهی اینها را با هم تطبیق میدهید؟ الان خودتان را چطور توجیه میکنید؟ از چه جهت فکر میکنید حق آنها پایمال میشود؟ شما به هر صورت به عنوان یک شخصیتی که مدافع اسلام است به مجلس اعیان دعوت شدید و عضو مجلس اعیان در بریتانیا شدید. به عنوان یک زن مسلمان که مدافع اسلام هم هست، فکر میکنید که چه حقی از شما در این مملکت پایمال شده است؟ Farangis Mohebbi
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.
|
لینکدونی
آخرین مطالب
موضوعات
آرشیو ماهانه
|
نظرهای خوانندگان
بد نيست اينجا را ببينيد:
-- داريوش ، Feb 19, 2008http://www.wmin.ac.uk/sshl/page-47
تا جايی که من میدانم هاله افشار در پروژهی اسلام و دموکراسی وستمينستر حضوری ندارد. شايد بهتر است مأخذ و منبع معتبری ارايه کنيد. ظاهراً اين ادعا صرفا بر مبنای حرف مصاحبهکننده يا مصاحبهشونده است. منبع خبری مهمتر و قابل استنادتری لازم است.
خوب شد خانم افشار به طبقه اشراف انگليس پيوست تا بتواند ما را با اسلام آشنا كند!
-- كيوان ، Feb 19, 2008يادم است در اول انقلاب "آقا" در پاسخ كارتر كه گفته بود اسلام دين دوستى و محبت است فرمودند حالا رئيس جمهور آمريكا آمده به ما اسلام بياموزد! حالا نقل ما ست!
che mardan bekhanand, che zanan soure'ye "Nesa" soureye Nesa ast..
-- بدون نام ، Feb 19, 2008با پرفسور هاله افشار موافق هستم همیشه قران تو سط مردان تفسیر شده و از انجا یی که قران یک کتاب صا مت است نه نا طق
-- بدون نام ، Feb 20, 2008لذا بستگی باین داره کی انرا تفسیر می کند
گفت و گوی زیبایی بود. من از سابقه و لاحقه خانم افشار شناخت زیادی ندارم اما اگر به قول معروف فضل و دانش هرکس در سخن او نمایان می شود باید از اندیشه روشن و روشنگرانه و انسان دوستانه او تقدیر کرد. توجه به نظام معنایی ای که او در این گفت و گو پیش می کشد نشان می دهد که او دارای یک هویت ایران-جهان شهری قوی می باشد و به این هویت هم خودآگاه است. رویکردی که او به اسلام و متن مرکزی آن دارد در عین سادگی و شفافیت بسیار گشوده و استعلایی نشان می دهد. به قول برخی ملیون ایرانی مسلمان نمونه تفکر توحیدی بر اصل موازنه منفی است.
-- حسن رضایی ، Feb 20, 2008بنابراین این جانب رویکرد حانم افشار در مورد حقوق انسان در قرآن را به تحقیق درست می دانم.
شنونده/خواننده گرامی آقای داریوش
-- فرنگیس محبی ، Feb 20, 2008هاله افشاریکی ازاعضاء هیات مشورتی پروژه اسلام و دمکراسی در دانشگاهوستمینستر است.
لینک این پروژه در دانشگاه وستمینستر که شما ارائه کردید نامی از هیچیک از اعضای هیات مشورتی این پروژه نبرده و تنها نام رئیس جلسه و پرسنل را منعکس کرده است.
شما تایید این اطلاعات را براحتی میتوانید از پرسنل این پروژه در دانشگاه وستمینستر بگیرید.
فرنگیس
به نظر من حرفهای ایشان کاملا مصلحت بینانه است و یا که هنوز اسلام عینی را به چشم ندیده اند. برای چشم پوشی از نواقص قران یا ما باید برگردیم به هزار و چهارصد سال پیش یا که اسلام باید خودش را با زمان حاضر و نیازهای دنیا تطبیق دهد. این که فلان حرف در قران خوب است برای در اختیار گرفتن اداره جامعه کافی نیست . کتابها پر از حرفهای خوب هستند.
-- بوشمن ، Feb 20, 2008be nzare man khanoome haleh afshar,khastan dide mosbati be islam dashte bashan,vali ghazie injast ke na ghoran va na islam dini nistan ke be darde farhang va zendegie alan bokhoran,bayad dar nazr gereft ke khaneh az paibast viraneh,dar ghoran kamelan be bazi az tab'iz ha beine zano mard eshare shode,mostaghiman dar ghoran gofte shode: mardan ra bar zanan bartari hast,gofte shode :1 shahede mard 2 shahede zan va...,pas dar bazi ayaat digar niazi be tafsir nist ke hala tafsir mardaneh ya zananeh bashad!
-- sahar ، Feb 20, 2008معلوم نیست، چرا بایستی وضعیت شهری را که در زندگی می کنیم، در کتاب ها دنبال آن بگردیم؟ امروز قوانین اسلامی در کشور اجرا می شود ،و برای همه امکان آشناءی با آن مسائل وجود دارد۰ موفق باشید
-- vali ، Feb 21, 2008تلاش برای احقاق حقوق اقلیت ها کاری پسندیده است اما نه به قیمت شیره مالیدن به سر مردم. اسلام زنها را از زنده به گور شدن رها کرد و شاید حقوق زیادی برایشان به ارمغان آورد که قدر و منزلت خود را دارد. اما چیزی که خانم افشار می فرمایند مبنی بر اینکه در اسلام برابری حقوق زن و مرد امکان پذیر است یک دروغ بزرگ است. حرف ایشان آنست که می توان قسمت هایی از قرآن را که مخالف حقوق انسانی زنان است نادیده گرفت. و قسمت های دیگر را هم به شکل بهتری تفسیر کرد. ایشان خود را یک فمینیست هم می دانند. فمینیستی که خوشحال است که در اسلام زن برای کار در منزل پول می گیرد! ایشان احتمالا از تمام فلسفه و مبانی فمینسم بی خبر هستند.ایشان از درک آن عاجز هستند که زن حبس در منزل را نمی خواهد چه با پولش چه بی پولش.
-- نوروز علی ، Feb 21, 2008مسلمانان از تطبیق قوانین مذهبی شان با مبانی حقوق بشر علم و تمدن امروزی چنان درمانده اند که هر روز از میان ایشان کسانی دست به تعبیر و تفسیر جدیدی می زند تا شاید گره از کار فرو افتاده گشوده شود.
این نو آوران را به دو گروه می شود تقسیم نمود.
عده ای می گویند تمام مبانی فلسفی انسانی جهان امروز اعم از آزادی بیان و عقیده-برابری تمام انسانها وغیره غلط است و ما مسلمانان باید با جهاد و با انرژی هسته ای خود آن را تغییر دهیم. نو آوری ایشان در سر هم کردن دلایل عجیب و حکمتی غریب در مورد احکامی چون حجاب ارث حق حضانت حق طلاق تعزیرات خشن چون شلاق و قصاص و سنگسار است.
عده ای هم می گویند که اگر خوب نگاه کنیم اصلا در اسلام این چیزها وجود ندارد. تمام این مبانی حقوق بشر اعم آزادی اندیشه و گفتار- برابری زنان و مردان و غیره را اصلا اسلام به ما آموخته است. فقط باید قرآن را درست بخوانیم و تفسیر کنیم. این حضرات قادر هستند که کتاب شیمی سال چهارم دبیرستان را نیز چنان تفسیر کنند که مبانی حقوق بشر از آن استخراج شود.
گروه اول می گوید که در اسلام حجاب واجب است و برای تحمیق زنان اضافه می کند که حجاب محدودیت مرد است نه زن. یا اگر زن حق طلاق ندارد در عوض جهاد هم بر او واجب نیست. اگر باید به دستور شوهر در منزل بماند در عوض پولش را میگیرد. و کلی آسمان ریسمان بافتن مشابه آن.
گروه دوم می گوید اگر قرآن را خوب بخوانیم می فهمیم حجاب اصلا اجباری نیست.
به هر دو گروه باید گفت که خودتان را خر کنید. در اسلام حجاب هست. شلاق هست. سنگسار هست. قطع اعضای بدن هست. حقوق زن نصف حقوق مرد هست. و هیچ کدام هم چیز خوبی نیست. اگر خیلی کار کنید ثابت کنید که ترور و حمله انتحاری و ... در اسلام نیست.
راستی آیا نقطه گذاری عنوان مصاحبه درست است؟ من فکر نمی کنم که بعد از کلمه "مردان" نیازی به ویرگول باشد.
--
-- بدون نام ، Feb 23, 2008زمانه: حق با شماست. تصحیح شد. ممنون.
besiar khoob va manteghi bood. kamelan sahih migooyand, tafsire quran hamishe tavasote mardane kootah naazar va moghrez anjam shode. omidvaram zanan va mardane agah in matlab ra morede nazar begirand va ba tashakor as khanum haleh.
-- roya ، Feb 26, 2008