تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

برنامه‌های فدراسیون برای فوتبال زنان

فرنگیس محبی

علی کفاشیان رئیس جدید فدراسیون ایران در یکی از اولین اقدامات خود در این مقام، محمود یاوری سرمربی تیم برق شیراز را به سمت سرپرست تیم ملی فوتبال ایران برگزید. آقای کفاشیان که در عین حال دبیر کمیته ملی المپیک هم هست و هفته‌ی گذشته از سوی اعضای مجمع عمومی فدراسیون فوتبال بدون رقیب به ریاست برگزیده شد، گفت که آقای یاوری یکی از قدیمی‌های فوتبال کشور است و می‌تواند در سمت سرپرست به تیم ملی کمک شایانی کند.

Download it Here!

اما جستجو برای یافتن سرمربی مناسبی برای تیم ملی فوتبال، همچنان ادامه دارد. قبل از انتخابات فدراسیون، گزارش‌هایی منتشر شد که کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال ایران، آرتور جورج، مربی پر سابقه‌ی پرتقالی را به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب کرده‌ است، اما کفاشیان که باید تصمیم کمیته انتقالی را تایید می‌کرد، گفت که جورج معیارهای لازم را برای سرمربیگری تیم ملی ایران و هدایت تیم ملی در مسابقات جام جهانی 2010 و کسب پیروزی برای ایران ندارد. این در حالی‌ست که آرتور جورج، سابقه‌ی مربیگری در تیم‌های ملی فوتبال پرتقال، سوئیس و کامرون را دارد.

در همین حال، فریده شجاعی سرپرستی فوتبال زنان را بر عهده گرفته است. خانم شجاعی در انتخابات مجمع عمومی برای انتخاب نایب رئیس سوم فدراسیون فوتبال که مسئول فوتبال زنان است 51رای کسب کرد و جایگزین خدیجه سپنجی شد که در فدراسیون قبلی این مقام را داشت.

تیم ملی فوتبال زنان امسال برای اولین بار به مسابقات قهرمانی ملت‌های آسیا راه یافته است و اکنون آماده‌سازی این تیم یکی از وظایف اصلی مسئولان فوتبال زنان است.

در گفت‌وگویی با خانم شجاعی از او در مورد برنامه‌هایش برای آینده فوتبال زنان پرسیدم:

البته ما هم مانند بسیاری از افراد که کارشان را می‌دانند برنامه‌ریزی مفصلی داریم که برنامه‌های دراز مدت، میان مدت و کوتاه مدت است. در واقع تمام مواردی را که برای رشد و توسعه فوتبال بانوان است در نظر گرفته می‌شود که مهم‌ترین آنها نواقص و مشکلات فوتبال بانوان است که سعی در از بین بردن این موانع و تلاش جهت بهره‌وری از منابع موجود داریم.

از اهداف دیگر ما تقویت فوتبال بانوان در ابعاد پرورشی، همگانی، قهرمانی و حرفه‌ای است و همچنین نهادینه کردن فوتبال در خانواده‌ها و مدارس و باز هم با یک نگرش مثبت برای فوتبال پایه. از برنامه‌های دیگر ما توجه ویژه به فوتسال و فوتبال استان‌ها و شهرستان‌ها و روستاهاست و در واقع، گسترش فوتبال در همه‌ی زمینه‌ها و حضور در مسابقات بین‌المللی، منطقه‌ای، آسیایی و جهانی و در نهایت افتخار آفرینی برای کشورمان است.


شما با همان کادر قبلی مدیران و مربیان همکاری می‌کنید یا اینکه تیم جدیدی را در نظر گرفته‌اید؟

کادر فنی طوری نیست که ما بخواهیم در آن سلیقه‌ای عمل کنیم. در حقیقت کادر فنی ما کادری بود که خوب جواب داده و عملکرد خوبی داشته ما هم کارنامه‌ها و عملکردها را مطالعه و بررسی می‌کنیم و اگر خوب باشد ما آنها راکنار نمی‌گذاریم.

ما امروز با کادر فنی فوتبال جلسه‌ای داشتیم و مقرر شد که با همان کادر قبلی ادامه دهیم و در کنار آن و به موازات آن مطالعه و رایزنی کنیم که مربی خارجی هم در کنار مربیانمان قرار دهیم. در حال حاضر این مسابقات مقدماتی ملت‌های آسیا چون وقت و زمان نداریم، ترجیح می‌دهیم که از همان کادر قبلی استفاده کنیم.

آیا خانم سپنجی که به هر حال کوشش و پیشرفت زیادی برای فوتبال زنان در ایران کردند، هنوز با فوتبال بانوان همکاری دارند یا اینکه فعالیتشان را کنار گذاشتند؟

ما خشنود می‌شدیم که از نظرات ایشان بهره‌مند شویم ولی فکر می‌کنم که تمایلی به این کار نداشته باشند.

یک سئوال هم در مورد انتخابات از شما می‌کنم، خانم سپنجی گفته بودند که در نتیجه این انتخابات عملکرد و سابقه این نامزدها کمرنگ‌تر بود تا فعالیت نامزدها در جمع‌آوری رای، به نظر شما این درست است؟

هر کسی برای خودش امتیازاتی دارد و الکی برای خودش در یک مجمع شرکت نمی‌کند و در واقع در رای گیری شرکت داشته باشد، حتما با توجه به معیارهایی که برای خودش در نظر می‌گیرد و آنها را ملاک قرار می‌دهد و یک نفر را انتخاب می‌کنند و من فکر می‌کنم که در واقع فرآیند این عوامل باعث شده که به شخص به‌خصوصی رای بدهند.

حالا باید دید چه عملکردهایی، مثلا می‌شود گفت عملکرد من شاید از دیدگاه کسی که رای داده، شاید بهتر از خانم سپنجی بوده یا بر عکس، فرقی نمی‌کند. ولی این نظر کسی‌ست که رای می‌دهد و با توجه به آن دیدگاه‌ها و معیارهایی که برای خودش تنظیم کرده و در نظر دارد حساب می‌شود. من هم رزومه کاری خود را برای هیئت‌ها و باشگاه‌ها فرستاده بودم و ارتباطی با آنها نداشتم و به آن شکل رایزنی هم نکردم.

چیزی حدود سی سال‌ست که در خدمت ورزش و فوتبال این مرز و بوم فعالیت می‌کنم و فکر می‌کنم که برایشان کافی بوده که به من رای داده‌اند و به هر حال از امتیاز کافی برخوردار بودم.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

فوتبال ایران در یک چرخه ی بسته و انحصاری دور باطل می زند و جرقه های درخشان بعضی سالها بیشتر تکنیک بازیکن و مسایل دیگری غیر از مدیریت فوتبال است

-- farshid ، Jan 20, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)