تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

مرور مطبوعات بریتانیا در حاشیه سفر بوش به منطقه

مطبوعات روزشنبه بریتانیا مذاکرات جورج بوش با رهبران عرب حاشیه خلیج‌فارس در باره ایران را مهم ارزیابی کرده اند. رویاروئی هفته گذشته کشتی‌های جنگی ایران و آمریکا و تأثیر این واقعه بر مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم بخش دیگری از خبرها و مقالات روزنامه‌ها است:

دیلی تلگراف می‌نویسد که جورج بوش زمانی که در کویت از هواپیمای خود پیاده شد، کمتر از صد کیلومتر با خاک کشوری فاصله داشت که جدی‌ترین تهدید برای سیاست خارجی آمریکا درخاورمیانه و منطقه خلیج فارس به شمار می‌رود وحکومت ایران هم هفته گذشته عدم رضایت خود از سفر رئیس‌جمهورآمریکا به منطقه را با سربه سر گذاشتن با ناوهای جنگی آمریکا در تنگه هرمزنشان داد. تلگراف می‌نویسد، مسلم است که ایران می‌خواهد قدرت اصلی خاورمیانه باشد و سیاست خارجی‌اش هم در جهت افزایش نفوذ آن کشور در منطقه است. نویسنده تلگراف ادامه می‌دهد از سوی دیگر هدف اصلی رهبران ایران حفظ حکومت جمهوری اسلامی است. بنابراین، دستیابی به تسلیحات اتمی می‌تواند حکومت را به هردو هدف خود برساند، چرا که ایران اتمی هم می‌تواند بر خاورمیانه تسلط پیدا کند و هم آمریکا جرأت نخواهد کرد به دنبال تغییر رژیم در آن کشور باشد. با این همه به اعتقاد نویسنده تلگراف، انزوای سیاسی، تحریم اقتصادی و خطر حمله نظامی آمریکا که همه، نتیجه این سیاست است، ایران را به شدت آسیب‌پذیر کرده و اضافه برآن همکاری کشورهای عرب با آمریکا برای مهار ایران نیز شدت گرفته که هدف اصلی اما اعلام نشده سفر آقای بوش به کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

روزنامه گاردین هم می‌نویسد: جورج بوش در سفر خود به دنبال کسب حمایت کشورهای عرب برای مهار ایران است. به نوشته این روزنامه نگرانی از برنامه هسته‌ای ایران و حمایت آن کشور از گروه‌های افراطی در عراق، لبنان و فلسطین، موضوع اصلی گفتگوهای رئیس‌جمهوری آمریکا در کویت، بحرین، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و مصر خواهد بود. گاردین اضافه می‌کند: بهبود نسبی روابط ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس و انتشار گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا که ایران تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را در سال 2003 متوقف کرده، کار آقای بوش را دشوار می‌کند، اما حوادث هفته گذشته در تنگه هرمز بار دیگر نشان داد که احتمال رویاروئی در منطقه همچنان زیاد است.

فایننشال‌تایمز هم در این باره می‌نویسد جورج بوش تنها کسی نیست که سعی در به دست آوردن دل رهبران عرب دارد. محمود احمدی‌نژاد هم پابه‌پای او در همین زمینه فعالیت می‌کند. فایننشال تایمز با اشاره به سفرهای چندماه اخیر رئیس‌جمهوری و سایر مقامات ایرانی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس می‌نویسد با وجود نگرانی رهبران کشورهائی چون عربستان و بحرین از این فعالیت‌ها، دست کم این سفرها دیالوگی را میان ایران شیعه و همسایگان سنی‌اش آغاز کرده که می‌تواند تنش‌های فرقه‌ای در عراق را که هیچ‌کس خواستارش نیست، کاهش دهد. با این همه، به نوشته فایننشال‌تایمز، در همان زمانی که آقای احمدی‌نژاد از یک پایتخت عربی به پایتخت دیگر می رفت، رهبران عرب حاشیه خلیج فارس، مشغول مذاکره با آمریکا در باره قراردادهای تسلیحاتی به ارزش بیست میلیارد دلار و مطالعه احتمال آغاز طرح‌های هسته‌ای خود بودند. این روزنامه اضافه می‌کند نگرانی اصلی این رهبران آن است که گزارش اخیر اطلاعاتی آمریکا ممکن است باعث کاهش فشارهای بین‌المللی بر ایران و در نتیجه باز شدن دست آن کشور در منطقه شود.

روزنامه تایمز به تأثیر حوادث هفته گذشته به مبارزات انتخاباتی آمریکا پرداخته و می نویسد که رویاروئی نیروهای نظامی ایران و آمریکا در تنگه هرمز موضوع اصلی مناظره انتخاباتی میان نامزدهای حزب جمهوریخواه بوده. در این مناظره که در ایالت کارولینای جنوبی صورت گرفت تمام این نامزدها این حادثه را بسیار جدی خواندند که نشان می‌دهد آمریکا نمی‌تواند به حکومت ایران و انگیزه‌هایش اطمینان کند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

تزویر و ریا در مورد برخی از این کشورهای عربی تمامی ندارد !

-- امین کیا ، Jan 13, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)