تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

ضایعه دردناک بسکتبال ایران

هفته‌ی گذشته آیدین نیکخواه بهرامی بازیکن ۲۶ساله‌ بسکتبال که تابستان گذشته بعنوان یکی از چهره‌های اصلی تیم ملی بسکتبال ایران عنوان قهرمانی آسیا را کسب کرد، تا این تیم برای نخستین‌بار پس از ۶۰ سال به مسابقات المپیک راه‌یابد، در اثر تصادف رانندگی در شمال ایران جان خود را از دست داد.

آیدین که سابقه‌ی حضور در تیم‌های نوجوانان و جوانان ایران را نیز داشت، عضو تیم بسکتبال صباباتری بود و ساعتی قبل از جان‌باختن در سانحه‌ رانندگی بهمراه این تیم در برابر تیم بسکتبال پردیس قزوین به پیروزی رسید. پس ازدرگذشت آیدین که در اثر برخورد خودروی او با نرده‌ آهنی کنار جاده‌ چالوس اتفاق افتاد، جامعه‌ ورزش ایران عزادار شد و به همین مناسبت تمام مسابقات بسکتبال قهرمانی لیگ برتر ایران برای دو هفته تعطیل شد.

Download it Here!

در گفت‌وگویی با محمدرضا مشحون رییس سازمان تیم‌های ملی بسکتبال ایران او ابتدا از جای خالی آیدین در میان تیم می‌گوید:
ما یک هفته است که زندگی‌مان واقعا مختل شده. من با این بچه‌ها زندگی کرده‌ام و این بچه‌ها مثل اولادهای خود ما هستند. ما یک خانواده هستیم و باهم زندگی کردیم، باهم خاطرات داریم و باهم پستی و بلندی زمین ورزشی‌مان زیاد بوده. یعنی اینها در مشکلات با ما شریک بوده‌اند، در پیروزی هم که سهم بسزایی داشتند و باهم شریک بوده‌ایم. ما واقعا مثل یک خانواده باهم زندگی کردیم و همدیگر را دوست داشتیم. بچه‌های تیم‌مان همدیگر را دوست دارند. اینکه ما به این سرعت نمی‌توانیم این بچه‌ها را به حالت اول برگردانیم، بخاطر همین صمیمیت و ارتباط صمیمی آنهاست. الان تمام بچه‌های تیم ملی، تا باهاشون حرف می‌زنید اشک می‌ریزند. این است که بهرصورت آیدین و آیدین‌ها جایشان خالی است.


توضیحی در مورد زندگی ورزشی آیدین بدهید، از چندسالگی آیدین به بسکتبال علاقمند شد، کی به تیم ملی پیوست، در چه باشگاههایی بازی می‌کرده؟
این بچه‌ها، آیدین و برادرش صمد، دوره مقدماتی بسکتبال را با آقای سعید ساعتی شروع کردند و کاملا تحت نظر پدرشان ورزش می‌کردند و یک مقداری رشد کردند. دوره مقدماتی را که طی کردند، آمدند رفتند در یکی گروهی بنام باشگاه «الکترا». در آنجا ورزششان را ادامه دادند و بعد رفتند باشگاه «ایران نارا». در واقع قهرمانی را آیدین بهرامی از باشگاه ایران نارا شروع کرد. این دو برادر چون اختلاف سنی‌شان بسیار کم بود در همه سالها مبارزات خیلی صحیح و منطقی‌ای با هم داشتند. ضمن اینکه برادر بودند و بسیار به همدیگر عشق می‌ورزیدند، ولیکن رقیب خیلی جدی بودند در بازیها و در تمریناتشان و همین رقابت باعث شد که هردو اینها مراحل ترقی را خیلی خوب طی کنند. نهایتا قهرمانی‌شان را از باشگاه ایران نارا شروع کردند و وقتی این باشگاه از صحنه خارج شد، آیدین رفت در تیم صباباتری.

او قهرمانی‌اش را در صباباتری در واقع به‌طور جدی شروع کرد. آنجا بود که شکوفا شد و با صباباتری قهرمان باشگاههای غرب آسیا و نهایتا قهرمان باشگاههای آسیا شدند و در چهارسال پیش عضو تیم ملی شد که با تیم ملی ایران در بازیهای جام ملتهای آسیا دوبار شرکت کرد و در کشور ژاپن بعنوان قهرمان تیم ملی در مسابقات جام ملتهای آسیا شرکت کرد که ایشان بسیاری هم در آن مسابقات درخشش زیادی داشت. تیم ایران توانست قهرمان بشود و جواز راهیابی به المپیک پکن را نیز به‌دست آورد. این تاریخچه‌ مختصری بود که از آقای آیدین بهرامی من داشتم و آخرین بازیهایی هم که انجام داد برای باشگاه صباباتری انجام داد.


آقای مشحون آیدین از لحاظ اخلاقی هم مورد تمجید دیگران بود...
بی‌نهایت، بی‌نهایت...

از شخصیت آیدین بگویید. چه شخصیتی داشت؟
آیدین یکی از بهترین شخصیت‌ها را داشت. او بسیار بچه‌ منطقی‌ای بود، بسیار بچه‌ فهمیمی بود، بچه‌ تحصیلکرده‌ای بود. ایشان دانشجوی رشته‌ تربیت بدنی بودند و زبان انگلیسی را خیلی خوب می‌دانست. از نظر ادب و احترام به بزرگتر همیشه نهایت رعایت احترام پیشکسوت و بزرگتر را می‌کرد. اجرای دستور مربی‌اش را بسیار خوب انجام می‌داد. اصولا بچه‌ای بود که سعی می‌کرد آزار و اذیت‌اش به کسی نرسد. با دوستانش خیلی مهربان بود و همیشه هرجا آیدین بود، محبت و آرامش نیز وجود داشت.

از نقش‌اش در تیم ملی بگویید. همانطور که الان خودتان گفتید، آیدین در موفقیت‌های تیم ملی ایران در دوسال اخیر و بخصوص در قهرمانی آسیا تاثیر بسیار بسزایی داشته است.
البته! در سال ۸۵ که قهرمان سوم آسیا شدیم، آیدین شاید یکی از بهترین بازیکن‌های تیم ملی ایران بود. آیدین خوشبختانه مسیر ترقی را بسیار خوب طی کرد و بسیار انگیزه داشت و خیلی جدی تمرین می‌کرد و خیلی خوب دستورات مربی‌ها را می‌گرفت و پیاده می‌کرد. نیازی نبود که مثلا یک تاکتیک تیمی را دو یا سه بار برای آیدین توضیح بدهیم. یکبار که روی نقشه برای اینها یا روی تخته سیاه برایشان نشان می‌دادیم، آیدین کاملا می‌گرفت. خیلی فهیم بود در بسکتبال و باهوش بود. بارها شده بود که در جلسات قبل از مسابقات، آیدین اظهارنظر می‌کرد و کاملا هم درست و نه اینکه خطا داشته باشد. اوج شکوفایی بازی آیدین در ژاپن بود که ایران قهرمان این بازیها شد و آیدین یکی از امتیازآورترین و بهترین بازیکن‌های تیم ملی بسکتبال بود. این است که آیدین مملو ازاین امتیازات بود و بهترین بازیهایش را به نظر من، که چندین سال افتخار داشتم با تیم ملی کار بکنم، در ژاپن انجام داد.

آقای مشحون روحیه‌ بسکتبالیست‌های ما الان چطور است، بخصوص صمد برادر آیدین که کاپیتان تیم ملی ایران هم هست؟
روحیه تمامشان بسیار پایین است. بسیار روحیه‌ بدی دارند و به همین دلیل ما تمرینات تیم ملی را، که تصمیم داشتیم در پایان دوره‌ برگشت لیگ برگزار کنیم، تعطیل کردیم و لیگ را هم نمی‌توانیم بیشتر از این به عقب بیندازیم، چون ما پشت‌اش همه‌اش برنامه داریم. ما پس از پایان لیگ‌مان مسابقات باشگاههای غرب آسیا را داریم که پتروشیمی میزبان است و تیم‌های صباباتری و پتروشیمی در این مسابقات شرکت می‌کنند. ما الان به‌طور فشرده بین دو تا سه مسابقه در هفته داریم و خودمان می‌دانیم که کمی فشرده است. ولی هیچ راهی نداریم. مجبوریم این کار را انجام بدهیم.

به​اضافه‌ اینکه به​هرصورت صمد و امثال صمد پا به عرصه‌ حرفه‌ای گذاشته‌اند در مقابل باشگاههایشان متعهد هستد. بنابراین من امیدوارم که، می‌دانم سخت است و کمی طول می‌کشد، ولی ما بتوانیم در درازمدت با استفاده از پزشک‌های روانشناس و روانکاومان این بچه‌ها را، مخصوصا صمد را، به حال عادی برگردانیم. اینقدر این‌ها متأثر ودرگیر هستند که از توان من یا مربی‌هایمان خارج است.

آخرین سوالی که از شما می‌کنم، این است که الان بهرحال بازیهای المپیک هم نزدیک است. تیم ملی بسکتبال ایران جای خالی آیدین را چگونه پر می‌کند؟
نمی‌توانیم پر کنیم. کسی را نداریم که جای آیدین را پرکند. گفتم، آیدین بسیار توانمند بود و آیدین در سه جای زمین برای ما کار می‌کرد. ما هرجایی که یکی از این جاها، که آیدین هم به آن تسلط داشت، ضعفی احساس می‌کردیم، بلافاصله از آیدین استفاده می‌کردیم و آیدین بسیار قدرتمند در آن جایگاه هم می‌توانست بازی کند. متاسفانه جای آیدین را نمی‌توانیم ما پر کنیم و این سالها طول می‌کشد، تا ما یک آیدین دیگر بتوانیم بسازیم.


***

انتخابات فدراسیون فوتبال طبق برنامه‌ برگزار می‌شود

محسن صفایی فراهانی رییس کمیته‌ انتقالی فوتبال گفت: انتخابات فدراسیون فوتبال ایران طبق برنامه‌ پیش‌بینی‌شده روز ۱۹ دیماه برگزار می‌شود. آقای صفایی فراهانی افزود: دلیل یا علتی برای تعویق و یا عدم برگزاری این انتخابات وجود ندارد. او درباره‌ کناره‌گیری برخی از نامزدها از شرکت در انتخابات فدراسیون فوتبال گفت که کسی رسما چنین درخواستی ارائه نکرده است. علی کفاشیان دبیر کمیته ملی المپیک و شاهرخ شهنازی رییس فدارسیون پینگ پنگ خود را نامزد مقام ریاست فدراسیون فوتبال ایران کرده‌اند.

آرتور جرج سرمربی احتمالی تیم ملی فوتبال ایران

در همین حال فدراسیون فوتبال ایران فهرست پنجاه نفره‌ی اعضای تیم ملی فوتبال ایران را به فدراسیون بین‌المللی فوتبال، «فیفا»، ارائه داده است. این در حالی‌ست که سرمربی تیم ملی فوتبال ایران هنوز معرفی نشده و مذاکره در این باره با مربیان شناخته‌شده‌ بین‌المللی ادامه دارد. خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که آرتور جرج مربی سرشناس پرتقالی بعنوان سرمربی جدید تیم ملی فوتبال ایران انتخاب شده است. علی رغبتی سخنگوی کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال نیز، با تایید اینکه آرتور جرج گزینه‌ اصلی برای هدایت تیم ملی است گفت: اگرچه در مورد موضوعات اصلی از جمله مدت و مبلغ قرارداد با او توافق شده در مورد بعضی مسایل توافقی صورت نگرفته و قرارداد نهایی هنوز امضا نشده است.

آرتور جرج سرمربی احتمالی تیم ملی فوتبال ایران سابقه‌ی بازی در تیم «بنفیکا» و تیم ملی فوتبال پرتقال را دارد. او که از دهه‌ی ۱۹۸۰ مربی‌گری را شروع کرده است، بهمراه تیم «پورتو» به موفقیت‌های بسیاری دست یافته و هدایت تیم‌های متعددی از جمله باشگاه «پاریس سن ژرمن» وتیم‌های ملی پرتقال «کامرون» و «سوییس» را هم برعهده داشته است.

Share/Save/Bookmark

Farangis Mohebbi
Interview with Mohammad Reza Mashhoon
(the death of Aydin N Bahrami, Iran Basketball player)
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

خودرو آيدين به نرده آهني کنار جاده خورد يانرده به خود رو ؟! چرا روراست نميگوييد که راننده سرمست پيروزي بوده است ؟

-- نيرومند ، Jan 5, 2008

سركار خانم محبي
با درود بر شما
توانايي شما در اجراي حرفه اي برنامه ها قابل تقدير است. شايد يكي از دلايل آن همكاري شما با رسانه هاي حرفه اي همچون بي بي سي باشد. اما اينگونه به نظر مي رسد كه با توجه به لحن گفتار شما و دقت نظر و تسلط شما در گزارش اخبار كه بسيار متفاوت از ساير همكاران شما در راديو زمانه است ، بهتر بود به جاي گزارش اخبار ورزشي به مسائل روز سياسي و يا فرهنگي مي پرداختيد كه با صداي شما به نظر جذاب تر مي رسد. توانايي شما در گزارش اخبار مي تواند الگويي باشد براي ساير همكارانتان در راديو زمانه. در ضمن چه مناسب خواهد بود براي ارتباط خوانندگان و شنوندگان آدرس پست الكترونيكي خود را هم در بالاي صفحه درج نماييد.

-- بدون نام ، Jan 6, 2008

جامعه بیمار یعنی جامعه ائی که امثال اظهار نظر کننده فوق در آن باشد .
چه فرق میکند "نیرومند"(برعکس نهند نام زنگی کافور),مستی ,سرمستی,تند راندن و حتی خرابی جاده و هزاران دلیل فنی و بشری و غیره موجب مرگ انسانی , جوان ,ورزشکار و قهرمان شده.
احمق قطره ائی اشک بریز.
با عرض تسلیت به ملت ایران ,جامعه ورزشی ایران , بسکتبالیست های ایران , استاد رضا
مشحون و از آنان صمیمانه تر خانواده آیدین .
شهین و بهرام شفیعی

-- بهرام شفیعی ، Jan 6, 2008

این اقای مشحون جزو معدود مدیران جمهوری اسلامی است که بسیار ادم حسابی و فهمیده هستند برای من عجیبه که حکومت ایشان را هنوز تحمل میکنه .

-- saman ، Jan 6, 2008

خوشم آمد آقا وخانم شفیعی!
پاسخ بجائی دادید به نیرومند.
تسلیت یه خانواده آیدین و جامعه ورزشکار
م. رفیعی

-- م. رفیعی ، Jan 7, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)