تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

جهان ورزش در سال ٢٠٠٧

در سالی که مهم‌ترین وقایع ورزشی یعنی بازی‌های المپیک و جام‌جهانی فوتبال برگزار نشد، سال ٢٠٠٧ میلادی سال نسبتاً پرماجرایی در زمینه ورزش بود، البته تمام این ماجراها خوشایند هم نبودند. فساد، تقلب و دوپینگ همچنان در ورزش‌هایی چون وزنه‌برداری، دوچرخه‌سواری، اسب‌دوانی، تنیس و دو میدانی خبرها را به خود اختصاص دادند.

Download it Here!

پرجنجال‌ترین خبر ناخوشایند ورزشی، در ماه اکتبر اعتراف ماریون جونز دونده آمریکایی و صاحب سه مدال طلای المپیک سیدنی به استفاده از داروهای نیروزا بود. جونز در حالی‌که می‌گریست گفت که هیچ عذر و بهانه‌ای ندارد و از تمام هم‌میهنانش و علاقمندان ورزش دومیدانی پوزش خواست. او که قبلاً بازنشستگی خود را از مسابقات دو میدانی اعلام کرده بود با این اعتراف مدال‌های المپیک و مقام‌های جهانی خود را نیز از دست داد.


ماریون جونز دونده آمریکایی

اما ورزش اتومبیل‌رانی که تمام سال درگیر ماجراهای مربوط به دزدی اطلاعات و تقلب بود، در عین حال شاهد طلوع ستاره جدیدی بود که جان تازه‌ای به مسابقات فرمول یک داد. لوئیس همیلتون راننده 22 ساله انگلیسی در اولین حضور خود در فرمول یک در تیم مک‌لارن، پس از کیمی رایکونن راننده فنلاندی تیم فراری به مقام نایب قهرمانی رسید و گفت که خودش هم باور نمی‌کند که به این موفقیت دست یافته باشد.


لوئیس همیلتون راننده فرمول یک سال انگلیسی


***

تنیس جهان در سال 2007 در اختیار راجر فدرر قهرمان سوئیسی جهان در قسمت مردان و ژوستین انان قهرمان بلژیکی جهان در قسمت زنان بود. اما رافائل نادال بازیکن اسپانیایی و نفر دوم رده بندی جهانی هم سال فوق‌العاده‌ای داشت. او در فینال جام آزاد فرانسه فدرر را شکست داد و برای سومین سال پیاپی قهرمان شد و در فینال ویمبلدون هم فدرر را تا پای شکست برد اما در لحظات آخر آسیب‌دیدگی گریبانش را گرفت و فدرر پنجمین جام قهرمانی ویمبلدون را در آغوش کشید.

نادال که به سبب بارندگی فراوان در لندن مجبور شد که مسابقه دور سوم خود را که بارها قطع شد ظرف پنج روز به پایان ببرد، پس از این مسابقه که آن‌را مشکل‌ترین مسابقه تمام عمرش خواند، گفت که نظرش نسبت به ویمبلدون که قبلاً آن را بهترین تورنمنت جهان می‌دانست عوض شده است. منصور بهرامی بازیکن سرشناس ایرانی هم که در ویمبلدون حضور داشت و بازی‌های او هم به سبب باران به تعویق افتاد، گفت که اگر سقف متحرکی که قرار است بر زمین اصلی ویمبلدون نصب شود، هرچه زودتر به پایان برسد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

در قسمت زنان خواهران ویلیامز اجازه ندادند که ژوستین انان تمام جام‌های قهرمانی را صاحب شود. سرینا قهرمان جام آزاد استرالیا شد و ونوس قهرمان ویمبلدون. در این میان ارغوان رضایی بازیکن20 ساله ایرانی فرانسوی هم خوش درخشید. او در مسابقات ترکیه، ونوس ویلیامز و ماریا شاراپووا قهرمان روس را شکست داد و در ویمبلدون هم بازی‌های خوبی کرد و گفت که هدف‌های بزرگتری دارد. ارغوان گفت که همه بازیکنان تنیس علاقه دارند که نفر اول جهان شوند اما او علاوه برآن می‌خواهد که در هر چهار تورنمنت‌های عمده جهان در یک سال قهرمان شود.


ارغوان رضایی تنیس‌باز ایرانی فرانسوی


***

در فوتبال، کاکا و مارتا هر دو از برزیل از سوی فدراسیون بین‌المللی فوتبال، فیفا، مرد و زن سال فوتبال جهان معرفی شدند و باشگاه آث‌میلان ایتالیا با کمک کاکا هم برنده لیگ قهرمانان اروپا و هم قهرمان جام جهانی باشگاه‌ها شد.

اما خبرسازترین بازیکن جهان دیوید بکام بازیکن انگلیسی رئال مادرید بود که در آغاز فصل فوتبال پس از قهرمانی رئال در اسپانیا در ازای چند صد میلیون دلار به باشگاه گالاکسی لس‌آنجلس منتقل شد و گفت هدفش ترویج فوتبال در آمریکا است.

بکام که پس از ناکامی انگلیس در جام جهانی 2006 آلمان از کاپیتانی و عضویت تیم ملی انگلیس کنار گذاشته شده بود، وقتی که انگلیس در مسابقات انتخابی جام ملت‌های اروپا دچار مشکل شد، از سوی استیو مک لارن سرمربی جدید انگلیس بار دیگر به عضویت تیم انتخاب شد، اما فداکاری‌های او هم نتیجه نداد و انگلستان با وجود آنکه سه باشگاه آن به مرحله نیمه نهایی جام باشگاه‌های اروپا رسیده بودند، در مسابقات انتخابی جام ملت‌های اروپا ناکام شد و به این مسابقات راه پیدا نکرد. پس از این شکست مک لارن برکنار شد و جای خود را به فابیو کاپلو مربی سرشناس ایتالیایی داد.

در فوتبال ایران هم وقایع مشابهی رخ داد. تیم ملی ایران در مسابقات جام ملت‌های آسیا که با پیروزی تیم نوپای عراق خاتمه یافت، با شکست در برابر کره‌جنوبی حذف شد و امیر قلعه‌‌نویی سرمربی تیم برکنار شد. اما تیم ملی ایران پس از گذشت چند ماه هنوز صاحب مربی نشده است. از آن گذشته اختلافات فدراسیون فوتبال ایران با فیفا که پس از جام جهانی آلمان با برکناری رییس فدراسیون فوتبال ایران آغاز شد، همچنان باقی است.

با این‌که کمیته انتقالی فوتبال ایران که نیمی از اعضای آن از سوی فیفا تعیین شده‌اند، اساسنامه جدیدی برای فدراسیون به تصویب رساند، انتخابات برای تعیین رییس و هیأت مدیره فدراسیون هنوز صورت نگرفته است. آخرین مانع در راه انجام انتخابات نامزدی محمد علی‌آبادی رییس سازمان تربیت برنی برای ریاست فدراسیون فوتبال بود که با مخالفت فیفا روبه‌رو و باعث کناره‌گیری او شد.

یکی دیگر از اختلافات با فیفا، مسأله حضور زنان در ورزشگاه‌ها است که به گفته محسن صفایی فراهانی رییس کمیته انتقالی، اساسنامه جدید این مشکل را حل کرده اما اجرای آن تضمین شده نیست. به گفته آقای فراهانی قوانین فیفا و اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال با صراحت تکلیف تبعیض نژادی، ملیتی و جنسیتی را روشن کرده اما تمام قوانین در تمام کشورها اجرا نمی‌شوند.

از تیم ملی فوتبال و اختلافاف فیفا و مقامات ورزشی ایران که بگذریم، محرومیت باشگاه استقلال تهران از جام قهرمانان آسیا هم ضربه دیگری بر فوتبال ایران بود. کنفدراسیون فوتبال آسیا، استقلال را به‌دلیل آن‌که نام بازیکنانش را به موقع به بالاترین نهاد فوتبال آسیا ارسال نکرده بود محروم کرد، اما سپاهان اصفهان نماینده دیگر ایران با قدرت در این مسابقات ظاهر شد و به فینال هم رسید که در آن مرحله در برابر اوراواردز ژاپن در مجموع دو مسابقه رفت و برگشت شکست خورد و نایب قهرمان شد.

در داخل ایران، علی دایی کاپیتان پیشین تیم ملی فوتبال ایران، که او هم مثل دیوید بکام، پس از ناکامی در جام‌جهانی آلمان، از تیم ملی کنار رفته بود، در اولین آزمایش مربیگری خود، سایپای تهران را قهرمان لیگ برتر ایران کرد و به رادیو زمانه گفت که کارش هنوز تمام نشده است. دایی گفت که همواره در زندگی‌اش به دنبال کارهای بزرگ بوده و اکنون هم هدف‌های بسیار بزرگی در سر دارد.


***

در خاتمه مجله ورزشی این هفته که اختصاص به مرور ورزش سال داشت، اشاره‌ای هم داشته باشیم به چند دست‌آورد ورزشکاران ایرانی در عرصه‌های جهانی. تیم ملی بسکتبال ایران برای نخستین‌بار قهرمان آسیا شد و پس از شصت سال انتظار به بازی‌های المپیک که تابستان آینده در پکن برگزار می‌شود راه پیدا کرد. تیم ملی والیبال نوجوانان ایران با پیروزی در برابر چین قهرمان جهان شد. تیم ملی فوتبال زنان ایران هم برای اولین بار به مسابقات جام ملت‌های آسیا راه یافت. همچنین لیلا ابراهیمی دونده ایرانی با کسب مدال برنز مسابقات آسیایی زنان ایران را پس از 34 سال صاحب مدال آسیا و سهمیه شرکت در المپیک کرد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

merci, xoob bood.

-- Reza ، Dec 29, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)