تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

گره فوتبال ایران پیچیده‌تر شد

فرنگیس محبی

شنیدن مجله‌ی ورزشی این هفته

مسأله انتخاب رئیس و هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال ایران که به نظر می‌آمد در آستانه حل‌شدن قرار دارد، با بحران جدیدی روبه‌رو شده است. انتخابات فدراسیون که قرار بود پنج‌شنبه، ۶ دسامبر، برگزار شود، پس از مخالفت فدراسیون بین‌المللی فوتبال، فیفا، با نامزدی محمد علی‌آبادی رئیس سازمان تربیت بدنی ایران برای ریاست فدراسیون لغو شد و اعضای کمیته‌ انتقالی فوتبال ایران که سه شنبه ۴ دسامبر برای گفت‌وگو با مقامات فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا به مالزی سفر کرده بودند، بدون دستیابی به نتیجه مشخصی به تهران بازگشتند.

محسن صفایی فراهانی رئیس کمیته‌ انتقالی فوتبال ایران پس از بازگشت از مالزی به خبرنگاران گفت: در اولین جلسه‌ کمیته‌ انتقالی که احتمالا هفته آینده تشکیل خواهد شد، درباره‌ اتنخابات فدراسیون فوتبال تصمیم‌گیری می‌شود. آقای فراهانی همچنین گفت که در دیدار مالزی تصمیم مشخصی گرفته نشد و دو طرف تنها سعی کردند ابهامات موجود در اساسنامه را برطرف کنند. اما براساس اطلاعیه‌ فدراسیون بین‌المللی فوتبال، فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا ۴۸ ساعت به کمیته‌ انتقالی فوتبال ایران فرصت دادند تا اشکالات اساسنامه‌ای و مشکلات مربوط به انتخابات فدراسیون را مطابق با نظر آن نهادها حل و فصل کند.

اما این ابهامات چگونه بوجود آمد؟ جهانگیر کوثری کارشناس فوتبال در تهران توضیح می‌دهد:

جهانگیر کوثری: فیفا الان روی ماده‌ ۴ و ۱۶ این اساسنامه ایراداتی گرفته است. ایراد ماده 4 مربوط می‌شود به تبعیض، یعنی که باید کسانی که کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال می‌شوند، همه‌شان از یک حقوق یکسان برخوردار باشند. و چون آقای علی آبادی معاونت ریاست جمهوری را دارند و رئیس سازمان تربیت بدنی هستند، امتیازات بیشتری نسبت به دیگران دارند و طبیعی است که یک تبعیضی بین ایشان و دیگران وجود دارد.

ماده ۱۶ می‌گوید که نماینده واقعی بازیکن‌ها و مربی‌ها باید رای بدهند. چون ما در اینجا نه اتحادیه یا کانون مربیان داریم، نه اتحادیه بازیکنان. بهمین‌جهت کسانی که اساسنامه را نوشته‌اند، بهترین گل‌زن لیگ برتر را بعنوان نماینده بازیکنان معرفی کرده‌اند و بهترین مربی لیگ برتر را بعنوان نماینده مربیان. از آن گذشته در تعریف اولیه‌ اساسنامه آورده شده که این یک اساسنامه‌ ملی است یعنی اینکه مربوط به ملت ایران است، مربوط به کشور ایران است. اما اینجا باید مثلا آقای بوناچیچ مربی تیم سپاهان که موفق‌ترین مربی بوده و قهرمان شده برود رای بدهد که ایرانی نیست.

این یک مقدار منافات دارد و فیفا هم روی این قضیه انگشت گذاشته و گفته است که نماینده‌های واقعی بازیکنان فوتبال کشور ایران و مربیان ایرانی باید در آنجا حضور داشته باشند. این مربوط می‌شود به نواقصی که خود کمیته‌ انتقالی وقتی که این اساسنامه را نوشته و به فیفا هم داده تصویب شده و درهیات دولت هم طرح کرده، باید اینها را آنموقع در نظر می‌گرفته. حالا این قابل حل است.

اما در باره ماده‌ی ۴ این قضیه که آقای علی ‌آبادی بعنوان ریاست سازمان تربیت بدنی نمی‌تواند در انتخابات شرکت کند، مشکلات و بحث‌های بسیار زیادی وجود دارد. بخاطر اینکه ایشان مصر هستند بعنوان رئیس فدراسیون فوتبال ایران باشند و فیفا هم با این قضیه مخالفت می‌کند. باید ببینیم جلسات داخلی سازمان تربیت بدنی و مسئولین ورزش و فوتبال ما در داخل چه نتیجه‌ای را می‌دهد و ببینیم کوتاه می‌آیند در مقابل این تهدیدی که فیفا کرده یا خیر، یا آقای علی‌آبادی کنار خواهند کشید.

آقای کوثری با توجه به اینکه اصلا این کمیته انتقالی و اساسنامه‌ جدید از طرف فیفا بخاطر جلوگیری از دخالت دولت در امور فدراسیون فوتبال بوجود آمده، چطور چنین بندهایی فکرمی‌کنید در اساسنامه‌ کنونی وجود دارد؟ گفته شده در ترجمه‌ فارسی به انگلیسی این اساسنامه اشکالاتی بوده، اینطور است؟

نه به نظرم نمی‌آید که در ترجمه اتفاقی صورت گرفته باشد. ببینید، کمیته‌ انتقالی به نظر من تسلط کامل بر بندبند مواد نداشته و به دلیل اینکه یک تهدید و شتابی هم در کار بوده، توجه نکرده‌اند که امکان دارد در بند ۴ اینها با این مشکل روبه‌رو بشوند. هرچند که قبلا طبق سابقه‌ای که وجود دارد، وزیر ورزش چین هم بعنوان رییس فدراسیون انتخاب شده بود، یعنی این امکان برای آنها هم فراهم بود. چون چینی‌ها رئیس سازمان تربیت بدنی ندارند و وزیر ورزش دارند و وزیر ورزش‌ هم بعنوان رئیس فدراسیون فوتبال انتخاب شد و مشکلی هم بوجود نیاورد. اما حالا این مشکل برای آقای علی‌آبادی وجود دارد و معاونت رئیس جمهور و رئیس سازمان تربیت بدنی بودن ایشان مشکلاتی را بوجود آورده است.


اگر اشتباه نکنم قوانین فیفا از آن زمان وزیر ورزش چین و ریاستش بر فدراسیون فوتبال چین تا حدودی عوض شده، ولی مجددا برمی‌گردم به این سوال، که اصلا فیفا کمیته‌ انتقالی را به منظور جلوگیری از دخالت دولت در فدراسیون تشکیل داده. چطور فیفا این بی‌توجهی را کرده است در تایید اساسنامه‌ای که بندهایش مخالف قوانین فیفاست؟

این در واقع اصل قضیه همین است. این اشاره‌ بجای شما که بحث‌هایی غیر از بحث‌های رودررو و اساسی فیفا با مسئولین ما وجود دارد. یا در واقع شاید گزارشاتی غیر از گزارشات رسمی به فیفا ارسال می‌شود. یا کنفدراسیون فوتبال آسیا در جریان بعضی از تغییر و تحولات و مسایل داخلی فوتبال ما قرار دارد که بعد از تصویب اساسنامه‌ای که هشت فصل دارد و خیلی هم طولانی هست، دوباره می‌آید انگشت می‌گذارد روی این موادی که بسیار هم حساس است. حالا من نمی دانم که آیا به دلیل جریانات سیاسی حاکم در جامعه‌ ما، فوتبال بعنوان یک پدیده‌ اجتماعی دستخوش طیف‌ها و گروههای سیاسی شده یا خیر؟

یعنی بحث فوتبال در جامعه‌ ما یک بحث اساسی، یک بحث اجتماعی هست. بخاطر اینکه این پدیده در برگیرنده‌ خیلی از اقشار جامعه است، بویژه نسل جوان ما که می‌دانید، نزدیک به ۷۵ درصد جمعیت جامعه‌ ما را جوانانی بین ۱۷ تا ۲۵سال تشکیل می‌دهند و اینها کسانی هستند که توی موقعیت فعلی سیاسی جامعه‌ ما نقش دارند و طبیعی‌ است که هیچ کسی، هیچ گروه سیاسی خاصی حاضر نیست به راحتی اینها را از دست بدهد. شاید این تقابل‌های سیاسی به این شکل باعث شده که حالا یکسری اطلاعاتی به کنفدراسیون فوتبال آسیا داده بشود که بتواند تاثیر بگذارد در موقعیت سیاسی حریف.

به همین دلیل است که فکر می‌کنید آقای علی‌ آبادی اینقدر مصرند که ریاست فدراسیون فوتبال را برعهده بگیرند؟

بله به دلیل همین موقعیت اجتماعی فوتبال در جامعه، و نه تنها در جامعه‌ ما، در تمام جوامع پیشرفته و جوامع جهان سوم. شما از پیشرفته‌ترین کشورهای صنعتی جهان بگیرید تا کشورهای کوچک آفریقایی، فوتبال در آن نقش دارد. این پدیده، پدیده‌ای بسیار به نظر من پیچیده‌ای است و دارای یک شرایط سیاسی و موقعیت اجتماعی است که می‌تواند خیلی از اقشار مردم را دربربگیرد. از طریق فوتبال ما می‌توانیم در کارهای اجتماعی تاثیر بسیاری بگذاریم. طبیعی‌ است که آقای علی آبادی هم حاضر نیست یک چنین امکانی را از دست بدهد.

وقتی رئیس سازمان تربیت بدنی و معاونت رئیس‌جمهور می‌آید در یک چنین فدراسیونی حاضر می‌شود و تمام حملاتی هم که به ایشان می‌شود، به جان می‌خرد و می‌آید جلو، پس معلوم است فوتبال تأثیرات زیادی دارد و این قضیه به نظر من اجتناب‌ناپدیز است. در موقعیت فعلی ما فوتبال خیلی بعد دارد. یک برنامه‌ تلویزیونی ما که مختص به فوتبال است، شاید نزدیک به ۲۹ میلیون تا ۳۰ میلیون بیننده دارد. این را نمی‌شود خیلی کم گرفت. و طبیعی‌ است که آقای علی‌آبادی هم بعنوان یکی از جناح‌های سیاسی که در جامعه‌ ما هست، تلاش می‌کند فوتبال را در اختیار داشته باشد.

آقای کوثری، فیفا صریحا اعلام کرده موضع خودش را در این مورد تغییر نمی‌دهد. حتما آقای علی‌آبادی مجبور می‌شوند کوتاه بیایند، نه؟

این تهدید، تهدیدی‌ نیست که بشود ساده از کنار آن گذشت. به نظر من خیلی جدی‌ است و وقتی فیفا طی این هشتادساله تلاش کرده است که یکجوری مسایل سیاسی را از فیفا دور بکند، طبیعی ا‌ست که کوتاه نخواهد آمد و من فکر می‌کنم در نهایت آقای علی آبادی راضی بشوند که یکی از نزدیکان به جناح خودشان بتوانند کاندیدای ریاست فدراسیون بشوند و ایشان حمایت بکنند.


***

و یک خبر کوتاه از موفقیت یک ورزشکار زن ایرانی:
سارا خوش جمال فکری موفق شد یک سهمیه المپیک برای تکواندو زنان ایران کسب کند. سارا در مسابقات تکواندوی انتخابی بازیهای المپیک ۲۰۰۸ پکن درقاره‌ آسیا توانست، در وزن اول صاحب مدال برنز شود و جواز ورود به این بازیها را به‌دست آورد. این اولین‌باری‌ست که یک زن ورزشکار ایرانی پس از سی سال شخصا جواز ورود به المپیک را در مسابقات انتخابی کسب می‌کند. در گذشته زنان تیرانداز ایران بااستفاده از سهمیه‌ تشویقی کمیته‌ بین‌المللی المپیک عازم این بازیها شده بودند. در مسابقات انتخابی تکواندو درقاره‌ آسیا، مردان ایران نیز، با کسب دو مدال طلا، دو سهمیه‌ المپیک ۲۰۰۸ پکن را به‌دست آوردند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

من همیشه اخبار شما رو دنبال میکنم . خبر خوب بود . راستی من می خوام بدونم که ایا دولت به این خانوم که باعث افتخار مملکت و کسب سهمیه المپیک شده از نظر مالی چقدر ارزش قائله ؟
آیا این خانوم و امثال ایشون که سالهاست که ورزش رو بطور حرفه ای دنبال می کنن و همه چیزشون شده ورزش ، با وجود کسب این افتخار هم هیچ چیز شایسته شون نیست .
اونا از درس و زندگی ، تفریحات و خیلی چیزها گذشتن . پس شایسته هسن که حداقل از لحاظ مالی تامین باشن .
ممنون که خوندین .
امیدوارم امثال سارا خوش جمال فکری ها هرچه زودتر در کشور بیشتر بشوند .

-- نیما ، Dec 8, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)