تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

بهرامی: هدف جام ستارگان جهان علاقمندکردن جوانان ایران به تنیس بود

فرنگیس محبی

شنیدن مجله‌ی ورزشی این هفته زمانه

فدراسیون تنیس ایران اعلام کرد که مسابقات تنیس جام ستارگان جهان به علت مخالفت شورای برونمرزی سازمان تربیت بدنی برگزار نمی‌شود. شاهرخ کشاورز دبیر فدراسیون تنیس ایران به خبرنگاران گفت فدارسیون تنیس با همکاری منصور بهرامی تنیس‌باز سرشناس ایران و جهان درصدد برگزاری چهارمین دوره‌ این مسابقات در تهران بود، اما شورای برونمرزی سازمان تربیت بدنی به دلیل نمایشی بودن مسابقات با برگزاری آن مخالفت کرد.

تاکنون سه دوره از این مسابقات در ایران با شرکت جمعی از قهرمانان و پیشکسوتان تنیس جهان برگزار شده، اما از دو سال پیش برگزاری آن تاکنون متوقف شده است. دبیر فدراسیون تنیس ایران هم چنین گفت، منصور بهرامی موافقت اولیه‌ حضور پیت سمپراس اسطوره‌ تنیس جهان را برای حضور در تهران فراهم کرده بود. اما این امر تحقق نیافت.

در گفت‌وگویی با منصور بهرامی که هفته‌ی گذشته در مسابقات ماسترز یا نخبگان که در رویال آلبرت هال لندن برگزار شد، در قسمت دوبل به مقام قهرمانی رسید، درباره‌ جام ستارگان جهان و هدف از این مسابقات پرسیدم:



منصور بهرامی: این بازی‌ها همان بازی‌های نمایشی است که من در تمام شهرها و کشورهای دنیا تقریبا هر هفته انجام می‌دهم و هدف شناساندن تنیس به ورزش‌دوستان است. هدف فقط این است که مردم را بیشتر به تنیس علاقمند بکنیم و آن‌هایی که تنیس را نمی‌شناسند بتوانند با کار ما آشنا بشوند و به این ورزش بیشتر روی بیاورند. هدف من شخصا همین است. در ضمن این را هم بگویم که من یک بازیکن حرفه‌ای هستم، کارم و زندگی‌ام از این راه می‌چرخد و وقتی شما در هرجای دنیا آدمی مثل بیورن بورگ را که اسطوره‌ تاریخ تنیس هست، به میدان بیاورید، قاعدتا علاقمندان برای دیدنش حتما می‌آیند. حالا علاقمند بشوند یا نشوند، حرفی ا‌ست جداگانه.

به نظر شما در آن سه دوره‌ای که این مسابقات در ایران برگزار شد، تا حدی توانستید به آن هدفتان برسید؟ یعنی آماری در دست دارید که علاقه‌ مردم، جوانان ایرانی در داخل ایران به تنیس بیشتر شده باشد؟

صددرصد. آماری که من دارم این است که برای این سه باری که ما به ایران رفتیم، آخرین بار سیزده هزار نفر آمدند بازی‌های ما را تماشا کردند. چنین چیزی در تنیس ایران بی‌سابقه بوده و از این سیزده هزار نفر ما حتی اگر سیصد نفر، دویست نفر هم بتوانیم علاقمند کرده باشیم، به هدفمان دست یافته‌ایم

پس چرا فکر می‌کنید که دیگر این مسابقات برگزار نمی‌شود؟

راستش من نمی‌دانم. سال ۲۰۰۲، ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ این برنامه‌ها انجام شد. سال ۲۰۰۵ هم قرار بود که انجام بشود، ولی از موقعی که رییس جمهور جدید انتخاب شدند این مسابقات انجام نشد. حالا من دلیل اصلی‌اش را دقیقا نمی‌دانم.

مخارج مسابقات را کی پرداخت می‌کند؟ آیا این مخارج را دولت پرداخت می‌کند؟

مخارج این مسابقات را ورزش‌دوستان می‌دهند، کسانی که به تنیس علاقه داشته‌اند. تا آنجایی که من اطلاع دارم شرکتهای مختلف از نظر تبلیغاتی پول می‌دادند و می‌آمدند و تبلیغات هم برای خودشان در این مسابقات انجام می‌شد و مردم زیادی می‌آمدند و از این مسابقات دیدن می‌کردند.

دبیر فدراسیون تنیس گفته است که شما موافقت پیت سمپراس را هم برای حضوردر این مسابقات جلب کرده بودید، اینطور است؟

راستش نه! سمپراس به من نگفته بود که من می‌آیم به ایران. ولی با او صحبت کرده بودم، حتی با آندره آغاسی هم صحبت کرده بودم، ولی ازشان اینکه قولی گرفته باشم که به تهران می‌آیند، قولی گرفته نشد.

آخرین سوالی که از شما می‌کنم در مورد مسابقات ماسترز هفته پیش است که در رویال آلبرت‌هال لندن برگزار شد. توضیحی هم در مورد این مسابقات بدهید.

این مسابقات، همانطور که خودتان هم می‌دانید، می‌شود گفت بزرگترین مسابقات ماسترز دنیا و در محلی که انجام می‌شود به اصطلاح رویال آلبرت‌هال یکجای خیلی بخصوصی‌ است برای تمام تنیس دوستان دنیا چه جوان‌ها و چه کسانی که در سنین بالاتری هستند، برایشان واقعا خیلی جالب است در آنجا بازی کردن. برای اینکه همانطور که می‌دانید، آنجا بیش از دویست سال قدمتش است و بزرگترین خوانندگان و آرتیست‌های دنیا آنجا نمایش گذاشته‌اند و همانطور که اطلاع دارید من سال یازدهم هست که به آنجا می‌روم و واقعا مردم هرسال خیلی بیشتر از ما استقبال می‌کنند و این برای من باعث خوشوقتی است.


صعود لیورپول به مرحله‌ حذفی لیگ قهرمانان اروپا
پیروزی بی‌سابقه‌ لیورپول در فرانسه باعث صعود این باشگاه انگلیسی به مرحله‌ حذفی لیگ قهرمانان اروپا شد. لیورپول برای صعود به پیروزی دربرابر المپیک مارسی نیاز داشت و توانست با درخشش خیره‌ کننده‌ای این پیروزی را با نتیجه‌ چهار بر صفر به‌دست بیاورد و اولین باشگاه انگلیسی‌ باشد که در زمین مارسی به پیروزی می‌رسد. پیروزی لیورپول قهرمان سال ۲۰۰۵ باشگاه‌های اروپا احتمالا باعث خواهد شد تا رافائل بنیتز سرمربی اسپانیایی این تیم پس از انتشار گزارش‌هایی در مورد نارضایتی مالکان آمریکایی باشگاه از او مقام خود را حفظ کند.

بنیتز پس از پیروزی تیمش در مارسی از بازیکنان لیورپول تجلیل کرد. بنیتز گفت: تعهد، شخصیت و کیفیت بازی بازیکنان لیورپول و روابط اعضای تیم با یکدیگر باعث این پیروزی شد. به گفته‌ی بنیتز بازیکنان لیورپول در برابر مارسی اشتباهات گذشتهی خود را جبران کردند و آبروی خود را خریدند. به غیر از لیورپول، منچستر یونایتد، آرسنال، چلسی، ای سی میلان، اینتر میلان، رم، رئال مادرید، بارسلون، سویل، المپیاکوس، پورتو، شالکه، سلتیک، لیون و فنر باغچه نیز به مرحله‌ حذفی لیگ قهرمانان اروپا راه یافتند.



قهرمان مشت‌زنی میان وزن جهان، برنده جایزه شخصیت ورزشی بریتانیا
جو کلزاگی قهرمان مشت‌زنی میان وزن جهان جایزه شخصیت ورزشی بریتانیا در سال ۲۰۰۷ را به‌دست آورد. جو کلزاگی در دهسال گذشته چهل‌وچهار بار از مقام قهرمانی خود دفاع کرده و در تمام این مسابقات پیروز شده است. پس از جو کلزاگی، لوییس هامیلتون قهرمان اتومبیل‌رانی و ریکی هکتون، مشت‌زن سبک وزن دوم و سوم شدند. این جایزه در برنامه‌ای که هرساله از سوی شبکه‌ی بی.بی.سی برگزار می‌شود با رای مردم بریتانیا به بهترین و محبوبترین ورزشکاران و تیم‌های بریتانیایی داده می‌شود.

جو کلزاگی پس از به‌دست آوردن آرای مردم گفت از اینکه رای مردم بریتانیا را به‌دست آورده شوکه شده اما سال گذشته واقعا برای او سال خوبی بوده و پس از دهسال قهرمانی توانسته قهرمان بدون رقیب مشت‌زنی میان وزن جهان شود. امسال انزو کلزاگی پدر و مربی جو کلزاگی بعنوان بهترین مربی سال، تیم راگبی انگلیس بعنوان بهترین تیم سال و راجر فدرر مرد شماره‌ یک تنیس جهان از سوئیس بعنوان بهترین ورزشکار خارجی جایزه گرفتند. جایزهی ویژه‌ یک عمر تلاش برای ورزش بریتانیا نیز، به بابی رابسون بازیکن و مربی سابق تیم ملی فوتبال انگیس تعلق گرفت.


اعطای نشان افتخار به بازیکن خط میانی باشگاه منچستر یونایتد انگلیس
ملکه‌ بریتانیا به رایان گیگز بازیکن خط میانی باشگاه منچستر یونایتد انگلیس به دلیل خدماتی که در ورزش انجام داده است، نشان افتخار اعطا کرد. گیگز که از سال ۱۹۹۰ برای منچستر یونایتد بازی می‌کند تاکنون ۷۳۶بازی برای این باشگاه انجام داده است و هفته‌ گذشته در پیروزی چهار بر یک این تیم بر دربی كانتی یکصدمین گل خود در لیگ برتر را به ثمر رساند. گیگز تاکنون ۹ عنوان قهرمانی لیگ برتر به‌دست آورده است که بیش از هر بازیکن دیگری در تاریخ لیگ برتر انگلیس است. گیگز که ۳۴ سال دارد تا تابستان گذشته در تیم ملی ولز نیز بازی می‌کرد. الکس فرگوسن سرمربی منچستر یونایتد که او نیز در سال ۱۹۹۹ لقب جناب را از ملکه‌ بریتانیا دریافت کرد، به خدمت درآوردن گیگز در منچستر یونایتد را یکی از بزرگترین دستآوردهای خود خوانده است.


حذف سپاهان اصفهان از مسابقات جام جهانی باشگاه‌ها
تیم فوتبال سپاهان اصفهان با شکست در برابر اوراواردز ژاپن قهرمان باشگاه‌های آسیا از مسابقات جام جهانی باشگاه‌ها حذف شد. این مسابقه که در مرحله‌ی یک چهارم نهایی جام جهانی باشگاهها انجام شد، با پیروزی سه بر یک اوراواردز به پایان رسید. سپاهان در مرحله‌ قبل ویکاتری از زلاندنو قهرمان اقیانوسیه را با همین نتیجه شکست داده و به یک چهارم نهایی رسیده بود. تیم سپاهان در مسابقه‌ فینال جام باشگاههای آسیا نیز که در دو دور رفت و برگشت برگزار شد در مجموع با نتیجه‌ سه بر یک از اوراواردز شکست خورد و به مقام نایب قهرمانی آسیا رسید. در مسابقات جام جهانی باشگاهها که در ژاپن برگزار می‌شود، ای سی میلان ایتالیا قهرمان باشگاههای اروپا و بوکاجونیورز از آرژانتین بخت‌های اصلی قهرمانی هستند.

Farangis Mohebbi
Interview with Mansour Bahrami

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)