تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

فتح‌الله‌زاده: بدون کمک دولت فوتبال ایران تعطیل است

شنیدن مجله ورزشی این هفته

باشگاه استقلال اهواز سرانجام رضایت‌نامه فیروز کریمی، مربی سابق خود را صادر کرد تا او بتواند به طور رسمی فعالیت خود را به عنوان سرمربی باشگاه استقلال تهران، آغاز کند. این خبر پس از مذاکرات شهرام شفیع‌زاده، مدیر باشگاه استقلال اهواز و علی فتح الله‌زاده، مدیر عامل باشگاه استقلال تهران، اعلام شد.

قبلا کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ایران در پی شکایت باشگاه استقلال اهواز حکم داده بود که قرارداد فیروز کریمی با تیم استقلال اهواز قابل فسخ شدن نیست و این مربی باید کار خود را به عنوان سرمربی استقلال اهواز ادامه دهد. فیروز کریمی جانشین ناصر حجازی می‌شود که پس از نتایج نامطلوبی که استقلال تهران در لیگ برتر فوتبال ایران به دست آورد، از سرمربی‌گری تیم کنار رفت و به مقام مدیریت سازمان فوتبال استقلال منصوب شد.


علی فتح‌ الله‌زاده

در گفت‌وگویی با علی فتح‌ الله‌زاده، مدیر عامل باشگاه استقلال که در عین حال خود را نامزد عضویت در هیئت مدیره فدراسیون فوتبال هم کرده است، ابتدا از او پرسیدم که علت اصلی انتخاب فیروز کریمی به جانشینی ناصر حجازی، چه بود؟

ما از چند وقت پیش احساس کردیم که باید به کادر فنی خود یک نفر اضافه کنیم. بر این اساس من با آقای ناصر حجازی مشورت کردم که ما از چه کسی می‌توانیم برای تقویت تیم‌مان استفاده کنیم. ایشان یک یا دو نفر مربی خارجی و همچنین آقای فیروز کریمی از ایران را به من پیشنهاد داد. براساس پیشنهاد ناصرخان، ما پیگیر کار آقای فیروز کریمی شدیم و خوشبختانه با حسن ظن همکارانمان، مدیران ارشد باشگاه استقلال اهواز، در نهایت موافقت کردند که ما بتوانیم در کادرمان از آقای فیروز کریمی استفاده کنیم.

اگر شما با استقلال اهواز در مورد بکارگیری ایشان به توافق نمی‌رسیدید، آقای حجازی را نگاه می‌داشتید یا کسی دیگر را در نظر داشتید؟

آقای حجازی خودشان اعلام کردند که به عنوان سرمربی نمی خواهند ادامه دهند، بلکه به عنوان رئیس سازمان فوتبال و مدیر فنی می خواهند در کنار یک مربی دیگر باشند. بر این اساس اگر موفق نمی‌شدیم که با آقای فیروز کریمی به توافق برسیم، به احتمال زیاد گزینه‌ بعدی ما بین آقای شفر، به عنوان سرمربی و اگر ایشان نمی‌شد، آقای نیاک که قبلا دستیار ایویچ بودند وارد مذاکره می‌شدیم.


ناصر حجازی

در مورد برکناری آقای حجازی سئوالی داشتم. البته می‌دانم که می‌گویید ایشان خودشان کنار رفتند ولی به هر حال برکناریشان و عملکرد ضعیفی که ایشان در تیم در آن مدت داشتند، برایشان ناراحت کننده است. شما فکر می‌کنید با وجود سابقه‌ای که ایشان دارند، چطور نتوانستند نتایج خوبی را در آن مدت کسب کنند؟

آقای حجازی اسطوره فوتبال ایران است و چهره‌ای است که در خانواده بزرگ آبی جایگاه ویژه‌ای دارد. زمانی که ما تیم را تحویل گرفتیم، از بازیکن تهی بود. در فوتبال دنیا سابقه ندارد که تیمی در سطح استقلال، وقتی مدیرانش آن را تحویل می‌گیرند فقط 3 بازیکن داشته باشد. چون فرصت ما کم بود نتوانستیم که سریع بازیکنان را در حدی برسانیم که بتوانند تمرینات بدنسازی‌ را انجام دهند. مستحضرید که یک زمان مفید برای تمرینات بدنسازی که بدن آمادگی کامل پیدا کند حداقل 50 -45 روز است. ما چون این فرصت را نداشتیم متاسفانه نتوانستیم تمرینات خوب بکنیم و می‌دیدید که تیم ما نیمه اول را خوب شروع می‌کرد و به تدریج که به انتها می‌رسیدیم بچه ها می‌ایستادند و در زمین راه می‌رفتند و همه‌ گلهایی که خوردیم، بعد از دقیقه 35 انجام شده است.

مورد بعدی اینکه وقتی ما 20 بازیکن را یکجا در استقلال جابجا می‌کنیم، برای هماهنگ کردن بازیکنان هم به زمان نیاز هست. این زمان هم برای ما نبود. من به جرأت می‌توانم بگویم که ناصرخان از بالاترین مهارت‌های فنی آگاه هستند و این شرایطی که عرض کردم بخشی از مشکلات ما بود که نتوانست اجازه دهد که ناصرخان کارش را خوب پیش ببرد و ما ایشان را به عنوان رئیس سازمان فوتبال و مدیر فنی برگزیدیم و در حقیقت ایشان کاری را خواهند کرد که همتای ایشان در آلمان، آقای بکن بائر انجام می‌دهد.


ایشان در مدتی که هنوزبا استقلال اهواز به توافق نرسیده بودید، در دو بازی اخیر 2 پیروزی داشتند. عده‌ای می‌گویند که شاید شما در تصمیم‌تان مقداری عجول بودید، آیا به آنها حق می‌دهید؟

بله شخصا فکر می‌کنم که ما عجله کردیم و اعتقادم این بود که باید صبر می‌کردیم اما از طرفی خود ناصر خان هم از وضعیت موجود ناراحت بودند و احساس می‌کردند که از نظر روحی لطمه می‌خورند. من احساس کردم که حفظ سلامت ناصر خان به مراتب بیش از نتایج فوتبال ما ارزشمند است. امیدوار هستم که با این تیمی که تشکیل داده‌ایم در کنار ناصرخان بتوانیم موفقیت‌هایمان را ادامه دهیم.


فیروز کریمی

چه انتظاری از فیروز کریمی دارید و ایشان چه تعهداتی را در قبال موفقیت‌های آینده تیم به شما دادند؟

انتظار ما این است که جام حذفی را بسیار جدی بگیریم چون در لیگ برتر احتمال قهرمانی ما نه اینکه نباشد اما ضعیف است. ما دوست داریم که تیممان در رده‌های دوم و سوم جدول باقی بماند و انشالله بتوانیم در جام حذفی قهرمان شویم.


از مسأله استقلال که بگذریم شما مجددا خودتان را نامزد هیأت رئیسه‌ی فدراسیون فوتبال کردید. انتخابات قبلی به دلیل انصراف 12 نفر نامزد واجد شرایط، لغو شد. آیا شما جزو آن 12 نفر بودید؟

بله من هم جزو آن 12 نفر بودم. به این دلیل که امکان دارد انتخابات که آن موقع انجام شود، چون شک و تردید و شبهه‌هایی در کار بود و فدراسیون بین‌المللی فوتبال، فیفا، می‌خواست انتخابات را بر هم بزند، به این نتیجه رسیدیم که استعفا دهیم و دوباره شروع کنیم و ثبت نام کنیم و انشاالله انتخابات این دوره در زمان خودش انجام گیرد و وضعیت فدراسیون فوتبال ما هم روشن شود.


گفته می‌شود که فیفا با ریاست آقای علی‌آبادی برای فدراسیون فوتبال مخالف است. شما کلا در مورد نامزدی ایشان و مسائل حاشیه‌ای که در مورد نامزدی ایشان است چه فکری می‌کنید؟

برای من تعجب‌آور است که چرا اینقدر حساس شدیم چون تا الان خود بنده هیچ محدودیت رسمی از فیفا ندیدم که بگوید ایشان می‌تواند کاندیدا بشود یا نشود. به هر حال اساس نامه‌ای با کمک فیفا تدوین شده و در آنجا عنوان نشده که چه کسی می‌تواند کاندیدا بشود یا نشود. اگر بحث این است که چون ایشان معاون رئیس جمهور هستند نمی‌توانند، ما سابقه داشتیم و خود من بیاد دارم که وزیر ورزش چین، رئیس فدراسیون فوتبال هم بودند.

نظرخود شما چیست؟ آیا فکر می‌کنید به نفع فوتبال ایران است که آقای علی‌آبادی رئیس فدراسیون فوتبال باشند یا بهتر است که یک شخص ورزشی این سکان را در دست بگیرد؟

شما در دنیا هم می‌بینید ،اینطور نیست که حتما ورزشی‌ها موفق‌ترند. بستگی به مدیریت دارد. در شرایط فعلی کشور ما که فوتبال به دولت وابستگی شدید دارد، یعنی اگر دولت کمک نکند، فوتبال ما تعطیل خواهد شد و با توجه به ارتباط نزدیکی که آقای علی‌آبادی با رئیس جمهور دارد من فکر می‌کنم که فوتبال ما باید از این فرصت استفاده کند و به نفع فوتبال ما است که ایشان رئیس فدراسیون شود چون برای فدراسیون فوتبال امکانات می خواهیم. به هر حال تشکیلات فنی در قالبهای آدمهای تخصصی تعریف خواهد شد و ایشان می‌تواند در این زمینه کمک حال فدراسیون فوتبال باشد. به هر حال من با توجه به وضعیت فوتبال کشورمان احساس می‌کنم که اگر ایشان ریاست فدراسیون فوتبال را برعهده بگیرد می‌تواند با توجه به دوستی که با رئیس جمهور کشورمان دارد، امکانات بیشتری را به فوتبالمان وارد کند.

Farangis Mohebbi
Interview with Ali Fathollahzadeh

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)