تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

سنگین‌ترین شکست اروپا نصیب بشیکتاش ترکیه شد

مجله ورزشی هفته را از اینجا بشنوید.

در دور چهارم مسابقات فوتبال لیگ قهرمانان اروپا باشگاه انگلیسی لیورپول موفق شد سنگین‌ترین شکست تاریخ این مسابقات را بر حریف خود تحمیل کند. این رکورد را لیورپول در پیروزی هشت بر صفر خود بر بشیکتاش ترکیه به دست آورد.

لیورپول که در دور سوم این مسابقات در استانبول با نتیجه‌ی یک بر صفر از بشیکتاش شکست خورده بود، در لیورپول با تمام قدرت ظاهر شد و به حریف خود فرصت ابراز وجود نداد.

با این همه لیورپول که در سه سال گذشته، دو بار فینالیست لیگ قهرمانان اروپا بوده که یک بار هم به مقام قهرمانی باشگاه‌های اروپا رسید، امسال برای راهیابی برای مرحله‌ی حذفی این مسابقات، راه مشکلی در پیش روی دارد.

این تیم در سه مسابقه‌ی قبلی خود صاحب تنها یک امتیاز شده بود و اکنون باید حتماً در دو مسابقه‌ی بعدی خود در مقابل پورتوی پرتغال و مارسی فرانسه به پیروزی برسد.

رافائل بنیتز سرمربی اسپانیایی لیورپول می‌گوید که در این شرایط، به دست آوردن رکورد جدید چندان اهمیتی ندارد. به گفته بنیتز برای او ،بردن جام‌های قهرمانی مهم‌تر از شکستن رکورد است و او می‌داند که برای رسیدن به مرحله‌ی حذفی باید دو تیم قدرتمند را شکست دهد؛ اما در عین حال این را هم می‌داند که تیمش در گذشته هم با چنین مشکلاتی روبه‌رو بوده و سربلند بیرون آمده است.

در همین حال با پایان گرفتن دور چهارم مسابقات فوتبال لیگ قهرمانان اروپا باشگاه‌های منچستر یونایتد و آرسنال انگلستان با دو بازی باقیمانده جواز قطعی ورود به مرحله‌ حذفی این مسابقات را به دست آوردند.

منچستر یونایتد با شکست دادن باشگاه اوکراینی دیناموکیف با نتیجه‌ی چهار بر صفر در منچستر، تنها تیم از میان ۳۲ تیم شرکت‌کننده در این مسابقات شد که چهار پیروزی از چهار مسابقه به دست آورده است. در میان دیگر تیم‌ها رئال مادرید، میلان و بارسلون بیشترین بخت برای رسیدن به مرحله‌ حذفی را دارند.

***

فدراسیون بین‌المللی تنیس اعلام کرد که درباره‌ ادعاهای مربوط به مسموم کردن یک بازیکن در جریان مسابقات بین‌المللی تحقیق خواهد کرد.

آلکساندر واسکه بازیکنان تیم ملی تنیس آلمان به مطبوعات آلمانی گفته است که در جریان مسابقات مرحله‌ نیمه‌ نهایی جام دیویس در مسکو به او گفته شد که همبازی‌اش تامی‌هاس را مسموم کرده‌اند.

در این مسابقات که در ماه سپتامبر با پیروزی روسیه پایان یافت، هاس در بازی اول خود شکستی دور از انتظار از حریف روس خود داشت و در بازی دوم هم به سبب ناراحتی شکم شرکت نکرد.

سخنگوی فدراسیون بین‌المللی تنیس گفت که این فدراسیون تحقیقات جامعی در این باره انجام خواهد داد و تامی هاس نیز برای معاینه‌ کامل پزشکی به ایالات متحده آمریکا اعزام خواهد شد.

***

مسئولان کمیته‌ برگزارکننده‌ی بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن طرح جامع ورزشگاه المپیک پایتخت بریتانیا را که با هزینه‌ای حدود یک میلیارد دلار در جنوب لندن ساخته خواهد شد، در اختیار عموم گذاشتند.

از این ورزشگاه ۸۰ هزار نفری برای مراسم افتتاحیه و اختتامیه و همچنین برای برگزاری مسابقات دو و میدانی استفاده خواهد شد. قرار است پس از بازی‌های المپیک، این ورزشگاه تبدیل به یک ورزشگاه ۲۵ هزارنفری برای مسابقات دوومیدانی و فوتبال شود.

از هم اکنون انتقادهایی درباره‌ی این طرح، مطرح شده است. منتقدان می‌گویند با چنین هزینه‌ای پس از پایان این بازی‌ها برای شهری مثل لندن که ورزشگاه‌های جدیدی چون ویمبلی و امارات دارد، چنین ورزشگاهی مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

اما لرد سباستین کو قهرمان پیشین دو و میدانی المپیک و رییس کمیته‌ی برگزارکننده‌ی المپیک ۲۰۱۲ لندن از ساختن این وزرشگاه دفاع می‌کند. به گفته او این ورزشگاه الهام‌بخش میراثی ماندگار خواهد داشت. لرد کو اضافه می‌کند که این ورزشگاه تمام نیازهای دوومیدانی را برآورده خواهد کرد و پس از المپیک هم به صورت یک ورزشگاه محلی و در عین حال محل مبارزه‌ نخبگان ورزش در خواهد آمد.

***

فوتبال ایران در سطح ملی و باشگاهی با بحران مربی روبه‌‌رو شده است. باشگاه استقلال تهران باید برای تعیین سرمربی جدید خود منتظر تصمیم کمیته‌ی انضباطی فدراسیون فوتبال بماند. هفته گذشته هیأت مدیره باشگاه، ناصر حجازی را که تنها ۱۲هفته‌ پیش، بار دیگر به سرمربی‌گری استقلال منسوب شده بود، به سبب نتایج نامطلوبی که این تیم در لیگ برتر به دست آورده بود، به عنوان مدیر فنی تیم معرفی کرد و فیروز کریمی سرمربی استقلال اهواز را به جای او تعیین کرد.

اما این انتصاب با اعتراض استقلال اهواز روبه‌رو شد که شیوه‌ عمل استقلال تهران برای مذاکره با کریمی را غیرقانونی خوانده است. با شکایت استقلال اهواز به فدراسیون فوتبال کمیته‌ انضباطی فدراسیون در یک جلسه‌ اضطراری اعلام کرد که به زمان بیشتری برای بررسی موضوع نیاز دارد و تا آن هنگام فیروز کریمی نمی‌تواند به عنوان سرمربی به استقلال تهران بپیوندد. انتظار می‌رود که کمیته‌ انضباطی روز شنبه این موضوع را به طور کامل بررسی و تصمیم قطعی خود را اعلام کند.

در همین حال اعضای کمیته‌ انتقالی فدراسیون فوتبال ایران از به بن‌بست رسیدن مذاکرات برای انتخاب مربی خارجی برای تیم ملی ایران خبر داده‌اند. به گفته‌ آنان مربیان درجه‌ یک اروپایی حاضر نشدند پیشنهادهای ایران را برای سرمربی‌گری تیم ملی بپذیرند.

به دنبال برکناری امیر قلعه‌نویی پس از حذف ایران از جام ملت‌های آسیا، سازمان تربیت بدنی ایران و کمیته‌ انتقالی بر سر تعیین یک سرمربی سرشناس خارجی و چند دستیار ایرانی برای او به توافق رسیدند و وظیفه‌ مذاکره با مربیان خارجی به محسن صفایی فراهانی رییس کمیته‌ انتقالی فوتبال ایران سپرده شد.

اما اکنون به نظر می‌آید مربیانی که مورد نظر مقامات ورزشی ایران بوده‌اند، علاقه‌ای به این کار نشان نداده‌اند. تیم ملی فوتبال ایران باید در آینده‌ای نزدیک در مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی شرکت کنند.

***

در دور رفت فینال مسابقات‌ فوتبال جام قهرمانان آسیا که در فولادشهر اصفهان برگزار شد، سپاهان و باشگاه ژاپنی اوراواردز یک بر یک مساوی کردند. سپاهان و اوراوا که هر دو اولین تیم از کشورهای خود هستند که به فینال جام قهرمانان آسیا راه یافته‌اند، روز چهارشنبه ۱۴ نوامبر در در ورزشگاه سایتامای ژاپن با هم دیدار خواهند کرد تا بازی برگشت فینال را برگزار کنند.

آخرین باری که یک تیم ایرانی در رقابت‌های باشگاهی آسیا قهرمان شد، به سال ۱۹۹۲ بازمی‌گردد که پاس، الشباب عربستان سعودی را در فینال شکست داد. پس از آن استقلال در سال ۱۹۹۹ به فینال مسابقات قهرمانی آسیا رسید که در فینال یک بر دو مغلوب جوبیلو ایواتا از ژاپن شد.

***

تیم تکواندوی ایران در سومین دوره‌ مسابقات بین‌المللی آزاد کره جنوبی یک مدال طلا، دو نقره و یک برنز کسب کرد. در این مسابقات محمد باقری در وزن چهارم به مدال طلا دست یافت؛ حمید سرآبادانی و حسین تاجیک نقره گرفتند و علیرضا نصرآزادانی صاحب مدال برنز شد. این مسابقات با حضور تکوندوکاران ۱۷ کشور جهان در شهر سوآن کره جنوبی برگزار شد.

***

ورزشکاران ایرانی در پایان دومین دوره‌ی بازی‌های آسیایی داخل سالن در ماکائو با کسب ۱۷ مدال، ۴ طلا، ۴ نقره و ۹ برنز در ردیف هشتم جدول مدال‌ها قرار گرفتند. در این مسابقات تیم‌های ملی هاکی و امید فوتسال ایران قهرمان داخل سالن آسیا شدند و دو مدال طلای دیگر ایران در شنا به دست آمد.

در مجموع ۱۶ مدال از ۱۷ مدال ایران توسط مردان کسب شد و ورزشکاران زن ایرانی که حدود ۴۰ نفر بودند، تنها یک مدال نقره در رشته‌ شطرنج به دست آوردند. ورزشکاران چین با کسب ۱۰۲ مدال از جمله ۵۲ طلا، در مقام اول ایستادند و تایلند و هنگ‌‌کنگ دوم و سوم شدند.

***

دور دوم مسابقات فوتبال مقدماتی جام ملت‌های زنان آسیا قرعه‌کشی شد و براساس آن تیم ایران با سه تیم برمه، ویتنام و تایوان هم‌گروه شد. تایلند، کره ‌جنوبی، فیلیپین و مالزی نیز گروه دیگر این مسابقات را تشکیل می‌دهند. مسابقات دور دوم در قالب دو گروه در اسفندماه برگزار می‌شود و دو تیم نخست هر گروه، به مرحله‌ بعد صعود خواهند کرد که مسابقات آن در تابستان آینده انجام خواهد شد.

تیم ملی فوتبال زنان ایران در ماه اکتبر سه بر یک مقابل هند شکست خورد، اما بعد از پیروزی چهار بر یک در مسابقه‌ی برگشت در ورزشگاه آرارات تهران در مجموع به پیروزی پنج بر چهار دست یافت و راهی دور دوم شد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)