تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

تنها یک سهمیه المپیک برای مشت‌زنی ایران

فرنگیس محبی

تیم ملی مشت‌زنی ایران که با 10 مشت‌زن در مسابقات قهرمانی جهان در شیکاگو شرکت کرده بود موفق به کسب تنها یک سهمیه شرکت در المپیک 2008 پکن شد. این سهمیه را مرتضی سپه‌وند مشت‌زن وزن 64 کیلوگرم ایران کسب کرد که توانست با شکست دادن گئورک اینوت مشت‌زن صاحب نام اهل رومانی به جمع هشت مشت‌زن مرحله پایانی این وزن راه یابد.


مشت‌زنان ایرانی اکنون باید برای کسب سهمیه بیشتر المپیک در مسابقات قاره آسیا به مقام قهرمانی یا نایب قهرمانی برسند. منوچهر مقصودی سرپرست تیم ملی ایران در مسابقات جهانی شیکاگو در گفتگوئی با رادیو زمانه ابتدا در مورد مشکلات تیم ایران در کسب ویزای ورود آمریکا میگوید.

شنیدن فایل صوتی

ویزای 9 ورزشکار ما را همان روز اول دادند و چون ما در ایران سفارت آمریکا نداریم و اکثر ایرانی‌ها برای گرفتن ویزا به دوبی می‌روند، بنابراین نوبتی است و ویزای ما به دو روز بعد افتاد. تنها کسانی که نتوانستند ویزا بگیرند نماینده کمیته ملی المپیک بود و یکی آقای پرویز لطفی نماینده حراست سازمان تربیت‌بدنی. باقی بچه‌ها مشکلی نداشتند و خود من هم دو روز دیرتر ویزا گرفتم.

پس هیچ‌کدام از مربیان با مشکل ویزا برخورد نکردند؟

نخیر. آقای غلامرضا کرمی سرمربی تیم الان در خدمتشان هستیم، آقای اکبر احدی در خدمتشان هستیم، فقط آقای غلامرضا صمدی بودند که ویزایشان حاضر بود اما ولی چون دیر شده بود بنا بر دلایلی نیامدند.

یک توضیحی در مورد حضور مشت‌زنان ایرانی در این مسابقات بدهید. تاکنون چطور بوده؟

تا به‌امروز در سطح جهان اینقدر قهرمانان و یا کشورهائی که در چنین مسابقاتی حضور داشته باشند وجود نداشته. دلیلش هم یکی گرفتن سهمیه المپیک است که تمام کشورهای دنیا سعی در گرفتن آن دارند. دوم هم قهرمانی جهان است. یعنی 124 کشور جهان در این بازی‌ها شرکت کرده‌اند، حدود هفتصد قهرمان شرکت کرده‌اند یعنی در هر وزنی حدود شصت هفتاد نفر دارند بوکس می‌کنند.

بچه‌های ما واقعا سابقه نداشته در عمر فدراسیون ایران که حدود 57 سال از آن می‌گذرد، بتوانند در بازی‌‌های جهانی سهمیه‌ای بگیرند یا حداقل یک شب بازی را ببرند و به شب دوم برسند. خوشبختانه اکثر بچه‌ها 3 یا 4 بازی کردند و بالا آمدند که سیر صعودی بوکس در ایران را نشان می‌دهد. البته ما متاسفانه این اواخر در دو بازی برون‌مرزی، یکی در رومانی به‌خاطر گم شدن پاسپورت بچه ها و یکی هم یک مقدار دیر دادن ویزای چین، نتوانستیم برویم که اگر آن دو مسابقه برون‌مرزی را هم رفته بودیم بچه‌ها آمادگی بیشتری برای این مسابقات به‌دست می‌اوردند.

تنها آقای مرتضی سپه‌وند قادر شدند سهمیه المپیک را به دست بیاورند. انتظار چند سهمیه ورود به المپیک را داشتید؟

آقای محمد ستارپور دودستی سهمیه المپیک را به کانادا داد یعنی ایشان 22 بر 16 بازی را در 3 راند جلو بودند، درست در راند سوم در دقیقه یک و نیم، بنا برچه دلیلی خودمان هم نمی‌دانیم، یهو ایشان ایستاد. هرکاری کردیم، داد کشیدیم، فریاد کشیدیم، نتوانست. طرف بازی 22 بر 16 را کرد 26 بر 22 یعنی 10 امتیاز در عرض یک دقیقه گرفت. دومین بازیکن ما آقای مهدی قربانی در مقابل حریف کلمبیائی 9 بر یک جلو بود. متاسفانه در بوکس که نمی‌شود خیلی چیزها را پیش‌بینی کرد، یک مشت بدی خورد و ناک‌دان شد و دیگر روی پای خودش نمی‌توانست بایستد وگرنه ما می‌بایست پریروز دو سهمیه دیگر می‌گرفتیم.

فرصت‌های بعدی که برای کسب سهمیه المپیک دارید، مسابقاتش کی قرار است برگزار بشود؟

ما بعدا دو بازی داریم که در سطح قاره آسیا برگزار می‌شود که اولی در اواخر بهمن ماه است که به تایلند برای گرفتن سهمیه می‌رویم. دومین بازی در قزاقستان است، دقیقا مشخص نیست ولی فکر می‌کنم در خرداد ماه سال آینده باشد.

حداکثر سهمیه‌ای که می‌توانید کسب کنید، چه تعدادی است؟

از وزن 48 کیلو تا وزن 69 کیلو، در هر وزن 8 نفر از هر قاره، از وزن 69 تا 81 کیلو 6 نفر در هر وزن و از وزن 81 تا به‌اضافه 91 کیلو 4 نفر. ما در بازی‌های تایلند باید حتما طلا و نقره ببریم تا بتوانیم انتخاب شویم و در قزاقستان هم به همین صورت است. حتی اگر برنز ببریم سهمیه نمی‌گیریم.

***

سپ بلاتر رئیس فدراسیون بین المللی فوتبال، فیفا، روز سه شنبه در اجلاس کمیته اجرائی بالاترین نهاد فوتبال جهان در زوریخ اعلام کرد برزیل جام جهانی فوتبال سال 2014 را میزبانی خواهد کرد. برزیل تنها نامزد میزبانی مسابقاتی بود که بر اساس سیستم میزبانی چرخشی فیفا قرار بود در آمریکای جنوبی اجرا شود. با این که میزبانی برزیل قابل انتطار بود، اعلام خبر آن باعث شادی فراوان برزیلیها شد. لولا داسیلوا Lula Da Silva رئیس جمهور برزیل که به اتفاق 11 استاندار ایالات مختلف آن کشور در زوریخ حضور داشت گفت کشورش بهترین جام جهانی را برگزار خواهد کرد و قول داد که برزیل در این دوره از مسابقات جام جهانی به فینال برسد.

در همین اجلاس اعلام شد برزیل آخرین تیمی است که بر اساس سیاست میزبانی چرخشی، که در هر دوره میزبانی را به نامزدهای یک قاره مشخص می‌داد، انتخاب شده، و فیفا این سیاست را کنار گذاشته است. قبلا نیز آفریقای جنوبی بر همین اساس به نمایندگی از قاره آفریقا میزبان جام جهانی 2010 شده بود. رئیس فیفا گفت که بر اساس تصمیم کمیته اجرائی، نامزدی برای میزبانی جام جهانی 2018 آزاد خواهد بود بجز برای کشورهای قاره هائی که دو جام قبلی را میزبانی می کنند یعنی آمریکای جنوبی و آفریقا.

انگیزه اصلی فیفا از کنار گذاشتن سیاست قبلی، تشویق کشورهای بزرگ و ثروتمند به نامزد شدن برای میزبانی جام جهانی است. برای میزبانی جام 2014 تنها برزیل در آمریکای جنوبی توانائی برگزاری مسابقات را داشت و به همین علت بدون رقیب به آن دست یافت. سپ بلاتر گفت که برگزاری چنین مسابقات بزرگی از عهده تمام کشورها بر نمی‌آید. به گفته آقای بلاتر با گسترش یافتن جام جهانی و شرکت 32 کشور در مرحله نهائی، برگزاری این مسابقات بسیار مشکل است و تنها کشورهای خاصی قادر به انجام آن هستند.

از هم اکنون ایالات متحده آمریکا، انگلستان، روسیه، استرالیا، اسپانیا، چین، مکزیک و کشورهای هلند، بلژیک و لوکزامبورگ به طور مشترک، تمایل خود را برای میزبانی جام جهانی 2018 اعلام کرده اند.

***

کمیته اجرائی فدراسیون بین‌المللی فوتبال در نشست خود همچنین به چند کشور از جمله ایران، کویت، قبرس و اندونزی، هشدار داد اگر مقررات فیفا را به صورت دقیق به اجرا در نیاورند با برخورد انضباطی و در نهایت محرومیت روبرو خواهند شد.

در باره ایران، کمیته اجرائی فیفا اعلام کرد کمیته انتقالی فوتبال ایران در اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال موفق بوده و این اساسنامه اکنون با قوانین استاندارد فیفا مطابقت دارد اما لغو انتخابات فدراسیون یا یک خبر کوتاه و بدون توضیح برای فیفا قابل قبول نیست. این کمیته پیشنهاد کرده که در صورت برگزار نشدن انتخابات تا پایان سال 2007، کمیته اجرائی فیفا با ایران برخورد انضباطی کند.

***

در همان روزی که فیفا این هشداررا داد مهلت ثبت نام برای انتخابات فدراسیون فوتبال هم به پایان رسید و مجموعا 30 نفر آمادگی خود را برای شرکت در انتخابات اعلام کردند. از میان این افراد سه نفر، محمد علی‌آبادی معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان تربیت‌بدنی، علی کفاشیان دبیر کمیته ملی المپیک و کیوان نیک‌نفس دروازه‌بان سابق تیم ارتش و باشگاه پاس نامزد ریاست فدراسیون هستند.

مصطفی آجرلو رئیس سابق باشگاه پاس و رئیس فعلی تربیت بدنی شهرداری تهران که در دور قبل تنها پس از رأی کمیته انتقالی، نامزدی‌اش برای ریاست فدراسیون تأئید شد، با انتشار بیانیه‌ای از نامزدی انصراف داد. او در بیانیه خود نبودن عدالت و وجود فضای یک طرفه در انتخابات را دلایل انصراف خود اعلام کرد.

مجمع عمومی فوق‌العاده فدراسیون فوتبال برای انتخاب رئیس، 3 نایب رئیس و اعضای هیات رئیسه این فدراسیون روز 15 آذرماه امسال برگزار خواهد شد.

***

تیم ملی فوتبال زنان ایران با پیروزی برابر هند به مرحله بعدی دور مقدماتی جام ملتهای زنان آسیا راه یافت.در دیدار برگشت این مرحله که در ورزشگاه آرارات تهران برگزار شد، تیم ایران توانست با نتیجه 4 بر یک تیم زنان هند را شکست دهد. بازی رفت دو تیم در هند با نتیجه 3 بر یک به سود زنان هند به پایان رسیده بود. تیم ایران در دور دوم مرحله مقدماتی در مالزی با هفت تیم دیگر آسیایی رقابت خواهد کرد که از این هشت تیم، چهار تیم به مرحله نهایی جام ملت‌های زنان آسیا راه خواهند یافت. پیش از این تیمهای زنان چین، استرالیا، کره شمالی و ژاپن به مرحله نهایی جام ملتهای آسیا راه یافته اند.

***

تيم ملي دوچرخه سواري ايران در مسابقات جام جهانی مسکو صاحب دو مدال طلا، دو نقره و ‪ ۶‬برنز و در مجموع ‪ ۱۰‬مدال شد. تيم ايران توسط حسنعلي ورپشتي و مهدي سهرابي به ترتيب در رشته‌هاي ‪ ۲۰۰‬متر اسيرينت سرعت و رشته اسكراچ توانست به مدال طلاي اين مسابقات دست يابد. همچنين در رشته ‪ ۴‬گانه و دور امتيازي نيز مهدي سهرابي و امير زرگري صاحب مدال نقره شدند. درسه رشته ‪ ۳‬كيلومتر انفرادي، ‪ ۴‬گانه سرعت و اسكراچ، امير زرگري توانست به سه مدال برنز دست يابد و مهدي سهرابي، عليرضا احمدي وتیم رشته تعقيبي نیز صاحب مدال برنز شدند. در اين مسابقات حدود ‪ ۲۰۰‬دوچرخه سوار در قالب ‪ ۱۶‬تيم حضور داشتند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)