تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

لوئیس همیلتون: قهرمانی ناعادلانه نمی‌خواهم

فرنگیس محبی

شنیدن فایل صوتی

سرنوشت قهرمانی اتومبیلرانی جهان وضع پیچیدهای پیدا کرده است. در آخرین مسابقه فرمول یک فصل که در برزیل انجام شد کیمی رایکونن راننده فنلاندی تیم فراری به مقام اول رسید و قهرمان جهان شد. این مسابقه در شرایطی آغاز شد که لوئیس همیلتون راننده بریتانیائی تیم مک‌لارن با 107 امتیاز در صدر جدول رانندگان قرار داشت و هم‌تیمی اسپانیائی او، فرناندو آلونسو، با 103 امتیاز و کیمی رایکونن با 100 امتیاز در تعقیب او بودند.


لوئیس همیلتون

همیلتون که در برزیل به سبب مجموعی از اشتباه، بدشانسی و نقص فنی در ردیف هفتم ایستاد با اتفاق آلونسو با تنها یک امتیاز کمتر از رایکونن متفقا در مقام دوم جهان قرار گرفتند. در جدول نهائی رانندگان رایکونن صاحب 109 امتیاز شد و همیلتون و آلونسو هریک 108 امتیاز کسب کردند.

اما مقامات تیم مک لارن تقاضائی تسلیم فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی کرده اند که اگر موفق شوند، دو راننده دیگری که از همیلتون جلوتر بودند به سبب استفاده از بنزین خارج از مقررات از رده بندی خارج می‌شوند و همیلتون به ردیف پنجم صعود می‌کند و با یک امتیاز بیشتر از رایکونن قهرمان جهان می شود. با این همه همیلتون می‌گوید که علاقه ای به این نوع قهرمانی ندارد. او گفته است که می‌خواهد در زمین مسابقه پیروز شود یعنی که تلاش کند تا حریفان خود را در رانندگی عقب بزند و قهرمان شدن در اثر اخراج دیگران مورد علاقه اش نیست.


کیمی رایکونن

همیلتون از تلاش‌های رایکونن هم تجلیل کرد و گفت پس گرفتن قهرمانی از او ناعادلانه است. در همین حال آلونسو هم گفته که رایکونن به‌حق قهرمان شده و اگر قهرمانی را از او پس بگیرند باعث شرمساری تیم مک‌لارن خواهد بود. همیلتون که اولین فصل خود را در مسابقات فرمول یک پشت سر گذاشت، اگر قهرمان می شد تنها کسی بود که در سال اول مبارزات خود به مقام قهرمانی جهان می رسید. او می گوید که یک سال پیش کسی باور نمی کرد که او می تواند نایب قهرمان جهان شود و اکنون هم هنوز فرصت های زیادی برای او باقی است. همیلتون گفت که تنها 22 سال دارد و فرصت های زیادی برای قهرمانی جهان پیش روی او است. او اظهار اطمینان کرد که در آینده قهرمان جهان خواهد شد.

به نظر کارشناسان همیلتون یکی از بهترین رانندگان فرمول یک است که تاکنون در این مسابقات شرکت کرده اند. او در اولین دوره شرکت خود در این مسابقات فقط در 3 مسابقه نتوانست جزو 3 نفر اول باشد و تقریبا در تمام فصل در صدر جدول رده بندی رانندگان ایستاده بود. اما در دو مسابقه آخر ابتدا در چین که اشتباه مکانیک‌های تیم او را از کسب مقام محروم کرد و سپس ناکامی در برزیل، شانس قهرمانی جهان را از دست داد.
در عین حال نوع زندگی و گذشته همیلتون باعث شده که محبوبیت خاصی برای این راننده آفریقائی تبار منطقه کارائیب و مهاجر به بریتانیا در ورزشی که اکثرا سفیدپوست و محافظه کار هستند بوجود آید.

همیلتون در زندگی خود از هیچ امتیاز خاصی برخوردار نبود به جز پدری که کار و زندگی خود را رها کرد تا بتواند به پسرش کمک کند که به هدفش برسد، پسری که از سن ده سالگی استعداد خود را نشان داد و با تشویق پدر به رانندگی پرداخت. تلاش مداوم برای همیلتون شخصیتی درست کرده که همواره در فکر مبارزه و پیروزی است. کارشناسان اعتقاد دارند که این روحیه مبارز به اضافه استعداد فوق‌العاده همیلتون سرانجام نه تنها او را به مقام قهرمانی جهان خواهد رساند، بلکه سال‌های سال او را در صدر ورزش اتومبیلرانی نگاه خواهد داشت.

***

سومین دور مسابقات فوتبال لیگ قهرمانان اروپا با شکست لیورپول قهرمان پیشین اروپا و فینالیست سال پیش همراه بود. لیورپول پس از شکست از بشیکتاش ترکیه در استانبول با نتیجه 2 بر یک اکنون با تنها یک امتیاز از سه مسابقه برای صعود به مرحله بعد راه دشواری در پیش دارد. این تیم باید در هر 3 بازی باقیمانده خود پیروز شود تا شانس راهیابی به مرحله حذفی را پیدا کند.


رافائل بنیتز

اما رافائل بنیتز سرمربی لیورپول که این روزها به سبب سیستم چرخشی انتخاب بازیکنان از سوی مطبوعات و کارشناسان انگلیسی تحت انتقاد شدید قرار دارد، معتقد است که شکست لیورپول از بشیکتاش در اثر بدشانسی بود و تیمش می تواند به دور بعد برود. بنیتز پس از شکست لیورپول به خبرنگاران گفت شیوه بازی تیم خوب بود و بخت‌های بسیاری برای گل زدن به وجود آمد که شاید در اثر بی دقتی خط حمله یا آمادگی کامل دروازه بان حریف به هدر رفت. او همچنین گفت که اگر بازیکنانش به همین شیوه ادامه دهند حتما به دور بعد صعود خواهند کرد.

در دیگر دیدارهای این دورمنچستریونایتد، چلسی، آرسنال، رئال مادرید و میلان بر حریفان خود پیروز شدند. مسابقات لیگ قهرمانان اروپا هم اکنون در 8 گروه با شرکت 32 تیم دنبال می شود که پس از 6 مسابقه، 8 تیم به مرحله یک هشتم نهائی خواهند رسید. در آن مرحله تیم ها به صورت رفت و برگشت حذفی با هم روبرو خواهند شد.

***

تیم فوتبال سپاهان اصفهان با یک مساوی بدون گل در برابر الوحده امارات در ابوظبی در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا به دیدار فینال این مسابقات راه یافت. بازی رفت این دو تیم سه هفته پیش در شهر اصفهان با نتیجه 3 بر یک به سود سپاهان به پایان رسیده بود. دیدار فینال این فصل لیگ قهرمانان آسیا بین تیمهای سپاهان اصفهان و اوراوا از ژاپن برگزار خواهد شد.


تیم فوتبال سپاهان اصفهان

در 8 سال گذشته این اولین بار است که یک باشگاه ایرانی فینالیست مسابقات قهرمانی باشگاه های آسیا می شود. آخرین حضور تیمهای ایرانی در فینال جام باشگاههای آسیا به سال 1999 بر می گردد که تیم استقلال تهران در دیدار فینال برابر جوبیلو ایواتا از ژاپن شکست خورد. تیم پاس در سال 1993 با پیروزی بر الشباب قهرمان جام باشگاههای آسیا شد و پس از آن هیچ تیم ایرانی نتوانسته به این مقام دست پیدا کند.

***

دور رفت مرحله اول مسابقات فوتبال مقدماتي جام جهاني ‪ ۲۰۱۰‬ درقاره آسيا انجام شد. دراین مسابقات تيم ملي بحرين ‪ ۴‬بر يك تيم مالزي را شكست داد، تيم ملي فوتبال كره شمالي در زمين مغولستان به پیروزی چهار برصفر رسيد، تيم ملي قطر توانست با یک گل تيم ملي سريلانكا را در خانه حريف شكست دهد و تيم ملي چين نيز با پیروزی پرگل ‪ ۷‬برصفر برمه را شکست داد. پنج تيم نخست‌آسيا در رده بندی فدراسون بین‌المللی فوتبال، فيفا، یعنی ژاپن، ایران، استراليا، كره جنوبي وعربستان سعودي بدون انجام مسابقات مقدماتی به مرحله دوم راه يافته اند.

***

تيم كاراته جوانان ايران در پنجمين دوره مسابقات كاراته قهرماني جوانان و اميدهاي جهان به يك مدال طلا و دونقره دست يافت. در این مسابقات وحيد حسني‌پور در وزن ‪ ۵۵‬كيلوگرم ، مدال طلا کسب کرد، پوريا سلطاني در وزن ‪ ۶۰‬كيلوگرم مدال نقره گرفت و فريد حقيقي فرد نیز در رشته كاتا صاحب مدال نقره شد. تیم امید ایران هم در این مسابقات جهانی دوم و نایب قهرمان جهان شد. مسابقات کاراته قهرمانی جوانان و امیدهای جهان با شرکت ورزشکاران 90 کشور در استانبول ترکیه جریان داشت.

***

مهدي سهرابي عضو تیم ملی دوچرخه سواری ایران در رشته اسكراچ ‪ ۱۵‬كيلومتر مسابقات قهرماني پيست جهان درمسكو، با كسب ‪ ۱۲‬امتياز صاحب مدال طلا شد. در همین رشته امیر زرگری ملی پوش دیگر ایرانی با 8 امتیاز مدال برنز گرفت. زرگری در رشته 3 کیلومتر نیز سوم شد و یک مدال برنز دیگر برای ایران کسب کرد. در رشته اسپرينت كه به مسافت يك كيلومتر برگزار شد، تيم ملي ايران در مكان ششم ايستاد. در مسابقات جهانی مسکو ۲۰۰‬ دوچرخه‌سوار از۱۶‬ تيم به رقابت پرداختند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)