تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
گفتگو با رییس فدراسیون وزنه‌برداری ایران

افشارزاده: «رضازاده قطعاً در المپیک طلا می‌گیرد»

مجله ورزشی هفته را از اینجا بشنوید.

مقامات فدراسیون وزنه برداری ایران کسب سه سهمیه المپیک پکن در مسابقات جهانی تایلند را دستاورد بزرگی خواندند. وزنه‌برداری ایران، به دنبال محرومیت شش تن از ورزشکارانش به سبب دوپینگ و مصدومیت حسین رضازاده قهرمان سنگین‌وزن جهان و المپیک با تیمی نسبتاً جوان در مسابقات جهانی شرکت کرده بود و موفق شد بدون کسب مقام یا مدال جهانی، سه سهمیه از حداکثر چهار سهمیه المپیک پکن را کسب کند. در حال حاضر ملی‌پوشان ایرانی خود را آماده‌ شرکت در مسابقات آسیایی ژاپن می‌کنند.

در گفتگو با بهرام افشارزاده رییس فدراسیون وزنه‌برداری ایران، او ابتدا حضور تیم ملی در مسابقات جهانی تایلند را ارزیابی می‌کند:


بهرام افشارزاده، رییس فدراسیون وزنه برداری

فدراسیون وزنه‌برداری ایران با بحران ویژه‌ای برخورد کرد و بعد از این بحران سعی شد که از بهترین نفرات سراسر کشور، انتخاباتی انجام دهد. این ورزشکارها که ما انتخاب کردیم و تقریباً یک جویش استعداد بود، با توجه به جوان و کم‌تجربه بودنشان، مدت 10 ماه در اردو به سر بردند؛ سپس در این دوره از مسابقات جهانی شرکت کردند.

به نظر من کسب سه سهمیه برای ما بسیار بسیار پر اهمیت بود به خاطر این که تماماً از این هشت نفری که اعزام کردیم، غیر از دو نفر، همه جوان و زیر 20 سال بودند. کار بسیار بزرگی بود و ما امیدوار هستیم که بتوانیم در بیست و هشتمین دوره‌ بازی‌های المپیک در پکن شاهد موفقیت وزنه‌بردارانمان باشیم.

همان طور که مطلع هستید در مسابقات جهانی دومینیکن در سال گذشته، فقط ما 28 امتیاز آوردیم و دقیقاً از نظر تیمی سی و ‌یکم شدیم و هیچ امتیازی را کسب نکردیم. تیم ما در این مسابقات مقام شانزدهم را به دست آورد؛ ولی با توجه به این که در دومینیکن ما امتیازی کسب نکردیم، با آن 28 امتیاز جمع شد و ما در حقیقت مقام بیست و ‌دوم، یعنی سه سهمیه را کسب کردیم.

آیا فرصت‌های دیگری وجود دارد تا بتوانید این یک سهمیه‌ باقیمانده را به دست بیاورید؟

کشورهایی که الان سهمیه را کسب کرده‌اند، دیگر در مسابقات آینده اجازه ندارند شرکت کنند و فدراسیون جهانی این فرصت را به سایر کشورهای دنیا داده است که آن ها بتوانند در مسابقاتی که در آینده برگزار می‌شود، شرکت کنند. اگر کشوری هم شرکت کرد و سهمیه نگرفت، معمولاً یک سهمیه به آن کشور می‌دهند که با یک نفر وزنه‌بردار در مسابقات شرکت کند.

آقای افشارزاده، همان طور که خودتان الان گفتید، فدراسیون قبل از مسابقات تایلند با مشکلات زیادی روبرو بود، مثل مصدومیت حسین رضازاده قهرمان جهان و المپیک، همچنین محرومیت شش وزنه‌بردار به علت دوپینگ که فدراسیون نتوانست فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری را قانع کند که آن محرومیت را لغو کند. آیا انتظار کسب سه سهمیه‌ المپیک را در این مسابقات داشتید و چطور توانستید که به این مهم دست پیدا کنید؟

اولاً که ما فعالیتمان را برای بخشودگی شش نفری که این‌ها همه جوانند و هنوز زیر 20 سال دارند، ادامه می‌دهیم. داریم کوشش می‌کنیم که آن‌ها را قانع بکنیم. بعد این که ما یکی از شانس‌های مسلم‌مان را با ضرب دیدگی حسین رضازاده از دست دادیم. اگر ایشان آن آمادگی لازم را داشتند و مصدومیت نداشتند حتما ما چهار سهمیه کسب می‌کردیم.

من امیدوار هستم بتوانم یک مقداری از این محرومیت‌ها را کم کنیم. اگر شش ماه هم کم بکنیم، این‌ها نمی‌توانند در المپیک شرکت کنند. به خاطر این که ورزشکارانی که بین دو تا المپیک، احتمالاً نتیجه آزمایششان مثبت باشد، در المپیکی پیش رو، نمی‌توانند شرکت کنند. این ورزشکار ها از المپیک بعد می‌توانند شرکت بکنند. یعنی از 2008 به بعد در بازی‌های المپیک و مسابقات جهانی می‌توانند شرکت بکنند.

چه طور خود فدراسیون وزنه‌برداری اقداماتی را انجام نمی‌دهد که روی این ورزشکاران آزمایش‌های دوپینگ را انجام بدهد که بعداً منجر به این مشکلات نشود؟

ببینید این یک حادثه بود که برای وزنه‌برداری کشورمان اتفاق افتاد. حالا اگر فکر کنیم اگر این طور می‌شد، آن طور می‌شد و اگر آن کار را می‌کردیم، بهتر بود؛ دیگر ثمری ندارد. ما سعی می‌کنیم که از این به بعد این اتفاقات نیفتد.

سعی خواهیم کرد که از تغذیه بچه‌ها و معیشت بچه‌ها و معیشت مربی و برنامه‌ریزی برون‌مرزی و اردوهای کوتاه‌مدت و بلندمدت مواظبت کنیم که ورزشکار در یک حاشیه‌ امنیتی باشد تا خدای نکرده این مسائل پیش نیاید.


بهرام افشارزاده، رییس فدراسیون وزنه برداری در کنار حسین رضازاده

از این ورزشکارها که بگذریم، از آقای حسین رضازاده بگویید و احتمال کسب طلای ایشان در المپیک. آیا فکر می‌کنید تا آن موقع مصدومیتشان به طور کامل برطرف بشود و تا بازی‌های المپیک آمادگی کاملشان را به دست بیاورند؟

صد درصد. الان دارند تمرین می‌کنند و بسیار آماده و سرحال هستند. شما مطمئن باشید یکی از مدال‌های طلای جمهوری اسلامی ایران در المپیک آینده، آقای حسین رضازاده خوهد بود.

اخیراً مثل این که دو تا مربی چینی هم به تیم ملی پیوسته‌اند . به غیر از این، چه برنامه‌ای برای مسابقات آسیایی تیم ملی و برای المپیک پکن دارید؟

البته ما الان اوضاعمان مرتب و به راه است. اردو داریم و دو تا مربی هم از چین دعوت کردیم و مشغول به کار شدند. ما برنامه‌ای که برای آینده داریم، مسابقات نوجوانان و جوانان آسیا است که آبان‌ماه در اردن برگزار خواهد شد؛ مسابقات جام باشگاه های آسیا را داریم؛ مسابقات آسیایی را داریم که در اردیبهشت‌ماه سال آینده در ژاپن برگزار خواهد شد و مسابقات جهانی جوانان و بازی‌های المپیک پکن.

آخرین سؤالی که از شما می‌کنم، در مورد کمبودهایی است که فدراسیون وزنه‌برداری ممکن است با آن مواجه باشد. این کمبودها را در چه عواملی می‌بینید و یا چه کمک‌هایی فدراسیون احتیاج دارد تا از این سه سهمیه‌ای که برای المپیک به دست آورده، حداکثر استفاده را ببرد؟

ما برنامه تنظیم کردیم و به ریاست سازمان تربیت‌بدنی، آقای علی‌آبادی، دادیم و ایشان هم مصوب کردند. من فکر نمی‌کنم ما هیچ گونه کمبودی داشته باشیم . به هر صورت با ایمان به خداوند، بچه‌ها دارند تمرین می‌کنند. من به هر صورت امیدوار به آینده‌ وزنه‌برداری هستم.

***

چند خبر کوتاه از جهان ورزش:
با برگزاری 20 مسابقه‌ دیگر از مرحله‌ مقدماتی جام ملت‌های اروپا، تیم‌های ملی فوتبال جمهوری چک، یونان و رومانی به مرحله‌ نهایی این مسابقات که تابستان آینده در دو کشور اتریش و سوییس برگزار خواهد شد، راه یافتند.

آلمان نیز هفته‌ی گذشته به عنوان اولین تیم به این مسابقات راه یافته بود. در مسابقات دیگری که انجام شد، تیم ملی انگلستان با نتیجه‌ی دو بر یک در مسکو، مغلوب روسیه شد و تنها در صورتی به مرحله‌ نهایی راه خواهد یافت که ماه آینده کرواسی را شکست دهد و روسیه هم در برابر اسراییل متوقف شود.

اسکاتلند نیز که در گروه خود بالاتر از ایتالیا، قهرمان جهان، و فرانسه در صدر ایستاده بود، با دو گل از گرجستان، یکی از ضعیف‌ترین تیم های آن گروه شکست خورد و صعودش به مرحله‌ نهایی را نامعلوم کرد.

***

محمد علی‌آبادی، معاون رییس جمهوری اسلامی و رییس سازمان تربیت بدنی گفت: «اشکان دژآگه بازیکن ایرانی‌الاصل تیم ملی زیر 21 سال آلمان، متعلق به ایران است.» آقای علی‌آبادی اضافه کرد این بازیکن با خودداری از سفر به اسراییل، ثابت کرد که ایران را دوست دارد و علاقه‌مند به کشورش است.

دژآگه هفته‌ گذشته از حضور در تیم آلمان در رویارویی با تیم اسراییل خودداری کرد که باعث اعتراض سازمان‌های یهودی آلمان و برخی نمایندگان پارلمان آن کشور شد. پس از آن سید جلال یحیی زاده نماینده‌ی مجلس ایران خواستار دعوت از اشکان دژآگه به تیم ملی ایران شد. آقای یحیی زاده در تذکری کتبی به محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری اسلامی برخورد با دژآگه در آلمان را «نژادپرستانه» خواند و خواستار حمایت از او شد.


اشکان دژآگه، بازیکن ایرانی‌الاصل تیم ملی جوانان آلمان

در همین حال رسول پورزمان یک نماینده‌ دیگر مجلس ایران خواستار بررسی علل شکست ورزش ایران در عرصه بین‌المللی شد. او ناکامی تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا در مالزی، شکست تیم ملی کشتی آزاد ایران در مسابقات جهانی باکو و ناکامی تکواندوی ایران در مسابقات جهانی منچستر را از جمله این شکست‌ها خواند. آقای پورزمان تأکید کرد این موضوعات باید در کمیته‌ فرهنگی مجلس مورد رسیدگی قرار گیرد و علل این شکست‌ها بررسی شود.

***

اتحادیه بین‌المللی دوچرخه‌سواری اعلام کرد از حسین عسگری دوچرخه‌سوار ایرانی به عنوان دوچرخه‌سوار برتر آسیا تقدیر خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری ایرنا، عسگری به همراه دوچرخه‌سواران برتر چهار قاره دیگر در مراسمی که در ایتالیا برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد.

این دوچرخه‌سوار ایرانی در سال جاری میلادی توانست قهرمان آسیا در مسابقات جاده شود. در سال 2006 هم قادر میزبانی دوچرخه‌سوار دیگر ایرانی در همین رشته قهرمان آسیا شده بود.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)