تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

فساد گسترده و ریشه‌دار در ورزش

فساد گسترده و ریشه‌دار در ورزش

مجله ورزشی را بشنوید.

در هفته‌ای که مهم‌ترین واقعه‌ی ورزشی مسابقات جام جهانی راگبی در فرانسه بود، انتشار چند خبر نامطلوب از آلودگی ورزشکاران به تقلب و دوپینگ توجه جهان را به خود جلب کرد.

در اول هفته، ماریون جونز دونده آمریکایی و برنده‌ سه مدال طلا و دو مدل برنز المپیک ۲۰۰۰ سیدنی در دادگاه اعتراف کرد به مدت دو سال قبل از المپیک سیدنی از مواد نیروزا استفاده می‌کرده و در این مورد به مأموران آگاهی فدرال آمریکا دروغ گفته است. جونز که تنها زن ورزشکاری است که در یک دوره‌ المپیک موفق به کسب پنج مدال شده است، گفت این داروها از سوی مربی او در اختیارش گذاشته شده بود و او تنها چهار سال بعد از آن به حقیقت پی برده؛ اما تا کنون سکوت کرده بود.


ماریون جونز، دونده آمریکایی و برنده‌ پنج مدل المپیک سیدنی

ماریون جونز در مقابل در دادگاه در حالی که می‌گریست از طرفدارانش طلب بخشش کرد. ماریون جونز گفت او برای خود و کشورش مایه سرافکندگی ا‌ست و پوزش او دردی را که به دیگران تحمیل کرده است، کاهش نخواهد داد. کمیته بین‌المللی المپیک و فدراسیون بین‌المللی دو میدانی، تمام مدال‌های المپیک و مسابقات جهانی، به اضافه‌ تمام جوایز نقدی جونز را از او پس گرفتند و نام او را از کتاب رکوردهای دو میدانی حذف کردند. جونز با اینکه از مسابقات ورزشی خود را بازنشسته کرده است، به مدت دو سال هم از حضور در میدان‌های ورزشی محروم شد.

***

در همین حال در دادگاه عالی لندن، کیه‌‌رن فالن قهرمان سابق سوارکاری و دو سوارکار دیگر بریتانیایی متهم به تبانی و تقلب در شرطبندی مسابقات سوارکاری شدند. آن‌ها متهم‌اند با هم‌دستی با دلالان شرطبندی در جهت تغییر نتایج مسابقات به نفع خود و دلالان دست‌کم در ۲۷ مسابقه عمداً شکست خورده‌اند.


کیه‌‌رن فالن قهرمان سابق سوارکاری بریتانیا

براساس کیفرخواست دادستان یک شرکت شرطبندی با دادن رشوه به سوارکاران و دلالان برای تغییر نتایج مسابقات به سود خود باعث وارد آمدن خسارت مالی به هزاران مشتری شرطبندی و به جیب زدن میلیون‌ها پوند شده است. فالن و دیگر متهمان این پرونده که تمام اتهامات وارده را رد کرده‌اند، در صورت اثبات جرم به حبس و پرداخت جریمه نقدی محکوم خواهند شد.

***

یک روز پس از آغاز دادگاه فالن، اندی موری قهرمان تنیس مردان بریتانیا در گفت‌وگو با شبکه‌ پنج رادیو بی.بی.سی گفت: «در بعضی از مسابقات تور تنیس‌بازان حرفه‌ای، تبانی صورت می‌گیرد» و مدعی شد که تمام بازیکنان از آن باخبر هستند؛ اما ثابت کردن این ادعا کار آسانی نیست.


اندی موری قهرمان تنیس مردان بریتانیا

اندی موری گفت: «این که بازیکنی مخصوصاْ ببازد یا به اندازه‌ی کافی سعی در بردن نداشته باشد، عملی غیر قابل توجیه است؛ اما ثابت کردنش هم مشکل است.» به گفته‌ی موری این بازیکنان می‌توانند تا آخر بازی تمام سعی خود را بکنند؛ اما با چند حرکت اشتباه و با چند سرو خطا خود را بازنده کنند. به نوشته‌ی مطبوعات بریتانیا تاکنون چند شرکت عمده شرطبندی به نتیجه‌ بعضی مسابقات مشکوک شده‌اند.

چندی پیش تیم هنمن، قهرمان پیشین تنیس بریتانیا که ماه گذشته بازنشسته شد نیز گفت با گوش خود شنیده که از چندی از بازیکنان خواسته شده است که در بعضی از مسابقات ببازند. در ماه اوت پس از آن که نیکولای داویدنکو بازیکن اهل روسیه در مسابقه‌ای در لهستان به سبب مصدومیت از ادامه بازی خودداری کرد و بازنده شد، یک بنگاه شرط‌بندی، کلیه‌ شرط‌بندی‌ها بر روی این مسابقه را باطل اعلام کرد؛ چون بر روی باخت داویدنکو بیش از ۱۰ برابر حالت معمول شرط‌بندی شده بود. اما داویدنکو همواره این اتهام را رد کرده است.


تیم هنمن، قهرمان پیشین تنیس بریتانیا

در هر حال اکنون انجمن تنیس‌بازان حرفه‌ای ضمن تکذیب وجود فساد در تنیس، اعلام کرده است ادعاهای اندی موری را با حضور خود او بررسی خواهد کرد. اما مایکل اشتیک قهرمان پیشین تنیس ویمبلدون می‌گوید تکذیب این ادعا از سوی این اتحادیه کار درستی نبوده است. به گفته مایکل اشتیک، آن‌ها باید با بنگاه‌های شرط‌بندی همکاری کنند تا حقایق روشن شود و بعدهم بازیکنان را در جریان بگذارد و اگر بازیکنی خلاف کرد، دیگران هم مطلع شوند.

اما مفسران و کارشناسان ورزش معتقدند با تجارتی شدن ورزش و ثروتمندتر شدن این صنعت، فساد و تقلب به قدری در ورزش گسترده و ریشه‌دار شده است که برای از بین بردن آن، همکاری تمام نهادهای مسئول و بسیج کردن کلیه‌ سازمان‌های مبارزه با فساد ورزشی ضروری‌ است.

***

چند خبر کوتاه از ورزش ایران:
کمیته‌ انتقالی فوتبال ایران اعلام کرد که انتخابات برای تعیین رییس و هیأت رییسه فدراسیون فوتبال که قرار بود هفته‌ آینده برگزار شود، لغو شده است. محسن صفایی فراهانی رییس کمیته انتقالی درباره‌ علت لغو انتخابات گفت که ۱۲ تن از نامزدهای تصدی پست‌های نایب‌رییس اول، دوم و سوم و عضو هیأت رییسه فدراسیون فوتبال انصراف داده‌اند و تا زمانی که برای انتخابات نامزدی وجود ندارد، مطابق با اساس‌نامه‌ جدید فدراسیون فوتبال انجام انتخابات مقدور نیست. او اضافه کرد که هیچ یک از این نامزدها دلیلی برای انصراف خود اعلام نکرده‌اند.

محمد علی‌آبادی معاون رئیس جمهوری اسلامی و رییس سازمان تربیت بدنی و علی کفاشیان دبیر کمیته‌ ملی المپیک که خود را نامزد ریاست فدراسیون فوتبال کرده‌اند، هر دو گفته‌اند که به تعویق افتادن انتخابات، عملی قانونی و برای جلوگیری از هرگونه شبهه‌ای بوده است. آقای علی‌آبادی همچنین گفت که بار دیگر خود را نامزد ریاست فدراسیون فوتبال خواهد کرد.

بر اساس بیانیه‌ کمیته‌ انتقالی انتخابات فدراسیون فوتبال روز ۱۵ آذرماه سال جاری برگزار خواهد شد.

***

شورای مرکزی یهودیان آلمان خواستار اخراج اشکان دژاگه بازیکنان ایرانی‌تبار از تیم ملی زیر ۲۱ سال آن کشور شده است. دژاگه که در تهران به دنیا آمده و در کودکی به‌همراه خانواده‌اش به آلمان مهاجرت کرده است، این هفته از سرمربی تیم ملی زیر ۲۱ سال آلمان خواسته بود او را در ترکیب تیمی که قرار بود در تل‌آویو در مقابل تیم اسراییل قرار گیرد، جای ندهد.


اشکان دژاگه بازیکنان ایرانی‌تبار تیم ملی زیر ۲۱ سال آلمان

او دلیل این تصمیم خود را مسائل شخصی عنوان کرده است؛ اما به گزارش خبرگزاری فرانسه دلیل امتناع او از بازی در مقابل تیم اسراییل نگرانی از امنیت بستگانش در ایران بوده است.

سرمربی تیم آلمان با درخواست دژاگه موافقت کرده و فدراسیون فوتبال آلمان هم این تصمیم را تأیید کرده است. اما رییس شورای مرکزی یهودیان آلمان گفته که این مدارای فدراسیون فوتبال آلمان با دژاگه، یک توهین آشکار است و رئیس فراکسیون ورزش پارلمان آلمان نیز تصمیم او را غیر قابل قبول خوانده است.

***

به دنبال ناکامی تیم ملی کشتی آزاد ایران در مسابقات جهانی باکو و تیم ملی تکواندوی ایران در مسابقات جهانی منچستر که به از دست رفتن سهمیه‌های ایران برای شرکت در بازی‌های المپیک پکن منجر شد، سرمربیان هر دو تیم تغییر کردند.


علیرضا حیدری سرمربی مستعفی تیم ملی کشتی آزاد

علیرضا حیدری سرمربی تیم ملی کشتی آزاد با اعلام این که زمان کافی برای آماده کردن تیم ملی در اختیار ندارد، از سمت خود کناره‌گیری کرد. او هفته‌ گذشته خواستار اختیار تام در انتخاب کشتی‌گیران تیم ملی شده بود. اما اکنون می‌گوید با اختیار تام هم نمی‌تواند در فرصتی سه‌‌ماهه کاری انجام دهد.

به نوشته‌ مطبوعات ورزشی ایران، علیرضا حیدری از اختیاراتی که منصور برزگر مدیر فنی تیم‌های کشتی آزاد ایران دارد، خشنود نیست و از این رو، از مقام خود کناره‌گیری کرده است. برخی گزارش‌ها هم حاکی از آن است که حیدری قصد دارد بار دیگر در المپیک پکن کشتی بگیرد. محمدرضا یزدانی خرم رییس فدراسیون کشتی ایران هنوز استعفای علیرضا حیدری را نپذیرفته است.

***

در تکواندو هم غلامحسن ذوالقدر سرمربی تیم ملی پس از ۱۲ سال از هدایت تیم ملی تکواندوی ایران کناره‌گیری کرد. ذوالقدر حفظ منافع ملی را دلیل کناره‌گیری خود اعلام کرد.


غلامحسين ذوالقدر، سرمربی سابق تیم ملی تکواندو

او که از این پس در مقام مدیر فنی، به همراه تیم ملی تکواندو خواهد بود، اضافه کرد در جلسه‌ای که برای بررسی عملکرد تیم ملی تکواندو ایران تشکیل شد، پیشنهاد استفاده از یک مربی جوان را به عنوان سرمربی تیم مطرح کرده است. وی هفته‌ گذشته در گفت‌وگو با رادیو زمانه، قرعه‌ بد را دلیل ناکامی تیم ایران در منچستر خوانده بود.

به دنبال کناره‌گیری آقای ذوالقدر، رضا مهماندوست که قبلاً مربی تیم ملی تکواندوی تایوان بوده، به سرمربی‌گری تیم ملی ایران منصوب شد. او گفت که با نتایج به دست آمده در منچستر، هدایت تیم ایران کار مشکلی خواهد بود.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

salam.jaleb bod

-- sadaf ، Oct 15, 2007

salam.jaleb bod

-- sadaf ، Oct 15, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)