تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

تیم تکواندوی ایران و قرعه‌ی بد

فرنگیس محبی

شنیدن فایل صوتی

تیم ملی تکواندوی ایران که برای شرکت در مسابقات جهانی و کسب سهمیه شرکت در المپیک پکن به منچستر انگلستان رفته بود، دست خالی به ایران بازگشت. تیم ملی ایران با دو تکواندوکار مرد و دو تکواندوکار زن در مسابقات منچستر که عرصه مبارزه 300 تکواندوکار از 90 کشور بود شرکت داشت.

در قسمت مردان هادی ساعی تکواندوکار نامدار ایرانی و قهرمان پیشین جهان و المپیک، در همان دور اول مغلوب حریف چینی خود شد، و یوسف کرمی در دور دوم در مقابل حریف آمریکائی شکست خورد. تکواندوکاران زن ایران نیز هر دو در دور اول حذف شدند.


تکواندو یکی از رشته‌های ورزشی پرطرفدار در ایران است و پس از کشتی و وزنه‌برداری امید ایران به کسب مدال در المپیک و سایر میادین جهانی به این ورزش است. اما اکنون با شکست تیم ایران در منچستر، تنها احتمال کسب دو سهمیه شرکت در بازی‌های المپیک برای تکواندوکاران ایرانی، پیروزی در مسابقات قهرمانی آسیا است که دو ماه دیگر در ویتنام برگزار می‌شود.

در مجله ورزشی این هفته غلامحسن ذوالقدر، سرمربی تیم ملی تکواندوی ایران، در گفتگوئی با رادیو زمانه از علل ناکامی تکواندوکاران ایران در منچستر میگوید:

در منچستر سه سهمیه در هر وزن توزیع شد که برحسب قرعه ما در وزن منهای 68 کیلوگرم فینال خیلی زودرسی داشتیم. آقای هادی ساعی با حریف دیرینه خودش از چین تایپه که قهرمان 2007 جهان بود روبرو شد و در یک بازی بسیار حساس و نزدیک این حریف جوان چین تایپه‌ای بود که شرایط را به‌نفع خودش رقم زد و با نتیجه شش بر پنج پیروز میدان شد. و باز هم در وزن منهای 80 کیلوگرم قرعه خیلی بدی داشتیم که در دور اول یوسف کرمی توانست در دور اول حریف فرانسوی را که از قهرمانان بنام دنیا است شکست بدهد اما در دور دوم حریف او استیون لوپز از آمریکا بود که یکی از اعجوبه‌های دنیا است، چهار مدال طلای جهان را دارد در چهار دوره متوالی و دو مدال طلای مسابقات المپیک سیدنی و آتن را. لوپز توانست در مقابل یوسف به‌خوبی ظاهر شود و متاسفانه یوسف نتوانست از تمام آمادگی جسمانی خودش بهره ببرد و متاسفانه بازی را به حریف واگذار کرد و ما نتوانستیم سهمیه حضور در المپیک را در مسابقات جهانی بدست بیاوریم.

آخرین فرصتی که برای کسب سهمیه المپیک باقی است مسابقات قهرمانی آسیا در ویتنام است. چه تدابیری دارید که بلکه سهمیه المپیک را بدست بیاورید؟

ما مسابقات کسب سهمیه المپیک در قاره آسیا را هشتم تا یازدهم آذر ماه در ویتنام داریم. بهمین جهت روز شنبه جلسه‌ای را با کادر فنی و اعضای تیم و همچنین ریاست فدراسیون و دست‌اندرکاران خواهیم داشت تا بتوانیم بهترین تصمیم را برای دوره آماده‌سازی و گزینش بهترین نفرات داشته باشیم و انشاالله بعد از شنبه با یک تصمیم‌گیری اجمالی که با هم خواهیم داشت کار آماده‌سازی را شروع خواهیم کرد برای حضور هرچه بهتر در مسابقات قهرمانی و کسب سهمیه المپیک در آسیا.

آیا تغییراتی در کادر فنی یا ورزشکاران اعزامی خواهید داد؟

احتمال می‌رود که تغییراتی در نفرات اعزامی یا شاید کادر فنی و شرایط داشته باشیم. بهرحال باید روز شنبه در این مورد صحبت کنیم.


در هرصورت در ویتنام هم مسابقات سختی پیش‌رو دارید چون کشورهای دیگر مثل تایوان، اردن و خود ویتنام هم در منچستر سهمیه نگرفته‌اند و به این قصد به ویتنام می‌روند. فکر می کنید فدراسیون چه اقداماتی می‌تواند انجام دهد که با تیم قویتری وارد این مسابقات بشوید؟

آنچه که مهم است برنامه‌ریزی و حمایت دست‌اندرکاران از فدراسیون تکواندو و اجرای دقیق برنامه‌های پیش‌بینی شده هست و فدراسیون سعی خواهد کرد که با یک برنامه‌ریزی اصولی آماده و قبراق به این مسابقات اعزام شود و مهمتر از همه گزینش بهترین نفرات است که فکر می‌کنم برای این گزینش یک رقابت داخلی هم داشته باشیم تا بتوانیم بهترین نفرات را انتخاب کنیم.

نظر خود شما چه هست خارج از این جلسه‌ای که روز شنبه دارید؟ فکر می‌کنید که بهتر است با همین نفراتی که به منچستر رفتید به ویتنام هم بروید؟ نظر شخصی خودتان چی هست؟

من نظرم این است که تکواندو جامعه را متوقع کرده و جامعه از تکواندو توقع بسیار بالائی دارد. اگر ما بخواهیم به این توقع جامه عمل بپوشانیم نیاز هست که از همکاری همه دست‌اندرکاران بهره ببیریم و اینکه چه کسی بهتر است در این شرایط به مسابقات آسیائی اعزام شود، باید اجازه بدهید که ما طی فرصت باقیمانده باز هم مجددا میزان آمادگی و شرایط جسمانی و روانی ورزشکاران را اندازه‌گیری بکنیم تا بتوانیم در این مورد هم عجولانه تصمیم نگیریم و هم بهترین نفرات را اعزام بکنیم. من ممکن است نظرم را اعلام بکنم و به‌نوعی باعث دلسردی بعضی از ورزشکاران بشود و ما نتوانیم آن کنکاش و چالش لازم را بین ورزشکاران ایجاد بکنیم تا بهترین نفر را گزینش بکنیم.

در مورد تکواندوکاران زن چطور؟ برای کسب سهمیه در قسمت زنان چه برنامه‌ای دارید؟ فکر می‌کنید این امکان وجود دارد؟

من از قبل هم گفته بودم که امید به کسب سهمیه در مسابقات منچستر برای بانوان خیلی کم است مگر اینکه از یک قرعه خیلی خیلی مناسبی برخوردار می‌شدیم که نشدیم. ولی این عزیزان هم اگر کار آماده‌سازی را بخوبی دنبال بکنند و، باز هم تکرار می‌کنم، با بدشانسی روبرو نشوند احتمال کسب یک سهمیه در آسیا را خواهیم داشت ولی، باز هم می‌گویم، قرعه در مسابقات تکواندو نقش بسزائی دارد و بسیار حایز اهمیت است. متاسفانه قرعه در تکواندو خیلی ظالمانه است و خیلی از قهرمانان بنام دنیا در رویارویی با هم در مراحل مقدماتی حذف می‌شوند. اکثرا در مسابقات جهانی و آسیایی و المپیک متاسفانه برحسب قرعه بهترین‌های جهان کنار رفتند. از طرفی، باز هم برحسب قرعه، بودند کسانی که آمدند بالا و توانستند مقامی هم در سطح جهان به دست بیاورند که تنها به حکم خوش شانسی در قرعه‌شان بوده است.

تیم ایران در المپیک قبلی صاحب دو مدال شد ولی حالا حتی یک سهمیه حضور در المپیک را هم ندارید. چه امیدی به مسابقات آسیائی بسته‌اید؟

می‌دانید که حداکثر سهمیه ما دو نفر است و ما فقط دو نفر را می‌توانیم اعزام کنیم. هموطنان عزیز مطمئن باشند که ما این سهمیه را بدست خواهیم آورد و آماده‌تر از گذشته به بازی‌های المپیک پکن اعزام خواهیم شد اما آنچه را که از المپیک آتن تاکنون، بنظر من مربی، تغییر نیافته نگاه و رفتار حرفه‌ای به این ورزش در جامعه ما است. با توجه به اینکه تکواندو حالا یک ورزش کاملا حرفه‌ای است و در سطح دنیا مطرح است و تکواندوی ایران بیش از ده سال است که از نظر تیمی نایب‌قهرمانی جهان را از آن خودش کرده، هنوز نگاه‌ها و رفتارها حرفه‌‌ای نیست و متاسفانه آنجور که باید و شاید و در خور شأن تکواندو از المپیک آتن تاکنون تغییرات اساسی نداشته‌ایم.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

به نظر من این حرفها عذر بدتر از گناه است

-- مهدی ، Oct 7, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)