تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
۳۱ سال پیش در چنین روزی

ابوالحسن بنی‌صدر، جزئیات کشف کودتا را گفت

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

شنبه، ششم اسفند ۱۳۵۷ برابر بیست و پنجم فوریه ۱۹۷۹ میلادی

ابوالحسن بنی‌صدر، جزئیات کشف کودتا را گفت

به نوشته روزنامه اطلاعات، ابوالحسن بنی‌صدر به طرح جزئیات کودتا پرداخت و گفت: «عده‌ای در اروپا مراجعه کردند که حاضرند از رهبری امام پیروی کنند بعد هم در ایران آن را تجدید کردند اما ممکن بود این فقط یک مانور باشد. پس ما دست به کار مطالعه شدیم. بر اساس این ارزیابی بود که من احتمال موفقیت چنین کودتایی را رد کردم. البته من این حرف را راجع به آینده نمی‌زنم. از نظر من خطر هنوز سر جایش است. چرا که اگر قشون بتواند ساخت خودش را ترمیم بکند، و روال جامعه طوری پیش برود که توقعات مردم برآورده نشود، و همان بازی دوره مصدق تکرار شود.»

وی در ادامه گفت: «یعنی یک دست چپی یک دسته راستی و یک دسته مذهبی بیفتند به جان هم این امکان وجود دارد که آن‌ها وارد عمل بشوند و آن‌وقت ممکن است موفق گردند. اما در شرایطی که کشور دستخوش اعتصاب و قشون از درون در هم ریخته بود، امکان توفیق عملیات کورتاژ به‌هیچ‌وجه نبود. جز آن‌که به یک کشتار بی‌رحمانه می‌انجامید، اما بحران رفع نمی‌شد. در چنین شرایطی پیش گرفتن هر گونه رویه سازشکارانه‌ای از طرف ما دادن امتیاز رایگانی بود که جریان انقلاب را برای مدتی به تأخیر می‌انداخت و تازه خود ما تبدیل می‌شدیم به عامل بحران و همین بلا سر خودمان می‌آمد.»

بنی‌صدر در مورد این سوال که «آیا این اطلاعات از منبع خاصی به دست شما می‌رسید؟» گفت: «لزوماً نباید اطلاع برسد کافی است علامت برسد. می‌توانم یک مثال بزنم. وقتی اعتصابات به راه افتاد، من از یکی از دوستانم خواستم در تمام مدت به روزنامه‌های اطلاعات و کیهان مراجعه کنند و علایمی را که دولت از کارمندان، کارگران، پیشه‌وران و خلاصه همه اقشار اجتماعی به دست می‌دهد که فلان کار را کرده‌ام یا قرار است بکنم فهرست کند و برایم بیاورد نتیجه این‌که وقتی این کار انجام گرفت، شش ماه پیش از شروع اعتصابات در یک سخنرانی‌ام در ایتالیا اعلام کردم که دستگاه اداری و شرکت نفت به سوی اعتصاب می‌رود و این اعتصابات در ماه‌های آینده تحقق پیدا می‌کند، حتی زمانش را هم معین کردم.»

وی در پایان گفت: «ما باید بر اساس امکانات خودمان در صدد پیشگیری بر‌می‌آمدیم. باید تحلیل می‌کردیم که چگونه عمل کنیم، تا عملیات کورتاژ خنثی شود این کار یک کار جامعه‌شناسی عملی است که شما بتوانید موضعتان را مشخص کنید و این موضع درست باشد تا بتواند کار را از پیش ببرد. برای من به عنوان یک تحلیل‌گر ارتش در مرکز مطالعات قرار داشت چون اصل و ستون فقرات این رژیم بود. ما باید می‌دیدیم این دو عامل را چگونه می‌شود فلج کرد، همان‌طور که دشمن در پی این بود که چگونه ما را فلج کند.»


ابوالحسن بنی‌صدر

بنی‌صدر به روایت بنی‌صدر

روزنامه اطلاعات به معرفی شخصیت ابوالحسن بنی‌صدر پرداخت، وی که به نظر می‌رسد خودش خود را معرفی کرده است، اظهار داشت: «از زمان اقامت حضرت آیت‌الله خمینی در فرانسه، چند تن در کنار نام ایشان مطرح شدند که یکی از آنان ابوالحسن بنی‌صدر است. برای این‌که بنی‌صدر را بهتر بشناسیم از زبان خودش می‌شنویم.»

بنی‌صدر می‌گوید: «از جنبش ملی شدن نفت و بعد در دوره مصدق و از آن زمان تاکنون در مبارزه بوده‌ام، هرچند در این فاصله شکل‌های مبارزاتم تغییر کرده است پس از شکست جبهه ملی در سال‌های ۳۹ تا ۴۲ تمام کوشش‌های فکری من متوجه یافتن یک وسیله بیانی برای وحدت جامعه شد که در عین حال هدف‌ها را دنبال کند. در ایران، تحقیقات بسیاری در زمینه مسایل کارگری در خوزستان و در زمینه جامعه‌شناسی شهری انجام دادم و بعد در اروپا مدت ۱۶ سال یعنی تا الان کار من تکمیل تحقیقاتم در زمینه اقتصاد سیاست رابط اجتماهی و فرهنگ در دوره‌های مستمر تاریخ ایران بودم.»

آخرین مدرک تحصیلی شما چیست؟

دکترای جامعه‌شناسی اقتصاد. من در زندگی‌ام طی یک تحول که در منش و در جهت دانشم رخ داد، دریافتم که به جای آن‌که سعی کنم سران را متحد کنم، باید متوجه جوان‌ها شوم، نسلی که در برابر تحول ایران مسئولیت اساسی دارد و برای این‌که به تحول انقلابی برسند، لازم است با ذهنیت بیمار‌گونه‌شان مبارزه شود و آن‌چه از آن پس انجام دادم در جهت تحقق بخشیدن به همین فکر بوده این تحول اساسی در زندگی سیاسی من به شما می‌آید.

در زمان کشتار پانزده خرداد ۴۲ رهبر جبهه ملی ایستادگی و قاطعیت لازم را از خود نشان نداد و گرنه آن جنبش، جنبشی نبود که در نطفه خفه شود و شاید ما خیلی پیش از این‌ها آزاد شده بودیم آن‌موقع چه کسی باعث جنبش شد؟

آیت‌الله خمینی و مشی قاطع او مرا به سویش جلب کرد تا این‌که من به فرانسه رفتم و از آنجا با نجف از طریق نامه تماس داشتم. پس از مرگ پدرم برای به خاک سپردن جسدش به نجف رفتم و با آقا از نزدیک آشنا شدم که این آشنایی ادامه یافت.

انتظار می‌رفت دست‌کم به دلیل نزدیکی شما به امام در دولت بازرگان از نظر اجرایی سمتی برعهده بگیرید.

اولاً مقام مرجعیت امام مال همه است و نمی‌تواند متعلق به یک گروه طبقه و یا فرد خاص باشد زیرا ایشان نایب امام هستند، ثانیاً نزدیک بودن به ایشان مقام نمی‌آورد ما در یک دوره بحرانی هستیم و در برابر نسلی که باید انتخاب کند، بنابراین مسأله اساسی‌تر از کار اجرایی این است که به انقلاب فکر عرضه شود و ما به این کار مشغولیم.

یعنی شما به صورت یک تئوریسین کار می‌کنید؟

بله، بنابراین به نظر من ناچاریم در افکار عمومی فکر و عقیده را طرح کنیم. منظور این است که ما در جست‌وجوی حقیقت هستیم تا ببینیم واقعیت جامعه چیست و چه راه حلی را می‌شود پیشنهاد کرد.

از این گذشته دولت موقت، اکنون نمی‌تواند سیاست مشخصی را اجرا کند، باید مردم رأی بدهند تا براساس خط عمومی جامعه تعیین وزیر معنا پیدا کند و آن‌ها مصوبات جامعه را اجرا کنند و اگر به من رأی عمومی داده شود، داوطلب عمل خواهم شد.

پس براساس انتصابات، شما منصوب نشدید.

مطلب این است که باید کسی هم دنبال قضیه باشد، من نبودم. از جانب مهندس بازرگان هم به من مراجعه نشد اگر هم می‌شد می‌گفتم در وضعیتی نیستم که مقام اجرایی را بپذیرم چون اکنون در شرایطی نیستیم که بتوانیم یک سیاست مشخص را در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی پیاده کنیم.

تازه اگر من ایده و سیاستی داشته باشم ممکن است این را رهبری سیاسی بپذیرد. اکنون وظیفه کسانی که سر کار هستند این است که رژیم جدیدی را به جامعه پیشنهاد کنند تا ببینیم جامعه می‌پذیرد یا نه؟ که امیدوارم وظیفه‌شان را خوب انجام دهند.


ابوالحسن بنی‌صدر و آیت‌الله خمینی

عناصر ضد انقلابی با «توبه کردن» وارد صفوف مردم شدند

سازمان مجاهدین خلق ایران، بعد از ظهر دیروز در یک میتینگ به مدت سه ساعت و نیم که به خاطر سالگرد شهادت سرگرد محبی، عضو این سازمان، در دانشگاه تربیت معلم برپا شده بود بار دیگر، نقطه نظرها و موضع خود را نسبت به موقعیت کنونی انقلاب ایران مشخص ساخت. در این مراسم که هزاران نفر شرکت داشتند، پیام‌های متعددی در جهت همبستگی با سازمان مجاهدین خلق ایران قرائت شد.

در مراسم دیروز، ابتدا دختر محبی مجاهد شهید، درباره زندگی و چگونگی شهادت پدرش سخن گفت و تأکید کرد که به پاس خون تمامی شهدای راه آزادی، نباید اجازه بدهیم که انقلابی‌نماها وارد صفوف انقلابیون واقعی بشوند.

سپس یکی از نظامیان هوادار سازمان مجاهدین خلق، فاش ساخت که به دستور امپریالیسم آمریکا، قرار بود ارتش ضد خلقی ایران پس از سرکوبی جنبش ظفار در شاخ آفریقا، به نفع آمریکا وارد جنگ شود.

آن‌گاه مهدی تقوائی، عضو کادر مرکزی سازمان مجاهدین خلق، ضمن تشریح مواضع ایدئولوژیک سازمان، گفت: «ارتش از عواملی است که امپریالیسم حساسیت شدیدی نسبت به آن نشان می‌دهد، وقتی در شرایطی مثل اوضاع ایران منافعش به خطر می‌افتد با احتیاط حرکت می‌کند.»

تقوایی ضمن بررسی خصوصیات جنبش کنونی، ایران گفت: «رهبری صادق و هوشیارانه آیت‌الله خمینی از خصوصیات مثبت جنبش بود.» وی با اشاره به لزوم تصفیه و پالایش ارتش گفت: فرصتی برای پالایش و تصفیه عناصر ضد انقلابی با «توبه کردن» و اعلام همبستگی وارد صفوف مردم شدند.

تقوائی افزود: «اگر انقلاب متوقف شود می‌گندد و نتیجه چنان است که در شیلی و امثال آن دیدیم در چنین شرایط دشواری از مردم می‌خواهند که پول آب و برق و غیره را تمام و کمال بپردازد. در شرایطی که بدنه ساواک دست نخورده مانده و اهرم‌هایی مثل ارتش تغییرات بنیادی صورت نگرفته است از ما می‌خواهند سر کارهایمان برویم که آرامش برقرار شود ولی چه کسی تضمین می‌کند که اتفاقی نخواهد افتاد؟»

مهدی تقوایی با اشاره به اعترافات رالف شانمن به عنوان یک هشدار گفت: «یک لحظه غفلت ما خیانت به انقلاب و خون شهدا است و باید تا قطع کامل نفوذ امپریالیسم مبارزه را ادامه دهیم.»

تقوایی در مورد رویدادهای کردستان گفت: «مسأله کردستان برای ما یک مسأله درون خلقی است که راه حل مشخصی دارد و بزرگ جلوه دادن آن زیر عنوان مسأله «تجزیه» برای تقویت ارتش است. آن‌هم ارتشی که هنوز پایگاه امپریالیسم است. در عین حال کردستان خود‌مختاری فرهنگی می‌‌خواهد که این مسأله در شرق و غرب هم اتفاق افتاده و قابل حل بوده است. تضادهای درون خلقی نباید طوری حل شود که امپریالیسم بتواند اعمال نفوذ و استفاده کند. عدم دخالت ارتش در سیاست نیز یکی از تعلیمات غلط رژیم دیکتاتوری گذشته بوده است.»

تقوایی در پایان گفت: «می‌گویند کابینه فعلی موقتی است و اشتباهاتش در آینده اصلاح خواهد شد ولی باید گفت این کابینه اساس کار را درست می‌کند و نیز روی کابینه‌های بعدی اثر خواهد گذاشت.»


امیرعباس هویدا و جعفر شریف‌امامی

اطلاعات، نام ۱۱۴ رهبر فراماسونری ایران را فاش می‌کند

حدود هشت روز پیش، نیروهای انقلاب مسجد جامع محمدی واقع در خیابان دولت چهار‌راه اسلام‌آباد به سرپرستی آقای موحدی سام وجی، امام جماعت مسجد مزبور موفق شدند پس از شناسایی منزل شریف‌‌امامی واقع در خیابان احتشامیه و با گرفتن اجازه از کمیته مرکزی انقلاب به منزل شریف‌امامی رفته و اسناد و مدارکی را که مربوط به سال‌های ۱۳۳۰ تا ۱۳۵۷ بوده در کتابخانه منزل وی به دست آورند، اسناد مدارکی که قسمت اعظم آن مربوط به فراماسونری‌های ایران بوده است.

آقای موحدی امام جماعت مسجد جامع محمدی در گفت و گویی که نیمه شب گذشته با خبرنگار اطلاعات داشت اظهار کرد: «بار اول که ما وارد منزل شریف‌امامی شدیم هیچ‌کس در خانه نبود ولی ساعتی بعد همسرش وارد منزل شد و ما علت حضور خود را در خانه به وی توضیح دادیم و سپس وارد زیرزمین بزرگ خانه که کتابخانه بزرگ شریف‌امامی در آنجا بود شدیم.»

وی ادامه داد: «کتابخانه‌‌ای که در یک گوشه آن صدها پرونده طبقه‌بندی شده و مرتب حضور داشت و ما پس از صورت‌برداری از اثاثیه منزل تصمیم به انتقال پرونده‌ها به کمیته انقلاب گرفتیم و برای این کار مجبور شدیم از یک وانت‌بار بزرگ استفاده کنیم، از بین اسباب و اثاثیه منزل فقط اسناد و مدارک را برای بررسی و ارسال به کمیته مرکزی از منزل خارج کردیم و بعد پاسداران انقلاب را مأمور حفاظت از منزل کردیم.»

موحدی در ادامه گفت:‌ «پس از هشت روز تحقیق و بررسی موفق شدیم پرونده‌ها را موضوع به موضوع طبقه‌بندی کرده و آن‌ها را برای ارسال به کمیته مرکزی انقلاب آماده کنیم و تقریباً بیشترین قسمت پرونده‌ها در ردیفی قرار گرفت که مربوط به تشکیلات فراماسونری در ایران می‌شد، و نام و نشان مقامات ایرانی که در این سازمان عضویت داشتند در آن‌ها ثبت بود.»

به گفته حجت الاسلام موحدی، مهندس شریف‌امامی طبق محتویات این پرونده‌ها با عنوان بزرگ معمار ایران «گراند لژیونر» در رأس آن قرار داشته است و بقیه اعضای آن عبارت بوده‌اند از:

دکتر سعید ملک بزرگ استاد پیشین، دکتر حسن امامی، (امام جمعه)، محمد ساعد بزرگ استاد پیشین، امیر‌عباس هویدا بزرگ استاد پیشین، عباس‌قلی گلشائیان، قائم مقام استاد اعظم، دکتر علی‌امیر حکمت، مصطفی تجدد، دکتر رضا فلاح، بزرگ رئیس پیشین کمیته بزرگ، علی مرندی، اسماعیل واعظ‌پور، غلامحسین بور‌بور، مهندس قراگوزلو، صالح چتایات، عبدالعلی مفتاح.


دکتر سید حسن امامی، امام جمعه تهران (در حال کشیدن پیپ)

دکتر فتح‌الله جلایی، نعمت‌الله‌خان اکبر، مظفر صولتی، عباس معتمدی، محمد جهانشاهی، عیسی مالک، دکتر حسن علوی، علی‌اصغر خشایار، دکتر علی پرتو بزرگ خطیب، دکتر جواد صدر، عبد‌الله ظلی، جعفر جهان، محمد مجلسی، دکتر رحمت مرشد‌زاده، رشیدی حائری، احمد‌علی احمدی، ابوالقاسم لاجوردی، جعفر فزونی، زوریک ویلائیان، دکتر اسماعیل فیلسوفی، هوشنگ فاضل، علی‌اصغر بختیار، محمد حسن نوران.

محمد‌حسن افخمی، دکتر مهدی میرزا حسابی، ژرژ اوانسوف بزرگ سرپرست اول پیشین، دکتر غلامرضا کیان، مسعود فروغی، عباس‌علی خلعتبری، فتح الله فرود، رحمت فوامی، اشرف احمدی، انور مناشی، رضا جعفری، بزرگ خطیب پیشین، برادر سعید کمالیان بزرگ کتابدار، برادر اونیک چرچیان بزرگ ارگ نواز، برادر امیر حسین شیخ‌نیا بزرگ پرده‌دار، برادر امیر‌حسین ملک منصور بزرگ پاسدار، برادر عدل نخستین قائم مقام بزرگ دبیر، برادر غلامحسین امیری قره گزلو قائم مقام بزرگ خزانه‌دار، برادر محمد‌علی صدری قائم مقام بزرگ استاد تشریفات، برادر علی‌اصغر سلسبیلی معاون بزرگ دبیر، برادر مهدی کمالیان معاون بزرگ دبیر.

برادر محمود رئیس قائم مقام بزرگ خطیب، برادر احمد دارایی بزرگ پرچمدار پیشین، برادر محمد علی احمدی معاون بزرگ استاد تشریفات، برادر ابراهیم پارسا بزرگ خوانسالاران، برادر محمود مطیر بزرگ خوانسالاران، طلعت آلپاشوئی، عبدالعزیز قطب، محمد داور، آلبریک خاچاطوریان معاون بزرگ شمشیر‌دار، محمد‌رضا عبرت، بزرگ پرچمدار، محمود فرمند، معاون بزرگ پاسدار، برادر مسعود هدایت، قائم مقام بزرگ اعظم، برادر دکتر حسن علوی معاون استاد اعظم، برادر دکتر ناصر یگانه معاون استاد اعظم، برادر اسماعیل واعظ‌‌پور بزرگ نگهبان اول، برادر هوشنگ ظلی بزرگ نگهبان دوم، برادر حسین دفتریان بزرگ دبیر، برادر لطف‌الله حی بزرگ خزانه‌دار.

برادر علیرضا امیر سلیمانی بزرگ خطیب، برادر محمد قره‌گزلو بزرگ مهردار، برادر سید محمد میر هادی بزرگ استاد تشریفات، برادر مصطفی عامری بزرگ کارشناس اول، برادر مهدی میرزا حاجی بزرگ کارشناس دوم، برادر دکتر محمود علومی بزرگ شمشیردار، برادر کمال درسی بزرگ و پرچم‌دار، برادر جمال گنجی سرپرست ساختمان‌ها، برادر محمد‌علی بوذری بزرگ رئیس پیشین کمیته بزرگ، برادر دکتر خان بابابیانی بزرگ رئیس پیشین کمیته بزرگ.

برادر دکتر باقر عاملی بزرگ رئیس پیشین کمیته بزرگ، برادر دکتر پرویز کاظمی بزرگ رئیس پیشین کمیته بزرگ، برادر طهماسب دولتشاهی بزرگ مدیر امور خیریه، برادر ابوالحسن شاهق بزرگ مدیر امور خیریه، برادر جمال کاشانی بزرگ مدیر امور خیریه، برادر دکتر عباس نخجوانی بزرگ مدیر امور خیریه، برادر مهندس محمود سلامت بزرگ راهنمای اول پیشین، برادر محمود سلامت بزرگ راهنمای اول پیشین، برادر شفیع ثقه الاسلامی بزرگ راهنمای دوم پیشین، برادر عبدالحسین پاک روح بزرگ راهنمای دوم پیشین.

برادر غلامحسین صارمی بزرگ راهنمای دوم پیشین، برادر تراب بصیری بزرگ راهنمای دوم پیشین، برادر محمود دهقان بزرگ راهنمای دوم پیشین، برادر پرویز دهقان بزرگ راهنمای دوم پیشین، برادر نصرالله آذری بزرگ شمشیردار پیشین، برادر اصغر محمدی بزرگ شمشیردار پیشین، برادر محمد‌باقر برومند بزرگ شمشیردار پیشین، برادر محمود اصفهانی بزرگ شمشیردار پیشین، برادر قدرت‌‌الله برومند بزرگ شمشیردار پیشین، برادر مصطفی عامری بزرگ شمشیردار پیشین.

برادر علی سامی بزرگ شمشیردار پیشین، برادر محمد نادری بزرگ شمشیردار پیشین، برادر مهدی صناعی بزرگ شمشیردار پیشین، برادر دکتر طاهر ضیائی بزرگ شمشیردار پیشین، برادر عرب شیبانی بزرگ پرچم‌دار پیشین، برادر مرتضی رسا بزرگ پرچم‌دار پیشین، برادر دکتر احمد امامی بزرگ پرچم‌دار پیشین، برادر محمد حسین اژدری بزرگ پرچم‌دار پیشین، برادر حسین صابرزاده بزرگ مدیر امور خیریه پیشین

گزارش از: رسول صدر عاملی ـ عباس خردایی


هادی خرسندی

بیایم یا نیایم؟!

تلگرام از مراکش
این تلگراف صبح امروز از مراکش برای اصغر آقا رسیده است. به خاک پای مبارک بندگان جناب اصغر آقا تهران ـ روزنامه اطلاعات ـ ما محمد رضا پهلوی آریا مهر، شاهنشاه ـ عظیم‌الشأن سابق مدت سه هفته است با زن و بچه در شهر غربت سرگردان می‌باشیم. تا دیروز که آنجا بودیم، آیت‌الله می‌گفت «باید برود» حالا که رفته این، آیت‌الله می‌گوید «باید بیاید» بالاخره تکلیف ما چیست؟ باید برویم یا باید بیاییم یا باید بمانیم؟ خلاصه اصغر آقا جان! ما نوکرتیم تو را به قرآن ـ آریا مهر قسم می‌دهم بگویید زودتر تکلیف ما را معلوم کنند. زیاده عرضی نیست. فرح سلام می‌رساند. علیرضا و فرحناز دست شما را می‌بوسند.

قربانت

چاکرجان نثار ـ شاهنشاه آریا مهر

هادی خرسندی ـ لندن


فدائیان خلق دیگر مبارزه مسلحانه نمی‌کنند

سخنگوی سازمان چریک‌های فدایی خلق در مصاحبه‌ای با خبرنگاران گفت: سازمان ما با دولتی که با امپریالیزم مبارزه کند همگام است. اگر کارهای دولت مخالف منافع خلق باشد، سازمان ما و فکر می‌کنم سازمان‌های انقلابی دیگر هم با آن به مبارزه برخواهند خاست.

همچنین ما معتقدیم بعد از سرنگونی رژیم سابق و دولت‌های وابسته به آن حکومت‌هایی که در ایران استقرار یابد حکومتی ملی است با این حکومت‌ها مبارزه مسلحانه نخواهیم کرد. و اگر دولت با حکومتی مخالف منافع مردم عمل کند به مبارزه سیاسی با آن دولت یا حکومت اکتفا خواهیم کرد.

معهذا این نکته نیز باید یادآوری شود تا زمانی که امپریالیزم در ایران ریشه دارد انقلابیون را نباید خلع سلاح کرد. دیگر سازمان‌های انقلابی هم این نظر را تائید می‌کنند. وی گفت در آینده نزدیک اسامی شهدای این سازمان به ضمیمه زندگی‌نامه و فعالیت‌های آن‌ها منتشر خواهد شد.


حدود صد و پنجاه هزار نفر در اجتماع دانشگاه شرکت کردند

به دعوت سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران، صبح دیروز حدود صد و پنجاه هزار نفر از طبقات مختلف مردم، دانش‌آموزان کارگران، معلمان، دانشجویان و پیشه‌وران در زمین چمن خیابان‌های داخل و اطراف دانشگاه تهران زیر باران اجتماع کردند. در این اجتماع ده‌ها خبرنگار و عکاس داخلی و خارجی نیز حضور داشتند.

اجتماع دیروز برای تعیین خط مشی سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران در جهت خواست واقعی مردم و همچنین به پشتیبانی از دولت موقت بازرگان ترتیب یافته بود. شرکت کنندگان در اجتماع دیروز با دادن شعارهای اتحاد اتحاد ضرورت انقلاب خواستار وحدت همه نیروهای انقلابی شدند.

گرچه در گوشه‌ای از دانشگاه گروهی به دادن شعار‌هایی به منظور نفاق‌افکنی و برهم زدن نظم پرداختند ولی مسئولان و مأموران انتظامات موفق شدند آرامش را حفظ کنند. در این اجتماع یکی از چریک‌های فدایی خلق درباره لزوم وحدت و اتحاد همه نیروهای انقلابی در برانداختن بقایای استبداد و قطع نفوذ امپریالیسم سخنرانی کرد.

وی ضمن تجلیل از انقلاب خلق ایران و محکوم کردن تلاش عوامل ضد انقلاب گفت: ای خلق مبارز ایران انقلاب شکوهمند خلق‌های قهرمان ایران ثمره همبستگی تمام ملت ایران است. در این انقلاب پرشکوه دهقانان، پیشه‌وران، کارگران، محصلان، دانشجویان و روحانیون با مبارزه یکپارچه خود غول ارتجاع را در هم شکستند چیزی که متضمن این پیروزی بود تنها همکاری و همگامی همه نیروهای مبارز و انقلابی بود و چیزی که این انقلاب را تهدید می‌کند، تفرقه‌افکنی است که سلاح دشمن و امپریالیسم آمریکاست. ما بارها گفته‌ایم که همبستگی خلق ضرورت مادی و معنوی دارد.

وی گفت: تجربیات شیلی و بنگلادش و سایر کشورها نشان دهنده این واقعیت است که اگر امپریالیسم ریشه‌کن نشود بار دیگر رژیم خود را آشکار خواهد کرد و شرط عمده جلوگیری از این خطر وحدت همه نیروهای خلق است.

پیام‌های کارگران نفت و مجاهدین

پس از سخنرانی پیام پرسنل وظیفه مهاباد پیام کارگران پالایشگاه نفت آبادان و پیام خلق کرد مبنی بر این‌که کردها تجریه‌طلب نیستند و همچنین پیام سازمان مجاهدان خلق که اعلام کرده بودند: «عناصر اخلال‌گر که قصد اخلال نظم در صفوف چریک‌‌ها را دارند به سازمان ما وابستگی ندارند.»

در پایان پس از قرائت و تصویب قطعنامه شرکت کنندگان در اجتماع سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران اعلام شد که اجتماع کنندگان به هیچ عنوان اقدام به راهپیمایی در خیابان‌ها نکنند و از محل اجتماع پراکنده شوند. برخی شعارهایی که در اجتماع دیروز در دانشگاه تهران داده می‌شد:

تنها رهایی پیوند با فدایی
انقلاب باید ترس و سانسور را نابود کرد
برقرار باد حاکمیت خلق
پیروزی انقلاب یعنی محو کامل هر نوع وابستگی به امپریالیست
ارتش خلقی برپا می‌کنیم میهن خود را رها می‌کنیم
ارتش را از مزدوران شاه پاک می‌کنیم.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)



آرشیو ماهانه