تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
۳۱ سال پیش در چنین روزی

خرسندی: بختیار از مرز بازرگان گریخت

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

شنبه بیست و هشتم بهمن ۱۳۵۷ برابر هفدهم فوریه ۱۹۷۹ میلادی

آیت‌الله خمینی: می‌خواهند بگویند ایران قابل دموکراسی نیست

آیت‌الله خمینی از همگان خواست تا به اعتصاب‌ها خاتمه دهند و کسانی که به اعتصاب ادامه دهند را خائن خواند. وی گفت: «اگر دیدید که شلوغ کاری‌هایی می‌شود در مملکت - هرکس هرجا هست موظف است جلوگیری کند از خرابی‌ها جلوگیری کند- اگر حمله شد به یکی از منازل مردم چه منازل شخصی و چه منازلی که مربوط به دولت است موظفید که جلوگیری کنید. نباید بگذارید هرج و مرج بشود. شیاطین می‌خواهند منعکس کنند که ایران قابل دموکراسی نیست. ایران قابل عدالت نیست، ایران قابل آزادی نیست.»

آیت‌الله خمینی افزود: «باید ای برادران من نگذارید که این مساله پیش بیاید و این گفتارهای نامربوط گفته بشود. باید آرامش را حفظ کنید. همه شما موظفید برای حفظ شهر الان که یک شهری است انقلابی باید همه شهر - همه افراد مومنین و مسلمین با هم تشریک مساعی کنند و از این اشراری که می‌خواهند منازل مردم را غارت کنند جلوگیری کنند. نگذارند که چهره ملت ما تحریف و ملت ما پیش ملت‌های دیگر خجل بشود. الان تمام ملت‌های دنیا تمام دول دنیا چشمشان به ایران دوخته شده که ایران در این انقلاب چه می‌کند - آیا بعد از انقلاب و سرنگونی رژیم منحط چه خواهد شد؟- آیا تجزیه خواهد شد؟ نگذارید که این هرج و مرج‌ها واقع بشود.»


کارتونی از احمد سخاورز

وی از مردم خواست اسلحه‌های خود را تحویل دهند و گفت: «همه مردم موظفند در این معنی اسلحه‌ها را اگر در دست اشرار است بگیرند از آنها ولو به کشتن آنها باشد- اشرار را راه ندهید به خودتان، اعتصابات از روز شنبه باید شکسته بشوند. نه اجازه، حکم است.

بعضی از شلوغ کاری‌ها می‌خواهند بعضی اعتصابات را حفظ کنند که نهضت را زمین بزنند. تا الان اعتصابات در خدمت نهضت بود از حالا به بعد شکستن اعتصاب در خدمت ملت است اگر کسی وسوسه کرد و گفت که اعتصاب فلان باید باقی باشد خائن است، تو دهنی باید بخورد. از روز شنبه تمام اعتصابات سرتاسر کشور باید شکسته بشود.

آنها که در این انقلاب رفته‌اند برگردند به محل خودشان در امان هستند و کسی حق ندارد به آنها تعرض کند. قوای نیروی هوایی - همافرها همه اینها- تمام ارتش و قوای انتظامی- ژاندارمری همه برگردند به محل خودشان و مردم پشتیبان آنها باشند. چنانچه آنها هم از مردم هستند و نظم را هم شما و هم قوای انتظامی با هم برادرانه باید حفظ بکنید.»

بختیار از مرز بازرگان گریخت

با گذشت شش روز از پنهان شدن بختیار و با وجود اینکه برخی روزنامه‌ها چند بار شایعه دستگیری او را منتشر کردند، اما هنوز هیچ خبری از سرنوشت شاپور بختیار به دست نیامده است. بیشترین شایعات دلالت بر این داشت که مهدی بازرگان، اولین نخست وزیر پس از انقلاب در فرار بختیار، آخرین نخست وزیر قبل از انقلاب نقش داشت. هادی خرسندی در شعری که در هفته نامه ایرانشهر و روزنامه اطلاعات منتشر شد، در تاریخ ٢٨ بهمن ۱۳۵۷ چنین سرود:


هادی خرسندی


گفت دانی؟ بختیار از دست مسوولان گریخت
رادیو ایران خبر می‌داد از زندان گریخت
گفتمش: اما خمینی مرزها را بسته بود
گفت: شاید بختیار از مرز بازرگان گریخت

تخلیه آمریکایی‌ها از ایران

به گزارش آسوشیتدپرس از واشنگتن «دولت تازه ایران قول داده است در تخلیه هزار آمریکایی مقیم ایران همکاری کند. اما مقام‌های رسمی می‌گوید این نگرانی وجود دارد که چپگراها در این امر اخلال کنند. امروز ٨٠٠ آمریکایی با هواپیماهای خطوط هوایی امریکا از ایران خارج خواهند شد. در ضمن یک هواپیمایی بوئینگ ٧٠٧ برای تخلیه ٩٠ تن از کارکنان آمریکایی خطوط هوایی و عده دیگری از آمریکاییان به تهران آمده است.

سفارت آمریکا در تهران اعلام کرده است ما نمی‌توانیم از جان آمریکائیان مقیم ایران حفاظت کنیم و هرکس فقط با یک چمدان می‌تواند ایران را ترک کند.

آقای بازرگان نخست وزیر گفته است دولت همه اقدام‌های لازم را برای تخلیه اتباع آمریکایی انجام خواهد داد. دولت آمریکا می‌خواهد تعداد آمریکاییان مقیم ایران را از ٧هزار نفر به ٢هزار نفر کاهش دهد، پیش از آغاز انقلاب ٤٥ هزار آمریکایی در ایران بودند. آنها که در ایران خواهند ماند عده‌ای از کارکنان سفارت، کارکنان بخش خصوصی و آمریکایی‌هایی هستند که در ایران ازدواج کرده‌اند. روزنامه نگاران آمریکایی و کسانی که دوست دارند ناظر جریان‌ها باشند نیز در ایران خواهند ماند.»

خبرهای دستگیرشدگان انقلاب

به نوشته روزنامه اطلاعات، خبرها حاکی است که از جمله کسانی که آخرین مراحل محاکمه‌شان را می‌گذراند، می‌توان به سالارجاف، امیرعباس هویدا، تیمسار ربیعی، تیمسار امینی افشار، تیمسار فخر مدرس، تیمسار نوذری بقا، سرتیپ محققی، محمود جعفریان، سرتیپ امجدی، سرتیپ فتحی مقدم، سرلشگر همدانیان، سرلشگر خواجه نوری، سپهبد جهانبانی، سپهبد هاشم برنجیان و گروهی دیگر از نظامیان اشاره کرد.


تیمسار ربیعی

در مورد کسانی مثل منصور روحانی، منوچهر آزمون و غیرنظامیان دیگری که بازداشت هستند، محاکمه‌ها، صورت دیگری خواهد داشت و جنبه‌های حقوقی کار، شبیه به محاکم دادگستری خواهد بود. محافل آگاه گفتند امکان دارد شش تن دیگر از نظامیان تیرباران شوند.

به گفته روزنامه اطلاعات، بازداشت ارتشبد طوفانیان، سرلشگر منوچهری، تیمسار شعاعی، فرماندار نظامی جهرم، تیمسار آزادی، سرهنگ سلامی، چهارده عامل ساواک و گروه کثیری از شکنجه‌گران کمیته و اوین، تعداد زندانیان بازداشت شده را به رقمی نزدیک به دویست و پنجاه نفر رساند. همچنین گفته شد که تنی چند از ماموران ساواک که در شغل‌های حساس مملکتی بودند دیروز در ساختمانی واقع در کریمخان زند، با مقدار زیادی نارنجک، مسلسل و بمب دستی دستگیر شدند، نام این عوامل فاش نشد.

خبرنگار روزنامه اطلاعات نوشت: خبر دستگیری و تیرباران ولیان بشدت تکذیب شد. به گفته یکی از نزدیکان به ستاد انقلاب ولیان و داریوش همایون همچنان فراری هستند ولی امید می‌رود که بزودی دستگیر شوند.

از سوی دیگر شایع شد که شعبان جعفری مشهور به شعبان بی‌مخ، که از یک هفته پیش مخفی شده بود، پریروز عصر، توسط گروهی از مجاهدان انقلابی دستگیر شد و به ستاد انتقال یافت.


شعبان جعفری معروف به شعبان بی‌مخ و شاه / عکس از موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران

در همدان نیز خشونت‌ها ادامه داشت، روز پنجشنبه تیمسار عین القضات معاون ساواک همدان پس از محاکمه انقلابی بدستور آیت الله مدنی روحانی شهر، تیرباران شد. اما در تهران، سرلشگر زندکریمی رئیس زندان قصر و سرلشگر خلوتی توسط مردم دستگیر شدند. زند کریمی به منزل آیت الله طالقانی تحویل شد.

روزنامه‌ها نوشتند که دیروز صبح شهریار شفیق، پسر اشرف پهلوی که با درجه سرگردی در قسمتی از نیروی دریایی فرماندهی داشت و دو روز قبل شایع شده بود که با یک ناو از ایران گریخته است دستگیر و به تهران آورده شد. محل بازداشت او برخلاف زندانیان دیگر در ستاد و یا دادگستری نیست، بلکه محل دیگری که از نظر امنیتی کاملا مراقبت می‌شود برای او در نظر گرفته شده که دیروز عصر به آنجا منتقل شد.

راننده بیگلری: من او را نکشتم

استوار یکم حاجی محمدی راننده سرلشکر بیگلری امروز ضمن گفتگویی با خبرنگار اطلاعات منکر ترور سرلشگر بیگلری شد وی گفت: «من قرار شد ساعت 9 صبح دوشنبه او را نزد سپهبد بدره‌ای ببرم من با اتومبیل او را به نزد سپهبد بدره‌ای بردم هنگامی که آنها در اطاق مشغول مذاکره بودند مشاهده کردم که مردم داخل ستاد ریخته‌اند.

من داخل اطاق شدم و به آنها اطلاع دادم که مردم مقر فرماندهی را تصرف کرده و بسوی اسلحه‌خانه و سایر مراکز می دوند و از سرلشگر بیگلری کسب تکلیف کردم که آیا در همانجا می‌ماند یا باید با ماشین وی را بجایی برسانم در این موقع متوجه شدم که سپهبد بدره‌ای و سرلشگر بیگلری مشغول مذاکره هستند که وسیله یک دستگاه هلیکوپتر ستاد را ترک کنند و سرلشگر بیگلری در حالی که می‌گریست بمن گفت تو ماشین را به لویزان ببر منهم اینجا باقی می‌مانم.»

وی در ادامه گفت: «بهرحال هرکس سرنوشتی دارد از آنجا که من نگران خانواده‌ام بودم به لویزان رفتم و بعد از گذاشتن ماشین اداره سوار ماشین خودم شدم و بخانه بازگشتم و از آن ساعت دیگر سرلشگر بیگلری را ندیدم و شب با حیرت در روزنامه‌ها خواندم که سرلشگر بیگلری را ندیدم و شب با حیرت در روزنامه ها خواندم که سرلشگر بیگلری بدست راننده‌اش ترور شده است.

من فکر می‌کنم این شایعه از آنجا قوت گرفته که افراد پادگان به پزشک درمانگاه سوانح و سوختگی لویزان گفته‌اند که سرلشگر بیگلری را آخرین بار با من دیده‌اند. وی اضافه کرد از وقتی که من شنیدم سرلشگر بیگلری اظهار همبستگی کرده بسیار خوشحال شدم و از آنجا که شخصا نیز او را مرد خوبی می‌دانستم، اصولا دیگر علتی برای ترور او نداشتم چون وی به ملت پیوسته بود. من اگر می‌خواستم او را بکشم قبل از اعلام همبستگی اینکار را می‌کردم.»


وزیر کشور: کارمندانی که بخواست مردم بی‌تفاوت بمانند تنبیه می‌شوند

وزیر کشور دولت موقت گفت: «با عوامل فساد در وزارت کشور مبارزه می‌کنیم و کسانی که با فساد کامل قدیم اکنون به فرصت طلبی برخاسته‌اند در اسرع وقت تصفیه خواهند شد.»


احمد صدر حاج سید جوادی، وزیر کشور

صبح دیروز احمد صدر حاج سید جوادی، وزیر کشور در مراسم بازگشایی این وزارتخانه طی سخنانی ضمن اعلام خبر فوق گفت: «از امروز به بعد کسانی که به خواست مردم و نسبت به احتیاجات دردها و رنج‌های مردم بی‌تفاوت بمانند شدیدا تنبیه خواهند شد، زیرا این انقلاب با خون شهدا به پیروزی رسیده است و نهال آزادی در مقابل خون شهدای ملت ایران و زحمات طاقت فرسای ملت ایران به ثمر رسید.»

وزیر کشور در ادامه سخنانش به خذف تشریفات اداری اشاره کرد و گفت: «پرسنل وزارت کشور باید از دست به سینه زدن و بله بله قربان گفتن شدیدا پرهیز کنند و بجای کاغذ بازی که در رژیم طاغوتی معمول بود به راه انداختن کار مردم بپردازند و نسبت به کارهای مردم بی‌تفاوت نباشند.»

خط ارتباطی اطلاعات با شما

روزنامه ٢٨ بهمن طلاعات، در صفحه ده اقدام به انتشار برخی تلفن‌های خوانندگان کرده است. ما برای آشنایی بیشتر خوانندگان روزشمار با حال و هوای آن روزها بخشی از تلفن‌هایی که از سوی مردم چاپ شد، منتشر می‌کنیم.

سفته شمس پهلوی واخواست شد
از وزیر بهداری جدید درخواست می‌کنم از هیات مدیره بانک رفاه سووال کنید چرا در مورد واخواست شدن سفته چهل میلیونی شمس پهلوی اقدامی نکرده‌اند و با وجودی که بازپرس دیوان کیفر مدارکی علیه مسوولان این بانک تهیه کرده چرا تاکنون مدیرکل سابق و دیگر مسوولان حساب پس نداده اند. رضا، کارمند بانک

سانسور عوامل رژیم
در روزنامه دیروز در گزارش مصاحبه مطبوعاتی سران خائن رژیم فاسد شاه زیر عکس هویدای معلوم الحال نوشتند: «او گریه می‌کرده» ولی در مطلب‌تان اصلا به این مساله اشاره نکردید، چرا؟ مگر هنوز عوامل رژیم و سانسور گذشته عملا وجود دارد؟ مهندس مقدم

از رهبر گله‌مندم


امام خمینی هنگام سخنرانی در بهش زهرا نامی از زنان مجاهد و آزاده ایران به میان نیاوردند، حال آن که این زنان بودند که چنان جوانان پرشور و مبارز را به انقلاب هدیه کردند و من به عنوان یک مادر از رهبر بزرگ گله‌مندم، یک زن مسلمان.

کلاه‌نمدی و لباده!
آیت الله مکارم شیرازی ضمن مقاله‌ای زیر عنوان «زن کالای مصرفی و تزئینی نیست» مطالبی نوشته بودند که به عقیده من محتوای مقاله حکایت از این داشت که بین زن و مرد واقعا اختلاف است. ضمنا اگر قرار باشد چادر جزو لباس‌های ملی و محلی شود و استفاده از آن اجباری باشد، آقایان هم باید از این به بعد کلاه نمدی به سر بگذارند و لباده و شلوار لیفی بپوشند! خانم دکتر ف. خ.

چریک‌های فدایی فراموش نشوند


آغاز پرشکوه فعالیت کارکنان تلویزیون حکایت از شکستن سانسور در این موسسه می‌کرد، اما از فردای آن روز نام بردن از چریک‌های فدائی خلق گویا به عنوان گناهی نابخشودنی مطرح شده است. به مسوولان تلویزیون تذکر دهید چریک‌های فدایی که طی سال‌ها مبارزات بی امان و دادن ده‌ها شهید سهم چشمگیری در به ثمر رسیدن انقلاب داشته و دارند نباید بفراموشی سپرده شوند. یک چریک فدایی

انتصاب‌ها جالب نیست
از آقای مهندس بازرگان سووال می‌کنم حالا که انقلاب مردم پیروز شده آیا هیچ چهره واقعا ملی و وطن پرست نبود که ایشان یا افراد مارکدار را روی کار آوردند یا عوامل رژیم سابق را، به هر حال این انتصاب‌ها آنقدرها جالب نیست. خانم حبیبی

مزار شهید گمنام
توصیه می‌کنم آرامگاه سرسلسله منحوس پهلوی را پس از تطهیر به مزار «شهید گمنام» مبدل کنند. توضیح اینکه چنین عملی در نوع خود «ابتکاری» است، زیرا کشورهای دیگر مزار سرباز گمنام دارند و ما بخاطر تجلیل از کلیه شهدای راه آزادی و زنده نگه داشتن یادشان، مکان مقدسی بنام مزار «شهید گمنام» خواهیم داشت. مهدیقلی آهی

وای از زبونی این ژنرال‌ها
من یک افسر ارتشی هستم. از قول من بنویسید سپهبد رحیمی فرماندار نظامی و رئیس شهربانی سابق طوری حرف می‌زد که گویی منتظر است تا همدستانش بزودی او را آزاد کنند. من که خود یک نظامی هستم از این همه زبونی و پرت و پلاگویی و بی‌شخصیتی ژنرال‌هایی امثال نصیری، رحیمی، ربیعی، ناجی حالم به هم خورد.

ای کاش اینان ذره‌ای شهامت داشتند و مثل ژنرال‌های نازی در دادگاه نورنبرگ شجاعانه از خود دفاع می‌کردند، چون در هر حال با این کارها می‌شود از اعمال گذشته تبرئه شد. یک سرهنگ ستاد

ارائه اسناد به دادگاه انقلابی
در میان دزدها و خائنینی که روز پیروزی انقلاب ملت از زندان فرار کردند یکی هم قاسم ساربان‌ها بود که بر اثر زد و بند با دربار و نصیری و هویدا روزی پنج میلیون تومان درآمد نامشروع داشت. حاضرم مدارکی از غارتگری‌های این مرد و همچنین «فولادی» قوم و خویش فاطمه پهلوی و دیگر دزدانی که در کار حمل و نقل بودند در اختیار دادگاه انقلابی اسلامی بگذارم. محمد کامیون دار

سلاح‌ها چگونه توزیع شود


در مورد دستور امام خمینی برای جمع‌آوری سلاح‌ها یادآور می‌شود که در مسجد ابوالفضل (میدان شهناز، خیابان همای) از جوان‌های ١٥ و ١٦ ساله با یک سووال به این مضمون که تیراندازی می‌دانید و دریافت پاسخ مثبت کارت تحویل اسلحه صادر می‌شود، حال آنکه نحوه استفاده از سلاح ژ ث حتی برای امثال من که بیش از ٥٠ خدمت وظیفه را انجام داده‌ام، بسیار مشکل است، تا چه رسد به نوجوانان. بنابراین بنویسید که در تحویل سلاح رعایت تمام جوانب مدنظر قرار گیرد. ا- ر

ای بازاری.....
تو ای بازاری که خود را در صفوف انقلاب جای داده‌ای آیا می‌توانی به من بگویی تو همان کسی نیستی که شش ماه پیش پارچه دبیت را با سوگند به عنوان پشم می‌فروختی و با آن درآمدهای کلان فاطمیه‌ها برگزار می‌کردی؟ حالا چه شده که از آن همه درآمد گذشته‌ای؟ سید علی حقیقی

چه کسی انبار اسلحه را آتش زد
من سرباز وظیفه هستم و در اداره سررشته داری نیروی زمینی در پادگان فیشرآباد (خیابان ایرانشهر، روبروی سفارت آمریکا) کار می‌کنم. چند روز قبل از پیروزی انقلاب گردان ٣٩ از تیپ ٨٤ خرم آباد با ٦٠٠ سرباز و تعداد زیادی افسر و درجه‌دار با درخواست فرماندار نظامی تهران به پایتخت آمد و در این پادگان مستقر شد. فرماندهی این گردان به عهده سرهنگ کلانتری بود که در روز ٢٣ بهمن اسلحه‌خانه پادگان را با ١٠٠٠ تفنگ ژ- ث و مقداری زیادی کلت و تیربار و فشنگ به آتش کشید و احتمالا به خرم‌آباد گریخته است. توجه کمیته امام را به این مساله جلب می‌نمایم. سرباز وظیفه، ناصر علیزاده

راه دیگری نیست
اعدام چهار تن از مزدوران و جلادان رژیم شاه هشداری است به همه آنها که کار مردم را در دست دارند و باید بدانند که راهی جز خدمت به مردم در پیش نیست. هرکسی به ملت خیانت کند، بی شک روزی گرفتار چنین سرنوشتی خواهد شد. محمود صدری

فرهنگ انقلابی


مردم ایران نشان داده‌اند که از هر جهت رشد انقلابی دارند و حالا موقعی است که یکایک مردم کشور ما به فرهنگ انقلابی مجهز شوند و این هر دو را در جهت ساختن یک کشور آزاد و آباد بکار گیرند. مصطفی کاشی

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

لطف کنید وشما بعنوان یک نشریه معتبروجدی در مسابقه بخشیدن القاب توهین آمیز به انسانها شرکت نکنید. می توان مخالف شعبان جعفری وشعبان جعفری ها بود؛ اما دادن لقبی چون «شعبان بی مخ » توهینی است به یک انسان؛ به یک بشر

باتشکرایرج

-- ایرح ، Feb 18, 2010

لطفا ادامه بدهید تاانقلابیهای آن دوران بدانند چقدر چشم بسته عمل کردن و به ناکجااباد رسیدند و جوانان سبز امروز آن اشتباه را نکنند

-- بدون نام ، Feb 24, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)



آرشیو ماهانه