تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

خیز محافظه‌کاران برای تشکیل انجمن صنفی جدید

یک روز پیش از ۱۷ مرداد، روز خبرنگار و زمان اعلام شده برای برگزاری انتخابات انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران، خبرگزاری دولتی ایرنا، از تلاش برای تشکیل یک نهاد مشابه توسط محافظه‌کاران خبر داد.

تقی دژاکام، از دبیران روزنامه کیهان امروز چهارشنبه اعلام کرد که با توجه به «انحلال انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ايران»، و تلاش برای تشکيل انجمنی صنفی در جهت احقاق حقوق خبرنگاران، انجمنی جديد تحت عنوان انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران ايران تشکيل می‌شود.

آقای دژاکام در گفتگوی اختصاصی با ايرنا افزود: «جمعی از روزنامه‌نگاران و فعالان عرصه مطبوعات درخواستی برای تشکيل اين انجمن ارائه کرده‌اند که مراحل قانونی تشکيل آن در دست انجام است.»

وی تصريح کرد که با «منحل شدن انجمن صنفی روزنامه‌نگاران» خلأ فعاليت انجمنی کاملاً صنفی احساس می‌شود که اميدواريم با تشکيل اين انجمن بتوانيم زمينه را براي حضور همه فعالان اين عرصه در انجمن جديد فراهم کنيم.

آقای دژاکام اظهار داشت: «در اين انجمن همه روزنامه‌نگاران و خبرنگاران که دارای شرايط اوليه برای عضويت باشند می‌توانند عضو شده و براساس قانون در مجمع انتخاب اعضای هيئت مديره شرکت و عضو شوند.»

بر اساس گفته‌های آقای دژاکام، اعضا و مديران «انجمن منحله صنفی روزنامه‌نگاران ايران» نيز می‌توانند بدون محدوديت در انتخاب انجمن جديد شرکت کنند.

وی تأکيد کرد: «اميدواريم وزارت کار با درخواست ارائه شده براي تشکيل اين انجمن موافقت کند تا هر چه زودتر اين انجمن برای حمايت از حقوق اين قشر فعاليت قانونی خود را آغاز کند.»

چندی پیش وزارت کار ایران، با استناد به عدم موفقیت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران در به حد نصاب رساندن انتخابات هیئت مدیره این نهاد صنفی، این انجمن را منحل اعلام کرد، اما مدیران این انجمن اعلام انحلال از سوی وزارت کار را فاقد وجاهت قانونی دانستند.

بر اساس اعلام انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران، قرار است انتخابات هیئت رئیسه انجمن صنفی روز پنجشنبه ۱۷ مرداد، همزمان با روز خبرنگار برگزار شود.


در همین زمینه:
۱۷ مرداد: انتخابات انجمن صنفی روزنامه‌نگاران
حمایت ۵۰۰ روزنامه‌نگار از انجمن صنفی
«پوشش خبری انجمن صنفی ممنوع شد»
اعتراض جهانی به اعلام انحلال انجمن صنفی
درخواست انجمن صنفی روزنامه‌نگاران از مجلس
طرح شکایت انجمن صنفی به نهاد‌های بین‌المللی
اعتراض به برخورد سیاسی با انجمن صنفی

نظرهای خوانندگان

«خلع فعالیت انجمنی» درست نیست، «خلأ ...» درست است.
زمانه ـ با سپاس از توجه و تذکر شما. اصلاح شد.

-- امین ، Aug 6, 2008 در ساعت 12:52 PM

از نظر قوانین موجود کشور واقعاً سخن وزارت کار ایران درست است و انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران قانوناً به خودی خود منحل است یعنی وجود قانونی ندارد. تشکیل انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران ايران اگر بتواند اجازه فعالیت رسمی بگیرد قدم درستی است. وجود نهادهای مدنی در هر صورت بهتر از عدم آن و برای سلامت نظام های آزاد بسیار مهم است حالا خواه محافظه کاران آن را تشکیل دهند و خواه تندروها. مصالح ملت و کشور بالاتر از این دسته بندی های روزگذر است.

-- فرزین جاهد ، Aug 6, 2008 در ساعت 12:52 PM

تشکیل نهادهای صنفی خوب است با فرزین جاهد در این زمینه موافقم اما اساسنامه ی این صنوف است که اجازه نمیدهد خبرنگاران تکان بخورند هر خبرنگاری که با مواضع اصولگرایان تطبیق نکند کارت خبر نگاری اش لغو خواهد شد . نهادهای مدنی وقتی مناسبند که اگر فعالیت سیاسی میکنند بتوانند بدون سانسور انجام دهند وقتی کار صنفی ست نیز مکانی برای حکومتی کردن صنف نباشد صرفا جهت نیازهای آن صنف تشکیل شود در حالی که در ایران چنین امری امکان پذیر نخواهد بود و فعالین مدنی بدین روش ایزوله میشوند .

-- فرهاد- فریاد ، Aug 6, 2008 در ساعت 12:52 PM

توضیح فرهاد روشنگر بود. گفته خودرا پس می گیرم.

-- فرزین جاهد ، Aug 7, 2008 در ساعت 12:52 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)