تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اعتراض جهانی به اعلام انحلال انجمن صنفی

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران و انجمن روزنامه‌نگاران زن ایران (رزا) با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای، با اعتراض به اعلام انحلال انجمن صنفی روزنامه‌نگاران این کشور از سوی وزارت کار جمهوری اسلامی، خواستار تجدید ‌نظر در این تصمیم شدند.

در نامه آیدان وایت دبیر کل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران که خطاب به محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری ایران نوشته شده، آمده است: «از دولت شما می‌خواهیم به استقلال انجمن صنفی روزنامه‌نگاران احترام بگذارد و در روند دموکراتیک داخلی آن دخالت نکند.»

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران، ماه گذشته از سوی وزارت کار واجد شرایط انحلال اعلام شده‌ است. مقامات این انجمن، این تصمیم را غیرقانونی می‌دانند و اعلام کرده‌اند که به مجامع بین‌المللی شکایت خواهند کرد.

در نامه آقای وایت همچنین از رییس‌جمهوری ایران سؤال شده که «دلیل زیر سؤال بردن قانونی بودن یا عملکرد انجمن صنفی‌ روزنامه‌نگاران چیست؟»

> متن کامل این نامه را بخوانید.

در این نامه هم‌چنین اعلام شده که ناظران این فدارسیون در انتخابات آتی انجمن‌ روزنامه‌نگاران ایران حضور خواهند داشت.

بر اساس این گزارش انجمن روزنامه‌نگاران زن ایران (رزا) هم در اطلاعیه‌ای نسبت به «فشارهای وارد آمده بر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران» اعتراض کرده و از وزارت کار خواسته است با برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده این انجمن موافقت و همکاری کند.

در این اطلاعیه که امروز یکشنبه در روزنامه اعتماد منتشر شده، آمده است: «این انجمن خواهان آن است که مسئولان قضایی و وزارت کار با اتکا به رویکرد نهادینه‌سازی انجمن‌های مردمی، خصوصاً نهادهای صنفی به ویژه حوزه خبر و خبرنگاری با به کارگیری شیوه‌هایی که هزینه‌های کمتری را بر این نهاد وارد سازد نسبت به رفع مشکلات اقدام کنند.»

پیش‌تر شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات و سازمان گزارشگران بدون مرز نیز با صدور اطلاعیه‌های جداگانه‌ای به اعلام «انحلال» انجمن صنفی روزنامه‌نگاران از سوی وزارت کار دولت محمود احمدی‌نژاد اعتراض کرده بودند.


در همین رابطه:
«انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، منحل اعلام شد»
واکنش انجمن صنفی روزنامه‌نگاران به اعلام انحلال
اعتراض به برخورد سیاسی با انجمن صنفی
طرح شکایت انجمن صنفی به نهاد‌های بین‌المللی
اعتراض حزب مشارکت به «اعلام انحلال» انجمن صنفی

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)