تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

هشدار در مورد تأثیر منفی تحریم مالی ایران

طهماسب مظاهری رئیس بانک مرکزی ایران اعلام کرد که هرگونه تلاش آمریکا برای تحمیل تحریم‌ها علیه بانک مرکزی ایران می‌تواند به پریشانی و نابسامانی سیستم مالی دنیا اضافه کند، اگرچه جمهوری اسلامی راه‌هایی برای نگهداری ذخایر و دارایی‌هایش پیدا خواهد کرد.

کمیته بانکداری سنای آمریکا هفته گذشته لایحه‌ای را تصویب کرد که دولت را وادار می‌کند تا بانک مرکزی ایران را یک نهاد حامی تروریسم محسوب کند، قدمی که می‌تواند موجب اعمال تحریم شود.

ایالات متحده آمریکا تاکنون تحریم‌هایی را علیه چند بانک تجاری بزرگ ایران با هدف منزوی کردن این کشور به‌خاطر اختلاف برسر برنامه‌های هسته‌ای‌اش، اعمال کرده است.

این اقدام آمریکا گامی درجهت تشویق بسیاری از بانک‌ها و تجار غربی برای خروج از ایران شده است.

طهماسب مظاهری که با خبرگزاری رویترز گفتگو کرده، گفت: «دنیای امروز با بحران‌های مالی مواجه شده است و تمامی کارشناسان اقتصادی معتقد هستند سیستم مالی دنیا به ثبات نیاز دارد.»

وی افزود: «دستکم باید از اقدام‌هایی که ممکن است موجب بی‌ثباتی سیستم‌های مالی بین‌المللی شود، اجتناب کرد.»

مظاهری گفت: «احتمالا، سنای آمریکا به این نکته توجه کافی نداشته که بین ماهیت یک بانک مرکزی با دیگر بانک‌ها فرقی هست. بانک‌های مرکزی نگهدار و حافظ ثروت ملت‌ها و سرپرست‌های مالی هستند و نباید به مسایل سیاسی کشیده شوند.»

ایالات متحده آمریکا، ایران را به تلاش برای ساخت سلاح‌های اتمی متهم می‌کند و بانک‌های ایران از جمله بانک‌هایی را که با فعالیت هسته‌ای ایران ارتباط دارند و حامی تروریسم هستند، مورد هدف قرارداده است.

ایران که چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت در دنیا است، اتهام‌های آمریکا را رد می‌کند.

مظاهری ادامه داد: «به احتمال خیلی ضعیف، اگر این اتفاق رخ بدهد و آمریکا تحریم‌هایش را علیه بانک مرکزی اجرا کند، دنیا آن‌قدر وسیع و بزرگ هست که وقتی ایران با مشکلی مواجه شود نتواند آن را حل کند.»

مظاهری بدون توضیح درباره شیوه‌های انتخابی، گفت که این اتفاق ممکن است برای ما هزینه دربرداشته باشد، ولی راه‌های گوناگونی برای عبور از مشکلات وجود دارد.

رسانه‌های جمهوری اسلامی در ماه ژوئن اعلام کردند که بانک‌های ایران سرمایه‌هایشان را از اروپا منتقل می‌کنند و بنا بریک گزارش به دلیل وجود تهدید در سخت کردن تحریم‌ها، مبلغی معادل ۷۵ میلیارد دلار از بانک‌های اروپایی خارج شده، به طلا تبدیل شده و یا در بانک‌های آسیایی سپرده‌گذاری شده است.

البته این موضوع از سوی مقام‌های بانکی و رئیس بانک مرکزی ایران انکار شد.

مظاهری گفت: «تمامی این گزارش‌ها اعم از خروج دارای‌ها و پول نقد، بی‌اساس است.»

رئیس بانک مرکزی ایران درباره ذخیره ارزهای خارجی ایران که به‌نظر می‌رسد اخیراً به حدود ۸۰ میلیارد دلار رسیده است، آماری ارائه نکرد.

ایران پیشتر اعلام کرده بود به دلیل کاهش ارزش دلار آمریکا و مقابله با تحریم‌ها بخشی از ذخایر ارزیاش را متنوع (تبدیل به ارزهای دیگر) می‌کند.

بیشتر معاملات نفتی ایران هم اکنون با ارزهای دیگر کشورها صورت می‌گیرد، هرچند که بهای نفت همچنان با دلار محاسبه می‌شود.


در همین رابطه:
طرح تشدید تحریم‌های ایران در کنگره آمریکا
تحریم جدید مقامات و شرکت‌های ایرانی از سوی آمریکا
هاشمی، تحریم‌های جدید را گستاخی دانست
احمدی‌نژاد: مردم از تحریم‌ها خوشحال می‌شوند
انتشار لیست شرکت‌ها و مقامات تحریم شده ایرانی
ایران تحریم‌های جدید را محکوم کرد
تشدید تحریم‌های ایران از سوی اروپا

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)