تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تحریم جدید مقامات و شرکت‌های ایرانی از سوی آمریکا

دولت بوش از اقدام برای اعمال تحریم‌های مالی علیه مسئولان و شرکت‌های ایرانی به اتهام آن‌چه کمک به برنامه تسلیحات هسته‌ای این کشور خوانده شده است خبر داد.

به گزارش آسوشیتدپرس، این اقدام وزارت‌خانه های خارجه و خزانه داری آمریکا تازه ترین تلاش‌ها برای تشدید فشار‌های مالی علیه ایران به شمار می رود.

استوارت لوی معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور اطلاعات مالی و مبارزه با تروریسم گفت: «شرکت‌های هسته‌ای و موشکی ایران در سایه تعداد زیادی از افراد که به جای آن‌ها قراردادهای تجاری منعقد می‌کنند پنهان شده‌اند.»

محسن فخری زاده مهابادی متخصص ارشد وزارت دفاع ایران از افرادی است که مشمول این تحریم است. یحیی رحیم صفوی فرمانده سابق سپاه پاسداران، داود آقاجانی از افراد فعال در برنامه هسته‌ای ایران، محسن حجتی فعال در برنامه موشک‌های بالیستیک، مهرداد اخلاقی کتابچی رئیس گروه صنعتی شعید باکری، ناصر مالکی رئیس گروه صنعتی شهید همت و از جمله مسئولان وزارت دفاع ایران نیز مشمول این تحریم‌های جدید می‌شوند.

بر اساس این گزارش، این اقدام به معنای آن است که هرگونه حساب بانکی یا دارایی این افراد در آمریکا مسدود خواهد شد. آمریکایی‌ها نیز از تجارت با این افراد منع شده‌اند.

این اقدام وزارت‌خارجه و خزانه‌داری ایالات متحده شامل شرکت تماس به علت دست داشتن احتمالی در فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی و نیز شرکت صنایع شهید ستاری نیز می شود.

آمریکا همچنین تحریم‌هایی بر ضد سه نهاد دیگر که زیر مجموعه سازمان صنایع دفاع ایران به شمار می‌روند اعمال کرده است.

سازمان صنایع دفاع ایران سال گذشته در فهرست سیاه آمریکا قرار گرفت. این شرکت‌ها شامل شرکت هفتم تیر، گروه صنایع مهمات‌سازی و متالورژی و صنایع شیمیایی پارچین هستند.

با وجود سه دوره تحریم سازمان ملل، ایران نه تنها غنی‌سازی اورانیوم را ادامه می‌دهد بلکه اعلام کرده است که این برنامه را گسترش داده است.

جورج بوش رئیس‌جمهور آمریکا در نشست سران هشت کشور صنعتی جهان در ژاپن گفت که هنوز هیچ پیشرفتی در وادار کردن ایران به توقف غنی‌سازی اورانیوم صورت نگرفته است.

سران جی هشت هم در بیانیه‌ای، نگرانی شدید خود را درباره خودداری ایران از اجرای درخواست‌های جهانی برای توقف غنی‌سازی اورانیوم اعلام کردند. با این حال در این بیانیه، بر لزوم حل و فصل این مسئله از طریق مذاکره تاکید شده است.

در همین حال، کاندولیزا رایس وزیر‌خارجه ایالات متحده گفت که آزمایش موشکی اخیر ایران نشان می‌دهد که تهدیدآمیز بودن جمهوری اسلامی «توهم» نیست.

خبرگزاری فرانسه از صوفیه گزارش داد رایس در کنفرانسی خبری در پایتخت بلغارستان در اظهار نظری در خصوص تازه‌ترین آزمایش موشک شهاب۳ ایران گفت: «این آزمایش مدرکی دال بر این است که تهدید موشکی ایران توهم نبوده و ایرانی‌ها باید تخلف از تعهداتشان در قبال شورای امنیت را کنار بگذارند و اجرای این تعهدات را آغاز کنند.»

وزیر‌خارجه آمریکا برای دیدار با ایوایلو کالفین همتای بلغار خود و سایر رهبران بلغارستان در این کشور به سر می‌برد.

واشنگتن پیشتر نیز آزمایش موشکی ایران را محکوم کرده و خواستار دست برداشتن فوری جمهوری اسلامی از برنامه موشکی‌اش شده بود.


در همین رابطه:
هاشمی، تحریم‌های جدید را گستاخی دانست
احمدی‌نژاد: مردم از تحریم‌ها خوشحال می‌شوند
انتشار لیست شرکت‌ها و مقامات تحریم شده ایرانی
احمدی‌نژاد: مخالفان غنی‌سازی، تحت پیگرد قرار گیرند
ایران تحریم‌های جدید را محکوم کرد
تشدید تحریم‌های ایران از سوی اروپا

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)