تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

هشدار رهبر ایران درخصوص توافق امنیتی آمریکا و عراق

آیت‌الله علی خامنه‌ای در دیدار با نوری مالکی نخست‌وزیر عراق، نسبت به امضای توافقنامه دفاعی بین واشنگتن و بغداد که امکان ماندن نیروهای خارجی در عراق را پس از سال ۲۰۰۸ فراهم می‌کند، هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای خامنه‌ای با ابراز اطمینان از اینکه رویاهای آمریکا در عراق تحقق نخواهد یافت، به مالکی گفت: «ما یقین داریم مردم عراق با وحدت و همت خود ضمن عبور از این شرایط دشوار، به جایگاه شایسته خود خواهند رسید.»

این دیدار در آخرین روز از سومین سفر مالکی به تهران در سمت نخست‌وزیر عراق، در بحبوحه هشدار ایران در مورد توافقنامه مطرح شده موسوم به «توافقنامه وضعیت نیروها» بین بغداد و واشنگتن، انجام شد.

آقای خامنه‌ای در سخنانی که از تلویزیون ایران پخش شد، خطاب به مالکی گفت: «مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشکل کنونی عراق، حضور نیروهای اشغالگر است.»

وی افزود: «این‌که یک عامل خارجی بخواهد به تدریج در همه امور عراق دخالت کند و سلطه خود را بر شئون مختلف این کشور گسترش دهد، مهمترین مانع در راه پیشرفت و سعادت ملت عراق خواهد بود.»

آقای خامنه‌ای همچنین گفت که آمریکا با وقاحت هرچه بیشتر از ایجاد وحدت در بین عراقی‌ها جلوگیری می‌کند.

مالکی یکشنبه هفته‌جاری با وعده این‌که عراق هرگز به پایگاهی برای حمله به جمهوری اسلامی تبدیل نخواهد شد، درصدد اطمینان دادن به ایران درمورد توافقنامه دفاعی بغداد با واشنگتن برآمده بود.

وی پس از دیدار با منوچهر متکی وزیر امورخارجه ایران گفته بود که اجازه نمی‌دهد عراق به مکانی برای آسیب‌ رساندن به امنیت ایران و همسایگان تبدیل شود.

نگرانی ایران درمورد این توافقنامه در حالی مطرح می‌شود که تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای تهران بالا گرفته است.

آمریکا بیم دارد که ایران در پی ساخت سلاح‌های اتمی باشد، اتهامی که تهران به شدت آن را رد می‌کند.

آمریکا هرگز گزینه حمله علیه تاسیسات هسته‌ای ایران را منتفی ندانسته و در همین حال اسرائیل نیز هشدار داده که ممکن است جایگزین دیگری برای هجوم نظامی علیه ایران وجود نداشته باشد.

برخی از ناظران سیاسی پیش‌بینی کرده بودند که مالکی از این مذاکرات برای مطرح کردن اتهام‌های آمریکا مبنی بر مداخله ایران در امور عراق، استفاده کند. ایران این اتهام‌ها را رد می‌کند.

عراق که از سال ۱۳۵۹ درگیر جنگ هشت ساله‌ای با ایران شد، در حال برگزاری مذاکراتی با آمریکاست که هدف از آن قانونی کردن حضور نیروهای آمریکایی در این کشور بعد از پایان یافتن مجوز سازمان ملل در باره حضور نیروهای خارجی در عراق است.

بر اساس مجوز سازمان ملل، نیروهای بیگانه تا ۳۱ دسامبر سال‌جاری می‌توانند در عراق حضور داشته باشند.


در همین رابطه:
قول‌های امنیتی ایران و عراق به یکدیگر
مالکی: عراق، پایگاه حمله به ایران نمی‌شود
نوری‌المالکی وارد تهران شد
«مداخله ایران در عراق»، موضوع سفر مالکی به تهران

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)