تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«مداخله ایران در عراق»، موضوع سفر مالکی به تهران

یک سخنگوی دولت عراق گزارش داد که در جریان سفر هفته جاری نوری المالکی نخست‌وزیر این کشور به ایران، درباره مدارک مداخله ایران در عراق و نیز روابط کلی دو کشور بحث خواهد شد.

به گزارش رویترز، این دومین سفر آقای مالکی به ایران در پی سفر او در ماه اوت سال گذشته و دیدار ماه مارس محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری ایران از عراق، خواهد بود.

مقامات دولتی عراق، تاریخ سفر نخست‌وزیر این کشور به ایران را به طور دقیق تائید نکردند اما مطبوعات عراق و ایران اعلام کرده‌اند که این سفر روز شنبه انجام خواهد شد.

دولت مالکی در روابط خود با ایران با وضعیت پیچیده‌ای رو به رو است، و این درحالی است که آمریکا ایران را به حمایت از شبه‌نظامیان شیعه در عراق متهم می‌کند.

علی الدباغ سخنگوی دولت عراق در این خصوص گفت: «بخشی از مذاکرات در تهران، به بحث درباره موضوع مدارک مداخله ایران در عراق اختصاص خواهد یافت. ما همچنین درباره کل روابط با ایران گفت‌وگو خواهیم کرد. همه مسائل فی ما بین در این دیدار مطرح خواهد شد.»

آقای دباغ اعلام نکرد که کدامیک از وزیران با المالکی به ایران سفر خواهند کرد اما هیئت اعزامی به ایران را یک «هیئت سیاسی – امنیتی» توصیف کرد.

بر اساس این گزارش، روزنامه الدستور عراق نوشت که حسین الشهرستانی وزیر نفت، کریم وحید وزیر نیرو و هوشیار زیباری وزیر امور‌خارجه عراق، مالکی را در سفر به ایران همراهی خواهند کرد.

این روزنامه افزود که نخست‌وزیر عراق در این دیدار، خواستار کمک ایران در زمینه تامین برق مورد نیاز عراق خواهد شد.

روابط بین ایران و عراق از زمان سرنگونی «صدام حسین» در سال ۲۰۰۳ تا کنون بهبود یافته است. اما اتهامات مکرر واشنگتن و بغداد مبنی بر این که تهران از طریق حمایت از شبه‌نظامیان شیعه به خشونت‌ها در عراق دامن می‌زند، همواره بر روابط دو کشور سایه افکنده است.

تهران مداخله در عراق را تکذیب می‌کند و حضور نیروهای آمریکایی را عامل خشونت‌ها در این کشور می‌داند.

آقای دباغ ماه گذشته اعلام کرده بود که مالکی دستور تشکیل کمیته‌ای را برای گردآوری مدارک «مداخله ایران در عراق» صادر کرده است و این مدارک به تهران ارائه خواهند شد.

هنوز مشخص نیست که آیا این مدارک در سفر هفته جاری نخست وزیر عراق به ایران تسلیم خواهند شد یا خیر.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)