تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نوری‌المالکی وارد تهران شد

نوری المالکی نخست‌وزیر عراق بعد‌از ظهر امروز (شنبه) مالکی وارد تهران شد تا در مورد توافق امنیتی بغداد و واشنگتن با محمود احمدی‌نژاد و آیت‌الله‌ خامنه‌ای مذاکره کند.

این دومین سفر نخست‌وزیر عراق در کمتر از یک‌سال به تهران است.

مالکی ماه گذشته هیئتی را به تهران اعزام کرد تا درباره نگرانی‌هایی درخصوص کمک تسلیحاتی و مالی ایران به شبه نظامیان عراق با مقامات ایرانی گفتگو کند.

شبکه تلویزیونی العالم به نقل از سفیر عراق در ایران اعلام کرد: «آقاي مالکي مسائل متعددي را از جمله توافقنامه امنيتي بغداد-واشنگتن که بسيار درباره آن سخن رفته است، با ايرانيان بررسي خواهد کرد.»

به‌گفته آقای محمد مجید‌الشیخ عراق توافقنامه‌اي را که به کشورهاي همسايه ضرر و آسيبي برساند، امضا نخواهد کرد.

ایران همواره با حضور نیروهای خارجی در عراق اعلام مخالفت کرده است و مقام‌های ایرانی نیز از این توافقنامه اظهار نا رضایتی کرده‌اند.

انتظار می‌رود نخست‌وزیر عراق در این سفر بار دیگر بر تمایل دولت عراق درخصوص ازسر گیری مذاکرات بین ایران و آمریکا درباره امنیت عراق تاکید کند.

مذاکرات سه جانبه ایران و آمریکا و عراق درباره امنیت عراق در حال حاضر متوقف شده و تهران اعلام کرده است با دولت کنونی آمریکا مذاکرات بیشتری انجام نخواهد داد.

با این حال امیدهایی در میان برخی تحلیل‌گران سیاسی وجود دارد ‌که ریاست‌جمهوری احتمالی باراک اوباما نامزد دموکرات انتخابات آینده آمریکا بتواند پس از حدود سه دهه قطع روابط سیاسی بین ایران و آمریکا وضع روابط دو کشور را تغییر دهد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)