تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

قول‌های امنیتی ایران و عراق به یکدیگر

ایران در جریان سفر نوری المالکی نخست وزیر عراق به تهران، قول داد به برقراری امنیت در عراق کمک کند و متقابلاً مالکی نیز وعده داد که از خاک کشورش برای لطمه زدن به ایران استفاده نشود.

برخی از مقامات عراق و آمریکا، ایران را به تلاش برای بی‌ثباتی عراق از طریق تامین مالی، آموزش و تجهیز تسلیحاتی شبه نظامیان عراقی متهم کردند.

ایران تاکید کرده است که تهران حامی صلح و امنیت کشور همسایه خود است.

واحد مرکزی خبر نوشت که پرویز داودی معاون اول رئیس‌جمهور ایران در مذاکرات خود با مالکی گفته است که تهران همواره پشتیبان دولت مردمی عراق خواهد بود.

آقای داودی گفت: «ایران و عراق بدون توجه به تلاش‌های دشمنان، مناسبات و همکاری‌های دوستانه را در همه بخش‌ها ارتقا و گسترش خواهند داد.»

برای مقابله با نفوذ فزاینده ایران در عراق، واشنگتن در تلاش است همسایگان عرب سنی عراق را در خلیج فارس قانع کند از طریق بخشیدن بدهی‌های عراق و گشودن نمایندگی‌های سیاسی در بغداد، دولت مالکی را بیشتر تحت حمایت قرار دهند.

دولت مالکی که تحت سلطه شیعیان و کردها قرار دارد در روابط خود با ایران خط مشی مثبتی را دنبال می‌کند و در صدد جلب حمایت تهران است.

برخی مقامات عراقی، ایران را به پشتیبانی از شبه‌نظامیان شیعه در عراق متهم می‌کنند.

با این حال خبرگزاری‌های ایران روز گذشته به نقل از نوری مالکی اعلام کردند که هیچ کشوری نمی‌تواند از خاک عراق برای لطمه زدن به ایران استفاده کند.

یک سخنگوی عراق هفته پیش اعلام کرد که مالکی خواهان مذاکره درباره شواهد و قرائن مربوط به دخالت ایرانیان در عراق و روابط کلی دو کشور است.

هنوز معلوم نیست که موضوع کمک به تامین برق عراق در جریان ملاقات‌های مالکی با مقامات ایران مورد بحث قرار گرفته باشد.

واحد مرکزی خبر همچنین از مالکی نقل کرد که در مذاکره با داودی گفته است:‌ «عراق خواستار استفاده از دستاوردها و تجربیات ارزشمند ایران در عرصه‌های گوناگون سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و دفاعی است.»

مناسبات ایران و عراق از زمان خلع رژیم صدام حسین یک عرب سنی که عراق را درگیر جنگ هشت ساله با ایران در دهه ۱۹۸۰ کرد، بهبود یافته است.


در همین رابطه:
مالکی: عراق، پایگاه حمله به ایران نمی‌شود
نوری‌المالکی وارد تهران شد
«مداخله ایران در عراق»، موضوع سفر مالکی به تهران

نظرهای خوانندگان

کافی است آمریکایی ها کمی سر کیسه را شل کنند و مقداری دلار به جیب آقای مالکی سرازیر شود تا مشخص شود این نوع قرار ها و قراردادها تا چه حد آبکی هستند... آن وقت ممکن است خود آقای مالکی هم اسلحه به دست در نبرد مقدس شرکت کنند!!!!

-- پارسا ، Jun 9, 2008 در ساعت 11:14 AM

دولت كنوني عراق؛بهتري دولت ممكن براي ايران و شايد خود عراق باشد.اين را مطمئن باشيد

-- بدون نام ، Jun 10, 2008 در ساعت 11:14 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)