تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تردید گیتس در موفقیت مذاکره با دولت احمدی‌نژاد

رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا با رد درخواست‌ها برای تعامل دیپلماتیک با ایران، نسبت به ثمربخش بودن مذاکره با تهران در زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، ابراز تردید کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گیتس گفت که آمریکا احتمالاً فرصتی را برای تعامل با ایران در سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴ از دست داده، اما این کشور در زمان ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد، شاهد «ظهور مجدد دیدگاه های افراطی اولیه دوران انقلاب اسلامی» بوده است.

وی که در کمیته دفاعی تخصیص بودجه سنا سخن می‌گفت: «بنا بر این، پرسش این است که آیا در حال حاضر دولتی در ایران بر سر کار است که بتوان مذاکرات ثمربخشی را با آن درباره موضوعات خاص انجام داد؟ من تصور می‌کنم دراین مورد تردیدهایی وجود دارد.»

براساس این گزارش، گیتس از سوی آرلن اسپکتر سناتور جمهوری‌خواه در ارتباط با خودداری دولت از تعامل دیپلماتیک با ایران و تاکید بر پیش‌شرط توقف برنامه غنی‌سازی اورانیوم در ایران، مورد سوال قرار گرفت.

این موضوع هفته پیش و پس از سخنان جو رج بوش در اسرائیل مطرح شد که گفته بود مذاکره با «تروریست‌ها و بنیادگرایان» به «باج دادن» منتهی می‌شود؛ سخنانی که موجب خشم باراک اوباما نامزد احتمالی دمکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی آمریکا را شد.

همان روز و در جریان گفتگویی با یک گروه فعال در زمینه سیاست خارجی که ظاهرا به هواداری از اتخاذ رویکردی آمیخته از مشوق‌ها و اعمال فشار بر تهران برای اثرگذاری بر مذاکرات صورت گرفت، به نظر رسید که گیتس خود را از موضع کاخ سفید کنار کشیده است.

اما وی سه‌شنبه همین هفته به سناتورها گفت که اعمال فشار تدریجی بر تهران، راهی برای دستیابی به اهرم فشار و تاثیرگذاری است.

گیتس گفت: «تصور می‌کنم نکته کلیدی، تشدید فشار از طریق تدابیر اقتصادی، دیپلماتیک و یا نظامی بر دولت ایران باشد تا به این نتیجه برسند که باید با آمریکا مذاکره کنند تا از فشار موجود رهایی یابند.»

این گزارش حاکی است، گیتس که زمانی هوادار مذاکره با تهران بود، گفت که در طول سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴ و پس از حمله آمریکا به عراق که با ریاست‌جمهوری محمد خاتمی میانه‌رو همزمان شد، فرصت مذاکره احتمالی با ایران از دست رفت.

وی افزود: «در طول سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴ و زمانی که ما طالبان و صدام را سرنگون کرده بودیم، ایرانی‌ها آشکارا نگران اقدام آتی ما بودند.»


در همین ارتباط:
جدال لفظی اوباما و مک‌کین در موضوع ایران
پلوسی: حمله نظامی به ایران مد نظر است
متکی: به دنبال مذاکره با آمریکا نیستیم
بوش: اعراب مانع بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران شوند
تأکید اوباما بر دیپلماسی مستقیم در قبال ایران
بوش: جلوی بلندپروازی‌های ایران می‌ایستیم
انتقاد اوباما از کلینتون بر سر ایران
بوش: ایران صلح خاورمیانه را تهدید می‌کند
کلینتون، ایران را به حمله نظامی تهدید کرد

نظرهای خوانندگان

بيمه ابتدايي ترين حق انساني

-- بدون نام ، May 21, 2008 در ساعت 01:51 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)