تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

بوش: اعراب مانع بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران شوند

جورج بوش در آخرین مرحله از سفر خاورمیانه‌ای خود، بار دیگر به ایران و برنامه هسته‌ای آن پرداخت و از رهبران کشورهای جهان و سران عرب خواست تا از دستیابی تهران به بمب هسته‌ای جلوگیری کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از شرم‌الشیخ مصر، وی که در مجمع جهانی اقتصاد سخن می‌گفت، افزود: «همه کشورهای صلح‌طلب منطقه از مخالفت با بلندپروازی‌های ایران در زمینه تسلیحات هسته‌ای منتفع می‌شوند.»

رییس‌جمهور آمریکا ایران را «مهم‌ترین حامی تروریسم در جهان» دانست و دادن اجازه‌ی دستیابی این کشور به «مرگ‌بارترین سلاح» را «خیانتی نابخشودنی در حق نسل‌های آتی» خواند.

وی افزود: «به خاطر برقراری صلح، جهان نباید به ایران اجازه برخورداری از سلاح هسته‌ای را بدهد.»

بوش در بخش دیگری از سخنانش از تمامی کشورها خواست که مانع از حمایت ایران و سوریه از تروریسم شوند و این دو کشور را منزوی سازند.

بر اساس این گزارش، بوش هم‌چنین کشورهای منطقه را به دلیل «رعایت نکردن حقوق بشر و آزادی‌های سیاسی و سرکوب فعالیت‌های دموکراتیک» مورد انتقاد قرار داد و گفت که وقت آن است که کشورهای خاورمیانه، این گونه اقدامات را کنار بگذارند و با مردم خود با عزت و احترام در خور آن‌ها رفتار کنند.

رییس جمهوری آمریکا در عین حال گفت که تحقق صلح در خاورمیانه تا پایان سال 2008 ممکن است؛ اما به «فداکاری جدی» نیاز دارد.

بوش گفت: «من واقعا معتقدم با رهبری و شهامت می‌توانیم در سال جاری به صلح دست یابیم؛ اما اقدام دشواری است و به تلاش تمامی طرف‌ها نیاز دارد.»

وی افزود: «فلسطینی‌ها باید با تروریسم مقابله کنند و به تأسیس نهادهای جامعه آزاد و صلح‌آمیز ادامه دهند. اسرائیل نیز باید برای دستیابی به صلح، فداکاری جدی نشان داده و محدودیت‌های خود علیه فلسطینی‌ها را کاهش دهد.»

بر اساس این گزارش، استیفن هادلی مشاور امنیت ملی آمریکا با اعلام تلویحی امکان سفر بوش به منطقه برای سومین بار در طول سال 2008، به خبرنگاران گفت: «آشکارا گفته‌ایم که شاهد پیشرفت هستیم؛ اما در موقعیتی نیستیم که بوش با محمود عباس و اولمرت دیدار کند.»

بوش هم‌چنین از کشورهای منطقه خواست تا با گروه اسلام‌گرای فلسطینی حماس «که با تداوم عملیات تروریستی و خشونت‌آمیز خود در تلاش برای تضعیف روند صلح است» مقابله کنند.

آسوشیتدپرس نیز در گزارش مشابهی درباره نطق بوش که برای مجمع جهانی اقتصاد در خاورمیانه آماده شده است، نوشت که رییس‌جمهور آمریکا خواستار تلاش مقامات خاورمیانه برای تقویت دموکراسی و آزادی‌های مدنی در منطقه و نیز منزوی ساختن «دولت‌های حامی تروریسم که در مقابل مسیر آزادی قرار گرفته‌اند» شد.

جورج بوش با اشاره به این که شکوفایی اقتصادی در خاورمیانه باید با همکاری و گسترش نقش زنان صورت گیرد، افزود: «هر دولتی که نیمی از جمعیت خود را از فرصت‌ها محروم می‌کند، چندان موفق نخواهد بود.»

نظرهای خوانندگان

اسم سایت شما رادیو زمانه است ول خیلی از زمانه عقب هستید. راستی برای وطن فروشی چقدر گرفتید واقعا می ارزد؟

-- بدون نام ، Jun 11, 2008 در ساعت 06:01 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)