تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

جدال لفظی اوباما و مک‌کین در موضوع ایران

جان مک‌کین نامزد حزب جمهوری‌خواه آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده این کشور، باراک اوباما نامزد حزب دموکرات را به علت اظهاراتش در خصوص ایران به بی‌تجربگی و قضاوت بدون تفکر متهم کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس اوباما گفته بود تهدیدی که از طرف ایران متوجه آمریکاست در مقایسه با تهدید اتحاد جماهیر شوروی در دوران جنگ سرد ناچیز است.

مک‌کین در سخنرانی خود در شیکاگو گفت: «چنین سخنانی، عمق بی‌تجربگی و قضاوت بدون تفکر سناتور اوباما را نشان می‌دهد. این گونه اظهارات، کاستی‌های بسیار جدی برای فردی است که می‌خواهد رئیس‌جمهور آمریکا شود.»

وی به سخنانی اشاره می کرد که اوباما روز یکشنبه در پندلتون ایالت اورگون بیان کرده بود.

اوباما گفته بود: «سه کشور ایران، کوبا و ونزوئلا در مقایسه با اتحاد جماهیر‌شوروی بسیار کوچک هستند و آن‌طور که شوروی برای ما تهدیدی جدی بود برای آمریکا تهدیدی جدی نیستند. ضمناً در آن زمان که مقامات شوروی می‌گفتند آمریکا را از کره زمین محو می‌کنیم ما همچنان مایل به مذاکره با آنها بودیم.»

بر اساس این گزارش، مک‌کین تهدیدهایی که وی از سوی ایران مشاهده می‌کند را این گونه فهرست کرد: «ایران بمب‌های مرگ‌باری را که برای کشتن سربازان امریکایی در عراق به کار می رود فراهم می‌کند، از تروریسم در عراق و دیگر نقاط خاورمیانه حمایت کرده و وعده نابودی اسرائیل را مطرح می‌کند.»

مک کین افزود: «تهدیدی را که حکومت ایران ایجاد می‌کند، می‌توان هر چیزی به‌جز تهدید کوچک و بی‌اهمیت نامید.»

اوباما نیز در پاسخ به اظهارات مک کین گفت: «اجازه دهید به طور واضح بگویم که ایران تهدیدی بزرگ است اما اتحاد جماهیر شوروی تهدیدی بزرگ‌تر بود. شوروی هزاران سلاح هسته ای داشت اما ایران حتی یکی از این سلاح ها را در اختیار ندارد.»

اوباما افزود: «ایران بزرگ‌ترین ذی‌نفع جنگ در عراق است و جان مک‌کین می‌خواهد این سیاست شکست خورده را دنبال کند. در صورتی که مک‌کین به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شود ما همچنان این شیوه‌های تند در صحبت را در واشنگتن دنبال خواهیم کرد، در حالی که کشورهایی مثل ایران، سخنان تند ما را نادیده می‌گیرند.»

اوباما گفت که راه جایگزین، پیروی از جان اف‌کندی و رونالد ریگان رؤسای‌جمهور سابق آمریکاست که با اتحاد جماهیر شوروی مذاکره کردند.

اشاره اوباما مبنی بر این که در صورت انتخاب شدن به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا بدون پیش‌شرط با سران این کشورهای سرکش دیدار و مذاکره خواهد کرد در مرکز مناقشه میان نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا قرار دارد.


در همین ارتباط:
پلوسی: حمله نظامی به ایران مد نظر است
بوش: اعراب مانع بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران شوند
تأکید اوباما بر دیپلماسی مستقیم در قبال ایران
بوش: جلوی بلندپروازی‌های ایران می‌ایستیم
انتقاد اوباما از کلینتون بر سر ایران
بوش: ایران صلح خاورمیانه را تهدید می‌کند
کلینتون، ایران را به حمله نظامی تهدید کرد

نظرهای خوانندگان

در هرصورت سردمداران امریکایی باید بدانند که درخواست هرگونه مذاکره با ایران منوط به قبول شرائطی است که خودشان بهتر میدانند این شرائط چیست

-- مهدی ، May 21, 2008 در ساعت 03:28 PM

نظام مقدس فعاليت هاي هسته اي را حق مسلم خود مي داند و آن را خط قرمز خود خوانده است و مباد آن روز كه نظام چيزي را خط قرمز خود بخواند؛ آن وقت اوباما كه سهل است ، پدر اوباما هم نمي تواند در اين باره مذاكره كند؛همان گونه كه ولايت فقيه غير قابل چون و چراست فعاليت هسته اي هم اين گونه است. در هر صورت اظهارات جناب اوباما نشان مي دهد كه او سرش اصلاً از خط قرمز و ولايت فقيه و اين طور چيزها در نمي آيد.

-- يك كاربر ، May 21, 2008 در ساعت 03:28 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)