تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

بزرگداشت نیکوس کازانتازاکیس

سعید شکیبا
Saeed@radiozamaneh.com

عصر روز سه شنبه، بیست و سوم مهرماه، مراسم بزرگداشتی برای نویسنده‌ی شهیر یونانی، نیكوس كازانتزاكیس در شهركتاب مركزی تهران برگزار شد.

این برنامه را از اینجا دریافت کنید. (مدت: 1 ساعت)

Download it Here!

دراین نشست كه با عنوان «كازانتزاكیس، جوینده‌ی نشان خدا بر خاك» آغاز گردید، بعد از مقدمه‌ی علی‌اصغر محمد خانی در مورد كتابشناسی كازانتزاكیس، دكتر غلام‌رضا خاكی، نویسنده و استاد دانشگاه، درباره‌ی زندگی، آثار و افكار این نویسنده‌ی یونانی به طور مبسوط به سخنرانی پرداخت.


همایش بزگداشت نیکوس کازانتازاکیس

دكتر خاكی با اشاره به این نكته كه ما باید در مورد سبك و آثار كازانتزاكیس قضاوت موردی و مرحله‌ای داشته باشیم گفت: آثار او دغدغه ها، اضطرابها، آشفتگیها و سردرگمیهای انسانهایی را نشان می‌دهد که در حال عبور از مرحله‌ای به مرحله‌ی دیگر تاریخ هستند و او در چنین گیر و داری در پی یافتن خداست.


غلامرضا خاکی

غلام‌رضا خاكی در ادامه با اشاره به عمل‌گرا شدن كازانتزاكیس با نوشتن كتاب زوربای یونانی و همچنین تاثیر گرفتن از تفكرات ماركسیستی گفت: شاید برای بررسی سبک این نویسنده باید او را در دوره های مختلف نویسندگی اش بررسی کرد. کازانتازاکیس گاهی نویسنده‌ای مذهبی است و گاهی ضد مذهب است. گاهی به بودا گرایش دارد و گاهی در تفکری خیام وار و انسان باورانه سیر می‌کند.

نیکوس کازانتزاکیس؛ نویسنده، شاعر، خبرنگار، مترجم و جهانگرد یونانی در تاریخ 18فوریه 1883میلادی در شهر هراکلیون زاده شد و در 26اکتبر 1957در فرایبورگ آلمان درگذشت.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

در اولین پاراگراف کلمه «برگزار» به اشتباه «برگذار» نوشته شده است. اصلاح بفرمایید.

-------------------------------------------------------------
زمانه: سپاس از تذکر شما
تصحیح شد

-- بدون نام ، Oct 20, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)