تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«برنامه‌ریزی زبان» راهنمایی برای تقویت زبان فارسی

سعید شکیبا
Saeed@radiozamaneh.com

برنامه‌ی این هفته‌ی رادیو همایش، نشست «برنامه‌ریزی زبان» است که با هدف راهنمایی برای تقویت زبان فارسی با سخنرانی دکتر نگار داوری اردکانی در شهر کتاب مرکزی برگزار شد.

این برنامه را از اینجا دریافت کنید. (مدت: 1 ساعت)

Download it Here!

این نشست، ادامه‌ی نشست‌هایی در ارتباط با زبان فارسی است که در هفته‌های گذشته گزیده‌ای از این برنامه‌ها را از رادیو همایش شنیدید.
نشست‌هایی همچون: «زبان فارسی، سترون یا زایا»، «زبان فارسی معیار»، «زبان فارسی و زبان علم» و همچنین نقد کتاب «زبان باز» نوشته‌ی داریوش آشوری.


کاشان، خانه‌ی تاریخی احسان، محل برگزاری مراسم

در ابتدای این همایش اصغر محمدخانی دبیر این نشست در ارتباط با مسئله‌ی زبان فارسی و برنامه ریزی آن گفت: برنامه ریزی برای زبان فارسی قدمتی 100 ساله دارد که از زمان ناصر الدین شاه تا کنون آغاز شده است.
آقای محمدخانی در ادامه ضمن تشریح برنامه‌های شهر کتاب در ارتباط با بحث زبان به اهداف و پرسش‌هایی همچون پیکره، شأن زبان و آموزش زبان در مبحث برنامه‌ریزی زبان اشاره کرد.

در ادامه‌ی این نشست دکتر نگار داوری اردکانی عضو هیئت علمی فرهنگستان زبان و ادب فارسی به سخنرانی پرداخت. وی گفت: از دیگاه من هدف این نشست معرفی رشته برنامه‌ریزی زبان است تا از این روش الگویی برای برنامه ریزی زبان ترسیم شود.


مهدی قراچه‌داغی

خانم داوری در ادامه به منطق برنامه‌ریزی زبان اشاره کرد و گفت که برنامه‌ریزان زبان، به زبان به عنوان یک سرمایه‌ی اجتماعی نگاه می‌کنند.

داوری در ادامه به تعریف برنامه‌ریزی زبان از دیدگاه کوپر اشاره کرد و گفت که به زعم وی، جامع‌ترین تعریف، تعریف کوپر است. وی گفت به عقیده‌ی گوپر کلیه تلاشهای عمدی برای تحت تاثیر قرار دادن رفتارهای جوامع را برنامه ریزی زبان می گویند. این تعریف برداشت جامعی است و همه نوع برنامه‌ریزیهای زبان را شامل می‌شود.

داوری در ادامه افزود: امروزه مهمترین انگیزه برنامه‌ریزیهای زبان هویت‌یابی است اما کسب هویت با ابزارهایی نظیر توسعه‌ی علمی، ملی یا اقتصادی به دست می‌آید.

داوری در پایان به مرور سه دوره‌ از فعالیت‌های فرهنگستان پرداخت.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

سخنرانان مشخص نکرده اند که در برنامه ریزی زبان جایگاه زبانهای غیر فارسی ایران چه خواهد شد. حتی با توجه سابقه این نوع نشستها و سکوت آنان در این مورد می توان گفت که حذف زبانهای دیگر و آسیمیلاسیون زبانی نیز جزو برنامه های برنامه ریزان زبان فارسی قرار دارد.

-- محمدرضا هیئت ، Sep 22, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)