تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

همایش زبان فارسی و زبان علم

سعید شکیبا
Saeed@Radiozamaneh.com

عصر روز سه‌شنبه پنجم شهریورماه همایش «زبان فارسی و زبان علم» با حضور حسین معصومی، علاءالدین طباطبائی و سیاوش شهشهانی در شهر كتاب مركزی برگزار شد.
در این نشست سخنرانان به بررسی عملکرد زبان فارسی در نگارش مطالب علمی، محدودیت‌های زبان فارسی و تفاوت آن با زبان علم پرداختند.


همایش «زبان فارسی و زبان علم»|عکس‌ها از سعید شکیبا

برنامه‌ی این هفته‌ی رادیو همایش به این نشست اختصاص دارد.

اين برنامه را از اينجا دريافت کنيد. (مدت: ۱ساعت)

Download it Here!

در ابتدای این نشست اصغرمحمدخانی با اشاره به همایش‌های مشابه همچون «زبان فارسی سترون یا زایا» و «زبان فارسی معیار» ابراز امیدواری کرد که نشست‌های مشابه در آینده بتواند به گسترش زبان فارسی در کشور کمک کند.

سپس حسین معصومی همدانی عضو فرهنگستان زبان فارسی به سخنرانی پرداخت.
معصومی در ابتدای سخنان خود گفت که ایران بر خلاف بسیاری از کشورها تا سطوح بالای علمی خود را به زبان بومی و ملی تدریس می‌کند. وی از زبان فارسی در کشور به عنوان ناسیونالیسم زبانی نام برد.


سیاوش شهشهانی و حسین معصومی

آقای معصومی در ادامه با اشاره به مشكلات زبان فارسی علمی كنونی گفت: یکی از مشکلاتی که اغلب گریبان زبان فارسی در تولید علم را گرفته این است که کشورهای انگلیسی یا فرانسوی زبان (و در برخی موارد اسپانیایی و هلندی) به زبان خود علم را تولید می‌کنند و ما آن را ترجمه کنیم. «سهم ما از نگارش مطالب علمی، تنها ترجمه‌ است نه تولید».

در ادامه‌ی این نشست دکتر سیاوش شهشهانی - استاد ریاضی دانشگاه صنعتی شریف - اظهار داشت: كتاب حساب دیفرانسیل و انتگرال وی در طول تألیف، دو ویراستار خود را از دست داد.


او گفت همین مسأله باعث شد زمانی‌كه خودم می‌خواستم اقدام كنم، متوجه شدم نمی‌توانم ریاضی را به فارسی بنویسم و این مسأله مرا به فكر واداشت.

شهشهانی در ادامه به ارتباط بین زبان علم و زبان همگانی اشاره کرد و افزود از نظر من فعالیت علمی فعالیت زبانی نیست. به نظر می‌آید آنچه در مقوله علم دخیل است نوعی ذهنیت غیر زبانی است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

کاش جناب شهشهانی گفته بودند که ریاضیات را به چه زبانی آموختند، تا بهتر بدانیم چرا نمی توانستند به زبان فارسی ریاضیات را بنویسند. به ایشان نباید گفت، ریاضیات نانوشته ای به زبان فارسی ندارد.

-- فارسیک ، Sep 1, 2008

مایل به همکاری هستم
www.zarif.blogfa.com
. . . .
زمانه ـ با تشکر از همدلی شما.
برای همکاری به آدرس های رادیو زمانه تماس بگیرید.
http://radiozamaneh.com/about/6306.html
. . .

-- هومن ظریف ، Sep 2, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)