تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

همایش فیلم و فلسفه

سعید شکیبا
Saeed@Radiozamaneh.com

برنامه‌ی این هفته‌، گزیده‌ی نشستی‌ است با عنوان «فیلم و فلسفه» با موضوع نشانه‌شناسی عنوان‌بندی آغاز فیلم که عصر روز سه‌شنبه بیست و نهم مردادماه در شهر کتاب مرکزی برگزار شد. در این همایش امیرعلی نجومیان، استاد دانشگاه شهید بهشتی به سخنرانی پرداخت.

این برنامه را از اینجا دریافت کنید. (مدت:‌ 1 ساعت)

Download it Here!

اصغر محمدخانی مجری این نشست در ابتدای این مراسم به کنفرانس مشابهی در انگلستان اشاره کرد و گفت: این کنفرانس به مدت سه روز در ماه جولای سال جاری در دانشگاه غرب انگلستان با عنوان "فلسفه و فیلم- فیلم و فلسفه" برگزار شد که در آن یکصد مقاله در موضوعات مختلف ارائه شد و شخصیتهای صاحب نظری در این عرصه از نقاط مختلف جهان حضور داشتند.


همایش «فیلم و فلسفه»|عکس‌ها‌‌ از سعید شکیبا

وی در ادامه به حضور امیرعلی نجومیان در این نشست اشاره کرد و سپس به سرفصل‌های اصلی این کنفرانس پرداخت.
سخنان امیرعلی نجومیان دو بخش عمده داشت که بخش نخست آن گزارش همایش مشابه در انگلستان و طرح دیدگاههای سخنرانان آن نشست در ارتباط با رابطه‌ی فیلم و فلسفه بود و در بخش دوم نیز به نشانه‌‌شناسی عنوان‌بندی آغاز فیلم پرداخت.

نجومیان در ادامه مباحث فیلم و فلسفه را به چهار دسته تقسیم کرد. وی بخش اول را فیلم‌های درباره‌ی فلسفه نامگذاری کرد. وی گفت: وقتی فیلمی بر اساس و در توصیف نظریات هایدگر ساخته شود، در این مقوله قابل بررسی است.


امیرعلی نجومیان

دومین بخش، از دیدگاه آقای نجومیان، رویکردهای فلسفی به فیلم بود. بخش سوم فلسفه‌ی فیلم بود که بنا به گفته‌ی نجومیان همان نظریه و زیباشناسی فیلم است و به مباحث چیستی و هستی فیلم می‌پردازد. چهارمین بخش از تقسیم‌بندی نجومیان فیلم به عنوان فلسفه بود که محور سخنان وی را در این همایش تشکیل می‌داد.
نجومیان در ادامه‌ی سخنان خود با این پرسش که یک متن سینمایی و فلسفی کجا از هم جدا می‌شوند به فیلمسازان فیلسوف از دیدگاه خود اشاره کرد.

در پایان این نشست تیتراژ چند فیلم به عنوان نمونه برای حضار پخش شد و نجومیان به ارائه‌ی توضیحاتی در مورد عنوان‌بندی آغاز فیلم‌ها پرداخت.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ممنونم از برنامه هاي خوب راديو همايش. اين برنامه ها كه براي دانلود هم مي گذاريد و آرشيو مي شود واقعا نعمتي است براي كساني كه فرصت بودن در اين جلسات را از دست مي دهند.

-- اشكان ، Aug 25, 2008

به نظر می‌رسد در جمهوری اسلامی فلسفه (از نوع عقیم آن) {بهانه‌ای موجه با ظاهری جدی و همه کس نفهمی است، به جای زیبایی، آفرینش، شور زندگی، آزادی و زن (بخش اصلی زیبایی در طول تاریخ هنر)} که جوان‌های اندیشمند و خلاق را گیج خودش کرده.

-- Mohsen ، Aug 25, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)