تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نشست نقد و بررسی کتاب «زبان فارسی معیار»

سعید شکیبا
Saeed@Radiozamaneh.com

عصر روز سه‌شنبه پانزدهم مردادماه، نشست نقد و بررسی کتاب زبان فارسی معیار، نوشته‌ی ناصرقلی سارلی در شهر کتاب مرکزی برگزار شد.
در این نشست که با حضور اساتید و دانشجویان ادبیات برگزار شد، علی‌اشرف صادقی، محمدرضا شادرومنش و ناصرقلی سارلی به سخنرانی پرداختند.


همایش «نقد کتاب زبان فارسی معیار»|عکس‌ها‌ از سعید شکیبا

این برنامه را از اینجا دریافت کنید. (مدت: 1 ساعت)

Download it Here!

در ابتدای این نشست اصغر محمدخانی (مجری همایش) ضمن معرفی سخنرانان و معرفی بخش‌های کتاب، از ناصر سارلی به عنوان نخستین سخنران دعوت کرد تا نکاتی پیرامون اثر خود عنوان کند. آقای سارلی با اشاره به اینکه این کتاب نسخه‌ی پیشرفته‌تری از رساله‌ی دوره‌ی دکترایش است گفت: اگر این کتاب بتواند باب بحث‌هایی جدی را درباره زبان فارسی باز کند، به هدف خود رسیده‌ام.


ناصرقلی سارلی

دکتر سارلی در ادامه افزود: آن زمان که تصمیم بر آن شد که روند شکل‌گیری زبان فارسی معیار، ملاک‌ها و چگونگی تغییر آن را بررسی کنم به این نتیجه رسیدم که در دوره پیش از مشروطه معیارسازی زبان فارسی حالتی طبیعی و خودانگیخته داشته اما بعد از آن، این ارزش نمادین زبان است که بیشتر شناخته شده است.

پس از سخنان سارلی، علی اشرف صادقی عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به اینکه در بخش‌های کمی از این کتاب به زبان فارسی پرداخته‌ شده، گفت: بهتر بود در این کتاب از بحث‌های تئوری و فنی کاسته می‌شد و بیشتر به زبان فارسی پرداخته می‌شد.


محمدرضا شادرومنش و علی‌اشرف صادقی

آقای صادقی در ادامه به نبود منابع و سند در مباحث نظری کتاب اشاره کرد و افزود: نبود نمونه‌ها در بحث‌های نظری کتاب کاملا مشهود است و هیچ سندی هم برای آنها عنوان نشده است.
آخرین سخنران این نشست محمدرضا شادرومنش، استاد زبان و ادب فارسی بود که به نقد و بررسی این کتاب پرداخت.

در پایان این نشست، سخنرانان به پرسش‌های حاضرین پاسخ دادند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)