تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«زبان فارسی، سترون یا زایا؟»

سعید شکیبا
Saeed@Radiozamaneh.com

عصر روز سه‌شنبه، یکم مردادماه همایشی با عنوان «زبان فارسی، سترون یا زایا» در شهر کتاب مرکزی برگزار شد. در این همایش ابوالحسن نجفی، علی‌محمد حق‌شناس و محمد دبیرمقدم به سخنرانی پرداختند. برنامه‌ی این هفته‌ی رادیو همایش به این نشست اختصاص دارد.


همایش «زبان فارسی، سترون یا زایا»|عکس‌ها‌ از سعید شکیبا

این برنامه را از اینجا دریافت کنید. (مدت: 1 ساعت)

Download it Here!

در ابتدای این نشست ابوالحسن نجفی به مقایسه‌ی زبان فارسی و انگلیسی پرداخت. وی در بخشی از سخنان خود گفت: ورود واژگان و اصطلاحات فنی از زبان خارجی مدت‌هاست که شروع شده و ما نیاز داریم که معادل‌هایی برای آن‌ها بسازیم. برای این كار می‌توانیم از امکانات بالقوه و بالفعل زبان فارسی استفاده کنیم.


ابوالحسن نجفی

در ادامه علی‌محمد حق‌شناس با موضوع تفکیک خط، زبان و فرهنگ به سخنرانی پرداخت. آقای حق‌شناس با اشاره به تاثیر فرهنگ در زبان گفت: اتفاقات سریعی که در فرهنگ رخ می‌دهد ممکن است زبان را از پای درآورد.


علی‌محمد حق‌شناس

محمد دبیرمقدم نیز آخرین سخنران این نشست بود. آقای دبیرمقدم نیز همچون ابوالحسن نجفی بخشی از سخنان خود را به مقایسه‌ی زبان فارسی و انگلیسی پرداخت. وی با اشاره به تحلیلی بودن زبان انگلیسی گفت: . زبان فارسی در دوره‌ی فارسی باستان، زبانی تصریفی بوده و در دوره‌ی میانه تا پیش از دوران اسلامی به سوی زبانی تحلیلی سوق یافته بود و در دوره‌ی فارسی نو، زبانی تحلیلی شده است. زبان فارسی امروز بسیار تحلیلی‌تر از انگلیسی امروز است.

در پایان این نشست سخنرانان به پرسش‌های حضار پاسخ گفتند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خبر مختصري كه از اين نشست تهيه شده، تنها فايده‌اي كه دارد، ايجاد ده‌ها سوال، و كنج‌كاوي براي آگاهي از مشروح مطالب مطروحه است. يك كار بيهوده، چون هرگز به اين سخنراني‌ها دست‌رسي نخواهيد يافت. اي كاش، راديوزمانه مي‌توانست از انعكاس باري به هر جهت خبر، خودداري كند و در انتشار اخبار فرهنگي ـ دست كم ـ سنتي را پايه‌گذاري نمايد كه از هر جهت الگو و نمونه باشد. كمي سخت‌گيري، كمي پرداختن به جزييات رويداد و سخنراني يا خبر، كمي حوصله، و البته امكانات و انگيزه كافي مي‌تواند زمينه‌ را براي دست‌يابي به اين هدف مساعد نمايد.
ضمنا فرق اين سمينار با سمينار مشابهي كه در لندن برگزار شد، در آن بود كه آنجا «علي دهباشي» بود، اين‌جا «علي‌اصغر محمدخاني». فرق اين دو سمينار، فرق همين دو نفر است. محمدخاني هنوز جسارت آن را ندارد كه از ديگران بخواهد بنويسند و برخواني كند، اما دهباشي، به چندين و چند هنر آراسته است.

-- سكوت ، Jul 29, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)