تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

از منظومه تا نمایشنامه «لیلی و مجنون»

سعید شکیبا
Saeed@Radiozamaneh.com

برنامه‌ی این هفته‌ی رادیو همایش به نشست نقد و بررسی منظومه‌ی «لیلی و مجنون» اثر نظامی گنجوی اختصاص دارد. در این نشست که با نگاهی به نمایشنامه‌ی پری صابری به همین نام اختصاص داشت، فرزان سجودی، مهدی محبتی، یارتا یاران و پری صابری به سخنرانی پرداختند.

این همایش را از اینجا بشنوید. (مدت: ۱ ساعت)

Download it Here!

در ابتدای این همایش پری صابری ضمن ابراز خرسندی از اجرای این نمایشنامه‌ گفت: هدف من از این نمایشنامه مطرح کردن گنجینه‌ای است که به ما ارث رسیده است. خوشحالم که اجراهای من باعث مطرح شدن این گونه آثار می‌شود. ما صاحب گنجینه‌های فراوانی هستیم و هیچ ملتی شاید مثل ما حرف هایش را با شعر بیان نکرده باشد.

پس از سخنان پری صابری، مهدی محبتی به نقد منظومه‌ی لیلی و مجنون پرداخت.
سپس یارتا یاران بازیگر نقش مجنون در این نمایشنامه در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه شاعران ایرانی میراث گرانقدر و بی نظیری را بر جای گذاشته اند گفت: زبان فارسی از لحاظ زیبایی جزو زیباترین زبان های دنیا محسوب می شود.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد ما با این سرمایه و سنت عظیم، نسلی کم سواد و کم دانش داریم. بنابراین وقتی هنرمندی تئاتری اثری را از این سنت انتخاب می‌کند که پس‌زمینه‌ی آن شعر فارسی است، بخشی از ادبیات ما زنده می شود و حداقل هر شب نهصد تماشاگر را به سالن می‌کشاند و این خود اتفاقی خجسته است.

در پایان این همایش فرزان سجودی استاد دانشگاه و منتقد ادبی به نقد نمایشنامه‌ی لیلی و مجنون پرداخت.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)