تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

همایش فردوسی و هومر

سعید شکیبا
saeed@radiozamaneh.com

همایش «هومر و فردوسی» موضوع برنامه‌ی این هفته‌ی رادیو همایش است. در این همایش، «امکان مقایسه‌ی میان ایلیاد و شاهنامه»، و «حماسه‌ی ایرانی، حماسه‌های یونانی» محور سخنان دکتر محمد علی اسلامی ندوشن و دکتر میرجلال‌الدین کزازی بود که به تفصیل به این موضوعات پرداختند.

این همایش را به مدت یک ساعت از اینجا بشنوید.

Download it Here!

آقای ندوشن که بحث‌های تحقیقی مرتبطی درباره‌ی هومر و فردوسی داشته با این عنوان که آیا مقایسه میان ایلیاد و شاهنامه امکان پذیر است یا نه به سخنرانی پرداخت.


دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن

در این همایش همچنین دكتر میرجلال الدین كزازی به بررسی ریشه‌ی شباهت‌های دو حماسه‌ی ایران و یونان پرداخت. او با طرح پرسش‌هایی همچون: چرا در هر دو حماسه پهلوان رویین تن هست؟ آیا فردوسی یا هومر این چهره از یكدیگر به وام گرفته اند؛ یعنی فردوسی این پهلوان را یونانیان به وام گرفته است یا یونانیان این پهلوان را از ایران به وام برده اند؟ به تفصیل به بررسی این موضوعات پرداخت.

او در ادامه گفت شواهد تاریخی نشان می‌دهد آشنایی یونانیان با فرهنگ ایرانی بسیار است ولی چون غربیان درباره‌ی آثار تمدن یونان بیش از ما مطالعه كرده‌اند چنین به نظر می‌رسد كه بهره‌ی شرق از منابع تمدن یونان بیش از بهره‌ی آنان از شرق است. این در صورتی است كه گرامی‌ترین چهره در نظر افلاتون، زرتشت بوده است و فیثاغورث نیز به یاری زرتشت به معراج گونه‌ای می‌رود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

afariin bé in mardané bozorg , baésé eftekhar hastand .Inha kojao anha koja !! payandé Iran

-- Mehrdad ، Apr 1, 2008

ممنون از رادیو همایش که امکان شنیدن این سخنرانی گرانبها را فراهم آورد.

-- m.z ، Sep 24, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)