تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

همایش بزرگداشت مرتضی ممیز

سعید شکیبا

Download it Here!

برنامه‌ی این هفته‌ی رادیو همایش به بزرگداشت مرتضی ممیز، پدر گرافیک نوین معاصر ایران اختصاص یافته است.
ممیز در سال ۱۳۴۴ از دانشکده هنرهای زیبای تهران فارغ‌التحصیل شد و سه سال بعد گواهینامهٔ طراحی غرفه و ویترین و معماری خود را از مدرسه عالی هنرهای تزیینیِ پاریس دریافت کرد. دوره‌ی اخذ لیسانس ممیز ۱۱ سال به طول انجامید و ممیز در این دوره به کارهای مختلفی چون کار در آتلیه گرافیکی و طراحی مشغول بود.


مرتضی ممیز

در سال ۱۳۴۸ پیشنهاد ایجاد رشته گرافیک را به دانشکده هنرهای زیبا ارائه نمود. بنیانگذاری این رشته برای دانشجویان هنر باعث گردید تا سیستم گرافیک کشور جان بگیرد و تلاشی را آغاز کند. تا این سال ممیز به غیر از طراحی گرافیک برای کتابها و پوسترها، تلاشی را تحت عنوان مدیرهنری در مجلاتی چون ایران آباد، کتاب هفته، کیهان هفته، فرهنگ، کاوش، نگین آغاز نمود. مجلاتی که نحوه و سبک کاری ممیز را در جامعه تثبیت و معرفی نموده‌است.

آثار ممیز در این دوره در کتاب هفته به چنان پرکاری و دوره خلاقی بدل می‌گردد که نام ممیز را به عنوان گرافیستی مولف و کم نظیر بر سر زبانها می‌اندازد. همچنین ادامه کار ممیز در نشریات فرهنگ و نگین، راه را برای ورود گرافیستهای جوان و نوجوی دههٔ ۴۰ مانند فرشید مثقالی باز کرد.


پوستر مراسم بزرگداشت مرتضی ممیز

ممیز در سالهای پایانی عمر خویش با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کرد و از ۲۳ آبان‌ماه ۱۳۸۴ برای تازه‌ترین دور شیمی‌درمانی، در بیمارستان آبان تهران بستری شده بود که چند روز بعد حالش رو به وخامت نهاد و سرانجام در سن ۶۹ سالگی روز شنبه پنجم آذر ماه ۱۳۸۴ برابر ۲۶ نوامبر ۲۰۰۵ درگذشت. پیکر مرتضی ممیز، هفتم آذرماه، تشییع و در باغبان‌کلا، واقع در کردان کرج، به خاک سپرده شد.

ممیز، با شناخت هنر مدرن و تلفیق آن با نمادهای تاریخی ایران، توانست گرافیک ایران را بومی کند. او اولین کتابهای آموزشی این هنر را در ایران نوشت و شاگردان بسیاری تربیت کرد.

در همایش بزرگداشت مرتضی ممیز که در خانه‌ی هنرمندان ایران برگزار شد، هنرمندان زیادی گرد هم آمده بودند و هنرمندی چون مسعود کیمیایی، در وصف او به سخنرانی پرداخت.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

چرا نظرها منتشر نمی‌شود؟؟؟ عرض کردم این خبر قدیمی‌ست. چرا منتشر کردید؟
قصه برای شهریورماه است نه الان
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
زمانه: حق با شماست، بخشي از برنامه‌ي يک ساعته مربوط به مراسم شهريورماه است، اما به مناسبت دومین سال خاموشی مرتضی ممیز، بر آن شدیم تا برنامه‌ا‌ی مجزا از فعالیت‌های این گرافیست تهیه کنیم. لطفا فایل صوتی را دریافت و بشنوید.

-- سوشیانت ، Jan 28, 2008

خواهش میکنم که سنت ساخت امامزاده را به این گونه اشخاص تصری ندهید. بجای آن بهتر است که راه نقادی منصفانه را باز کنید، در آن صورت خواهید دید که حضرت ایشان چه صدماتی به فرهنگ این مرز و بوم زده اند. خصوصا در سالهای بعد از ۱۳۵۷ بطوری که مجسمه حضرتشان نصب و پرده برداری گردید.

-- محسن ، Jan 28, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)