تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

مراسم رونمايی مجموعه اشعار حميد مصدق

سعید شکیبا

انتشارات نگاه با همکاری مجله‌ی بخارا، مراسم رونمایی مجموعه اشعار حمید مصدق شاعر معاصر ایران را در محل انتشارات نگاه برگزار کرد. برنامه‌ی رادیو همایش این هفته، به بررسی این مراسم اختصاص یافته است.
علی دهباشی، محمد حقوقی، سیروس علی‌نژاد، محمد سریر، محمدعلی سپانلو، شمس لنگرودی و سید علی صالحی از سخنرانان این مراسم بودند.

این همایش را از اینجا بشنوید. (مدت: 1 ساعت)


مراسم رونمایی مجموعه اشعار حمید مصدق، عکسها از زمانه

مجموعه اشعار مصدق در چاپى كه رونمايى آن در روز سه‌شنبه، بیستم آذرماه انجام شد، دربرگيرنده مجموعه‏هاى: درفش كاويان (1341)، آبى، خاكسترى، سياه (1343)، در رهگذار باد (1347)، از جدايى‏ها (1358)، سال‏هاى صبورى (1369) و شير سرخ (1376) است.


علی دهباشی

علی دهباشی، سردبیر مجله بخارا گفت: حميد مصدق در بهمن سال 1318 در شهرضا متولد شد. چند سال بعد به همراه خانواده‏اش به اصفهان منتقل شد. تحصيلات ابتدايى را در دبستان شمس و دوره متوسطه را در دبيرستان ادب گذراند. در دوره دبيرستان با نامدارانى چون منوچهر بديعى، هوشنگ گلشيرى، محمد حقوقى و بهرام صادقى هم‏مدرسه بود و با آنان دوستى و آشنايى داشت. در سال 1339 وارد دانشكده حقوق دانشگاه تهران شد و در رشته بازرگانى درس خواند. سپس در مؤسسه تحقيقات اقتصادى دانشكده حقوق به كار پرداخت و همزمان با كار تحقيق، از سال 43 در رشته حقوق قضايى تحصيل كرد و بعد از آن هم فوق‏ليسانس اقتصاد گرفت. در سال 1350 در رشته فوق ليسانس حقوق ادارى از دانشگاه ملى فارغ‏التحصيل شد و در دانشكده علوم ارتباطات تهران و دانشگاه كرمان به تدريس پرداخت.


روی جلد کتاب

وى پروانه وكالت خود را از كانون وكلا دريافت كرد و در دوره‏هاى بعدى زندگى همواره به كار وكالت مشغول بود و كار تدريس را در دانشگاه‏هاى اصفهان، بيرجند، ملى (شهيد بهشتى) دنبال مى‏كرد. در سال 1345 به منظور ادامه تحصيل به انگليس رفت و در زمينه روش تحقيق به تحصيل و تحقيق دست زد. تا سال 1358 بيشتر به تدريس روش تحقيق اشتغال داشت و از سال 1360 عهده‏دار تدريس درس حقوق بخصوص حقوق تعاون شد و تا پايان عمر عضو هيأت علمى دانشگاه علامه طباطبايى بود. مدتى نيز سردبيرى مجله كانون وكلا را به‏عهده داشت.


موسيقی و آواز زنده توسط آرش صالحی و محمدرضا منتظری در مراسم رونمايی مجموعه اشعار حميد مصدق

دهباشی ادامه داد: آثار مصدق در زمينه كارهاى دانشگاهى عبارتند از:
- مقدمه‏اى بر روش تحقيق‏

- قوانين و مقررات آپارتمان‏نشينى و اجاره‏

- رباعيات مولانا جلال‏الدين مولوى با مقدمه او

و در زمينه شعر كتاب‏هاى:

1- درفش كاويان، 2- منظومه آبى، خاكسترى، سياه، 3- منظومه در رهگذار باد، 4- منظومه از جدايى‏ها، 5- سال‏هاى صبورى (مجموعه شعرهاى كوتاه)، 6- مجموعه «تا رهايى» كه شامل تمام اين كتاب‏هاى منتشر شده تا آن زمان بود، و شير سرخ كه آخرين كتاب او در زمان حيات است.‏ حميد مصدق در هشتم آذر ماه 1377 بر اثر بيمارى قلبى در تهران درگذشت.


علی سپانلو، محمد حقوقی و مفتون امینی

در این مراسم، فیلمی کوتاه از حمید مصدق به نمایش در آمد و سپس بیتا رهاوی، شعر بلند «آبی،‌ خاکستری،‌ سیاه» را قرائت کرد. این شعر را در بخش‌های مختلف همین برنامه بشنوید.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)