آنچه روشنفکری دینی نیستسعید شکیبافایل صوتی همایش، بخش سوم. مدت: 1 ساعت پنل دوم همایش دین و مدرنیته، ابتدا با قرائت مقالهی عبدالکریم سروش از سوی فرزندش آغاز شد.
آقای سروش در ادامه با اشاره به خصوصیات روشنفکران دینی نوشته بود: «روشنفکری دینی را به فرقهیی مذهبی یا حزبی سیاسی فروکاستن جفاست، گرچه استعداد آن را دارد که در دو عرصه سیاست و دیانت دگرگونیهای عظیم بیافریند. روشنفکران دیندار، روشنفکرند چون به عقل مستقل از وحی باور دارند و از آن تغذیه میکنند و چراغ خرد در دست برای یافتن حقیقت و سوختن ظلمت رواناند». آقای سروش در پایان مقالهاش تاکید کرده بود: «آسیب و آفتی که روشنفکری دینی را تهدید میکند یکی جدی نگرفتن خویش و دیگری پوشیدن جامههای ناباندام است. این طریقه، نه ایدئولوژیک است نه فقهی، نه سنتی نه فرقه مذهبی و نه حزب سیاسی بلکه چراغ مصطفوی است با شرار معتزلی». در بخش بعدی پنل دوم، حمیدرضا جلاییپور در سخنانی با عنوان «چرا فرایند دینداری روشنفکران به فرایندی سرد تبدیل شده است» با اشاره به وضعیت ابعاد جمعی دینداری در جوامع کنونی مدرن گفت: «غفلت روشنفکران دینی از ابعاد جمعی دین به نحوی واگذار کردن دینداری جامعه به اقتدارگرایان و پوپولیستهای دینیست، که این نه خدمتی به دین و نه خدمتی به جامعهی مدرن و بدقوارهی کنونی ایران است». جلاییپور در ادامه افزود: اگر روشنفكران ديني همچون سالهاي اخير فقط به روشنگري فكري اقدام كنند و ابعاد جمعي و مناسکی دينداري را مورد توجه قرار ندهند، جريان روشنفكری ديني به يك جريان پراكنده آموزشي نزديك خواهد شد كه از آن ميتوانيم به عنوان يك فرآيند سرد ياد كنيم.
وی خاطرنشان کرد: روشنفکران دینی با تفکیکهایی چون تفاوت سه سطح دینداری و تفکیک اسلام حقیقت و اسلام هویت و تأکید بر دین حداقلی و دین حداکثری معمولا به ابعاد معرفتی، فلسفی و نظری دین پرداخته و از توجه جدی به ابعاد مناسکی و ابعاد جمعی دین غفلت کردهاند. سخنران بعدی این مراسم، سارا شریعتی بود. وی در سخنان خود گفت: روشنفکر مذهبی، چهرهی شاخص پروژهی اصلاح دینی، اصطلاحی است که شریعتی در دههی پنجاه برای توصیف چهرهی جدیدی در جامعه به کار برد که هم روشنفکر بود و هم مذهبی.
وی افزود: این تیپ جدید اجتماعی، میکوشید در زمانهای که روشنفکران اغلب غیرمذهبی بودند و مذهبیها اغلب دینداریای موروثی و تعبدی داشتند، با رویکردی اجتماعی به دین، فرهنگ اصلاحشدهی مذهبی را پشتوانهی تحول اجتماعی قراردهد. سارا شریعتی در ادامه افزود: استفاده از این ترکیب توسط شریعتی در آن دوره وجهی توصیفی داشت (توصیف تیپ جدید اجتماعی که به وجود آمده بود) و همچنین جهت معرفی اصلاح دینی به مثابه یک پروژهی اجتماعی بود. وی خاطرنشان کرد: روشنفکرانی همچون طالقانی، شریعتی، بازرگان و سحابی که از دههی۵۰ به مفهوم روشنفکری دینی دامن زدند میکوشیدند نشان دهند که دینداری با اندیشة سنتی از یک سو و تفکرات غیر دینی از سوی دیگر مخالف است و امکان کارکرد اجتماعی در آن نهفته است. بخش اول همایش دین و مدرنیته |
لینکدونی
آخرین مطالب
موضوعات
|
نظرهای خوانندگان
آقایان لطفا در ابتدا تعریف جدیدی از دین ارائه دهند تا این تناقض موجود در نامشان بر طرف شود .اول مواضع خود را در قبال : مرجعیت - تقلید - امام زمان و اصولا امامت - سیادت - خمس - ... و سرانجام فکر روشن کنند آنوقت معلوم می شود که یا تعاریف آنان از عبارات فوق بی مسماست و یا چسباندن لفظ " روشنفکر " به خودشان .... تردید ندارم که " روشنفکر " با یک تن چسب قطره ای هم به " دین " نمی چسبد ... باز صد رحمت به احمدی نژاد که وقتی از دین سخن می گوید تنها با روح و قلب و این چیزها جمع می کند و رک است و لی این آقایان چون می دانند بیان صریح عقاید منطقی حکم " ارتداد " و سپس مرگ را در پی دارد دو قرن است که دارند مردم را بازی داده و افکار خلخالیها را تئوریزه میکنند .
-- بدون نام ، Sep 21, 2007لطفا فایل صوتی این قسمت رو هم در دسترس قرار دهید
-- واله ، Sep 21, 2007فایل صوتی این بخش را منتشر نخواهید کرد؟ متاسفانه ارسال ایمیل به هر بخش رادیو شما به ویژه اگر تکنیکی باشد، مانند همین خرابی برخی از نشانی ها، چرا معمولا بی پاسخ می ماند و یا شما اساسا وقعی برآن نمی گذارید؟!
________________________________
سپاس از تذکرتان و پوزش از اين که در گذشته پاسخ درخواست های خود را دريافت نکرده ايد. اميدواريم از اين به بعد چنين مشکلی نداشته باشید
مشکل فایل صوتی رفع شد و فایل آماده دانلود و شنیده شدن است..
زمانه
-- Reza ، Sep 23, 2007salam
-- reza shariati ، Feb 28, 2009agha kheyli jaleb bod ,bekhosos sara shariati ke matalebe jalebi gofte bod
kheyli ali bud moteshakeram
-- sadegh ، Mar 16, 2009