تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گزارش روز هشتم جشنواره فیلم ونیز:

لباس ناتالی پورتمن و بخت‌های تصاحب شیر طلایی ونیز

آزاده اسدی
azadeh@radiozamaneh.com

تا امروز یعنی هشتمین روز از شصت و پنجمین جشنواره‌ فیلم ونیز، ۱۸ فیلم در بخش مسابقه نمایش داده شده است.

Download it Here!

در سه روز گذشته، فیلم «Bird Watchers» ساخته مارکو بکیز، فیلم‌ساز ایتالیایی - شیلیایی، به عنوان یکی از فیلم‌های بخش مسابقه امسال نمایش داده شد.
این فیلم درباره قتل عام سرخپوستان گوآرانی در برزیل است. فیلمی مستند و داستانی که در آن حدود ۲۳۰ بومی گوارایی در کنار بازیگران برزیلی و ایتالیایی، برای نخستین بار روبه‌روی دوربین، بازیگری را تجربه کرده‌اند.

قصه این فیلم در بخش داستانی درباره ثروتمندانی‌ست که زندگی سرشار از لذت و تفریح دارند و مزارع بزرگ گیاهان دست‌کاری شده ژنتیکی را اداره می‌کنند و شب‌ها را با توریست‌هایی می‌گذرانند که برای تماشای پرنده‌ها به آن‌جا می‌آیند.

اما روایت اصلی مقابله سرخپوستان آمازون و گله‌دارهای ثروتمند برزیلی و بومیان گوارایی است که بردگی کشاورزان ثروتمند را می‌کنند و برای عکاسان ژست می‌گیرند.


مارکو بکیز، کارگردان «Bird Watchers» و آمبروسیو ویالوا، بازیگر سرخپوست این فیلم

مارکو بکیز کارگردان این فیلم می‌گو‌ید فیلم‌نامه سفت و سختی نداشته و همه چیز بر اساس اتفاق‌ها شکل می‌گرفته است.

بکیز در جلسه مطبوعاتی از فیلمش راهی برای معرفی بازماندگان یکی از بزرگ‌ترین نسل‌کشی‌های تاریخ اعلام کرد.

«Bird Watchers» یکی از چهار فیلم ایتالیایی جشنواره ونیز امسال است که برای جایزه شیر طلا رقابت می‌کنند. دو فیلم «یک روز عالی» اثر فرزان اوزپتک و «پدر جووانا» ساخته پوپی آواتی هم در بخش مسابقه به نمایش درآمده‌اند.

فیلم ایتالیایی «پدر جووآنا» ساخته‌ فیلم‌ساز معروف ایتالیایی، پوپی اواتی که در بخش مسابقه‌ فیلم ونیز نمایش داده شد، داستانی است درباره‌ رابطه‌ پدری با دخترش که دچار بیماری روانی است.

این فیلم درباره‌ دختری جوان است که دوست نزدیکش را از روی حسادت می‌کشد و زمان بمباران متفقین در بیمارستان روانی بستری می‌شود.

فرانچسکا نری و سیلویو اورلاندو بازیگران اصلی این فیلم هستند.


نمایی از فیلم "پدر جووانا" ساخته پوپی آوتی

پوپی‌ اواتی کارگردان این فیلم تا کنون ۹ مرتبه در جشنواره فیلم ونیز شرکت کرده است. «پدر جووآنا» یکی دیگر از چهار فیلم ایتالیایی است که برای گرفتن شیر طلایی امسال در بخش مسابقه رقابت می‌کند.

اما امسال از آمریکا یک فیلم‌ساز اتیوپیایی‌الاصل شرکت کرده که در آمریکا به خاطر فیلم مستندش درباره‌ برده‌داری در آفریقا معروف شده است.

فیلم «Teza» ساخته هایله جریما، داستان زندگی جوان اتیوپیایی را از زمان دانش‌آموزی در آلمان غربی تا سن ۶۰ سالگی روایت می‌کند که به روستای زادگاه خودش برمی‌گردد.

کارگردان این فیلم اعلام کرد که فیلمش را بر اساس تجربیات شخصی‌اش ساخته است. شخصیت اصلی این فیلم در شرایطی قرار دارد که نه می‌تواند با زندگی روستایی خانواده‌اش کنار بیاید و نه با دنیای امروزی و مدرن راحت است.

استقبال خبرنگاران از جلسه مطبوعاتی و بحث‌های مربوط به این فیلم بین منتقدان سینما، چنان است که این فیلم را یکی از شانس‌های دریافت شیر طلایی می‌دانند.

طارق تقيه، فیلم‌ساز الجزایری که پیش از این با فیلم «رم، و نه شما» در جشنواره بریلانه تقدیر شده بود، امسال با فیلم «درون‌مرزی» در بخش مسابقه فستیوال ونیز شرکت کرد. فیلم جدید او ساخته مشترک الجزایر و فرانسه است.

«سرباز کاغذی» ساخته‌ فیلم‌ساز روس آلکسی گرمن، درباره‌ سال‌های ابتدای دهه‌ ۶۰ در قزاقستان است.

دانیل پوکوفسکی یک پزشک ارتش متأهل است که در طول کارش با یک دختر جوان آشنا می‌شود. مسائل کاری او بر اساس روابط عاطفی‌اش با دو زن دچار مشکلات مختلفی می‌شود و باعث می‌شود که به فکر جدایی از این زن‌ها و حتی ترک کارش بیفتد.

این فیلم، بازسازی تلاش شوروی سابق برای فرستادن اولین انسان یعنی یوری گاگارین به فضاست.

همین طور فیلم «شیر» ساخته‌ سمیح کاپلان‌اغلو، فیلم‌ساز موج نوی ترکیه روز گذشته در بخش مسابقه نمایش داده شد و تا حد زیادی مورد توجه منتقدان قرار گرفت.


سمیح کاپلان‌اغلو همراه با بازیگران فیلمش "شیر"

کارگردان این فیلم پیش از این فیلم تحسین‌شده «تخم‌مرغ» را ساخته بود که مثل همین فیلم، داستان یک شاعر جوان بود و در جشنواره‌های خارجی از استقبال زیادی برخوردار شد.

فیلم «شیر» دومین بخش از سه‌گانه این کارگردان ترک است که خودش می‌گوید «عسل» این سه‌گانه را تکمیل خواهد کرد.

«شیر» درباره‌ پسر جوانی است که در امتحان ورودی دانشگاه پذیرفته نمی‌شود و با انتشار شعرهایش در مطبوعات ترکیه سرگرم است.

او شروع به فروختن شیر و پنیر می‌کند تا به مادر بیوه‌اش کمک کند. اما به زودی متوجه خیانت مادرش و رابطه‌اش با رییس قطار شهر می‌شود. این باعث می‌شود به سرعت مرحله‌ نوجوانی و جوانی را طی کند و روش دیگری را برای ادامه زندگی انتخاب کند.

فیلم «Nuit de chien» (سگ شبی) ساخته‌ ورنر شروتر، کار مشترک فرانسه و آلمان و پرتغال است. داستان این فیلم درباره‌ مرد میان‌سالی است که نیمه‌شب در ایستگاه قطار سانتا ماریا همراه با تعداد زیادی سرباز و پناهنده، پیاده می‌شود.

او وارد شهری می‌شود که قبلاً با معشوقه‌اش آن‌جا آشنا شده بود ولی ناگهان می‌بیند که همه‌ چیز تغییر کرده و جنگ و گرسنگی شهر را پوشانده است.

«شروتر» فیلم‌ساز معروف آلمانی است که یکی از مهم‌ترین سینماگران بعد از جنگ در کشورش محسوب می‌شود و سال‌ها پیش در فستیوال فیلم برلین جایزه خرس طلایی را دریافت کرده است.

کارگردان "شب سگی"در کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ماجرای این فیلم در زمان و مکان نامشخصی اتفاق می‌افتد و تخریب جامعه‌ای را نشان می‌دهد که در آن، شریف بودن ممکن نیست.»

«عروسی کردن ریچل» ساخته جاناتان دمی، فیلم‌ساز آمریکایی نیز روز گذشته در فستیوال نمایش داده شد. این فیلم یکی از موارد مورد توجه منتقدان در فستیوال است. در فیلم "ازدواج کردن ریچل" آن هاتاوی در این ملودرام نقش دختری را دارد که پس از 10 سال اقامت در مرکز بازپروری برای شرکت در عروسی خواهرش بازمی‌گردد و باعث می‌شود تنش‌های خانوادگی از سر گرفته شود.

فیلم سینمایی "کشتی‌گیر" ساخته دارن آرونوفسکی که میکی رورک در آن نقش یک قهرمان کشتی سابق را بازی کرده، در دهمین روز از شصت و پنجمین جشنواره فیلم ونیز در بخش مسابقه نمایش داده شد.
آرنوفسکی، خالق فیلم تحسین‌شده "مرثیه‌ای برای یک رویا" است که اینبار داستان کشتی‌گیری بازنشسته را نشان می‌دهد که عاشق زنی میانسالی با بازی ماریزا تومی می‌شود.



بین منتقدان فستیوال ونیز فیلم محبوبی استThe sky crawlers

فیلم انیمیشن «The sky crawlers» ساخته فیلم‌ساز ژاپنی مامورو اوشی، هم در بخش مسابقه نمایش داده شد. پیش از این کارتون «پونیو، روی صخره کنار دریا» ساخته هایائو میازاکی که یکی از محبوب‌ترین انیمیشن‌های ژاپنی در این روزهاست، نمایش داده شده بود.

از این دو فیلم انیمیشن تا امروز به عنوان محبوب‌ترین‌ها در فستیوال فیلم ونیز بین منتقدان ایتالیایی نام برده می‌شود.


اما در کنار بخش‌های مختلف جشنواره امسال ونیز، بخش فیلم کوتاه هم دیروز افتتاح شد. این بخش با نمایش فیلم «حوا» اولین ساخته‌ ناتالی پورتمن، بازیگر سینمای آمریکا که در فیلم «Birdwachers» هم بازی کرده، افتتاح شد.


ناتالی پورتمن در جشنواره فیلم ونیز

موضوع مورد علاقه عکاسان پاپاراتزی دیروز نوع پوشش و لباس ساده‌ ناتالی پورتمن بود که با شلوار جین و تی‌شرت برای دیدن فیلم‌های کورتو کورتسیموی فستیوال فیلم ونیز حاضر شد.

در این بخش تا امروز ۱۳ فیلم کوتاه بین ۷ تا ۳۰ دقیقه‌ای از فیلم‌سازان فرانسوی، آلمانی و هنگ‌کنگی نمایش داده شد.

فستیوال فیلم ونیز تا شنبه آینده هم‌چنان ادامه دارد و در مراسم اختتامیه، جایزه شیر طلایی بین بهترین فیلم‌ها و بازیگران و ستاره‌های سینما تقسیم می‌شود.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

نام فیلم Nuit de chien برعکس ترجمه شده است. " شب سگ " درست است.

-- مریم ، Sep 4, 2008

سلام ! ناتالي پورتمن به نظر من يکي از بازيگران موفق و جذابي است که هنرش به چيزهاي ديگه اش مي چربه ! من هيچ وقت بازي عالي او را در فيلم لئون فراموش نمي کنم. بااينکه کوچک بود اينقدر عالي بازي کرد ..
.

-- کيميــــــــــــــــــــــا ، Sep 6, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)