تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

فرح کریمی: کار اصلی آکسفام نوویب حمایت از جامعه مدنی است


فرح کریمی

فرح کریمی، نماینده سابق مجلس هلند، هفته گذشته به عنوان رئیس یکی از سازمان‌های غیردولتی اروپا یعنی" آکسفام نوویب" انتخاب شد.

نام "آکسفام"، برای بسیاری از کسانی که در اروپا زندگی می‌کنند یا علاقه‌مند به مسائل حقوق بشر هستند، آشناست. "آکسفام نوویب"، پروژه‌های متعددی را برای مبارزه با فقر و ارتقای عدالت در قاره‌های مختلف اجرا می‌کند.

فرح کریمی که 24 سال پیش به عنوان پناهنده به اروپا آمده، رشته علوم سیاسی را در هلند، خوانده و دو دوره متوالی به عنوان یکی از نمایندگان چپ حزب سبز، در مجلس هلند فعالیت کرد. خانم کریمی، اوایل امسال به عنوان مشاور برنامه‌ سوم سازمان ملل، فعالیت جدیدی را در زمینه‌ی مجلس افغانستان تجربه کرد. او در هیئت مشاوره‌ی موسسه بین‌المللی مطالعات اسلامی در جهان مدرن هم فعال است.


شنیدن گفت‌وگو با فرح کریمی

او در مورد چگونگی انتخاب شدن اش برای پست جدید می‌گوید: "مدیر قبلی آکسفام نوویب اعلام کرده بود که می‌خواهد به کارش پایان دهد. به همین دلیل، برای این پست پروسه‌ای باز و عمومی گذاشته شد و 110 نفر در آن شرکت کردند. همین رمان، از طرف رئیس هیئت امنا به من پیشنهاد داده شد تا در این پروسه شرکت کنم. من هم پذیرفتم و بعد از یک پروسه تقریبا سه ماهه و بعد از چندین مصاحبه، انتخاب شدم."

خانم کریمی در مورد اینکه آیا از قبل برای این پست انتخاب شده بود، می‌گوید: "کیفیت کسانی که در این روند شرکت کردند، خیلی خوب و بالا بود و مشخص هست که من از قبل تعیین نشده بودم. باید ثابت می‌کردم که دارای این کیفیت‌ها هستم. آکسفام سازمان بزرگی‌ست که بیش از 370 نفر در آن کار می‌کنند. سالانه 190 میلیون یورو بودجه این سازمان است و در زمینه سازمانی هم مورد توجه افکار عمومی و سیاسی است. بنابراین حساسیت زیادی در مورد آن وجود دارد."

برای پست مدیریت آکسفام، شخصی مورد نظر بود که در زمینه مسائل توسعه بین‌الملل شناخت کافی داشته باشد. علاوه براین یک شبکه قوی ارتباطی در هلند و در بین‌الملل داشته باشد و فعالیت‌هایش با چهره‌ آکسفام نوویب مطابقت داشته باشد.

فعالیت‌های فرح کریمی در سال‌های گذشته به خصوص زمانی‌که در مجلس هلند فعالیت داشت، به سمت حقوق بشر و حمایت از جامعه مدنی در کشورهای مختلف می‌رفت و این چهره با توجه به تصویری که از آکسفام نوویب وجود دارد به هم می‌خورد.


از او می‌پرسم، با توجه به تجربه ای که در فعالیت‌های حقوق بشری اندوخته است، در آکسفام نوویب چه طرح‌هایی ضروری‌تر به‌نظر می‌رسد. می گوید: "آکسفام نوویب سازمانی است که سابقه 50 ساله دارد. این سازمان سن بالاتری از من دارد. از یک زاویه که ببینید، با چهره و تاریخچه‌ای که من دارم و از یک کشور دیگر به عنوان پناهنده به هلند آمده‌ام، متوجه می‌شوید در هلند جامعه تا چه حد تغییر کرده و وضعیت کنونی هلند چیست که فردی مثل من می‌تواند در این پست قرار گیرد."

خانم کریمی ادامه می‌دهد: "این سازمان با سابقه 50 ساله، نام شناخته شده‌ای در زمینه مبارزه با فقر و بی‌عدالتی در دنیا دارد. فکر می کنم، مهمترین مسئله این است که بتوانیم تمام طرح‌ها را عملی کنیم و باید خیلی بهتر در جامعه هلند و همینطور در سطح بین‌المللی، ارتباط داشته باشیم و مطرح شویم. به‌طوریکه بتوانیم نتایج این کارها را مشخص کنیم. چراکه این سوال به وجود می‌آید که نتیجه این پول‌هایی که داده می‌شود، چیست و چه کسانی از آن‌ها منفعت می‌برند؟"

به گفته فرح کریمی، حضور قدرت‌های جدید در عرصه بین‌المللی، یکی از مواردی‌ست که از منظر حقوق بشری مسائل تازه ای را مطرح می کند: "اگر به آفریقا که یکی از قاره‌های مهم برای کار آکسفام نوویب هست، سفر کنید، می بینید که چه مسائل حقوق بشری در آن وجود دارد. چین هم وارد فعالیت (در آفریقا) شده و به نظر می‌رسد، مسائل حقوق بشر برایشان مطرح نیست و فقط به حقوق خودشان فکر می‌کند و بخشی از مسوولان فقط می‌خواهند مواد خام به‌دست بیاورند و هیچ‌گونه واکنشی نسبت به اصول همکاری توسعه بین‌الملل ندارند. وقتی با این موارد مواجه می‌شوید، باید با این‌گونه تغییر و تحول جوابی داشته باشید. به عنوان سازمانی که در این حیطه فعال است، چه جوابی داریم؟"

او می‌گوید: "جامعه مدنی در کشورهای مختلف دنیا تحت فشار است و یکی از شاخص‌های اصلی فعالیت آکسفام نوویب، حمایت از جامعه مدنی‌ست." و می افزاید: "ما فقط با جامعه غیر دولتی همکاری می‌کنیم و با دولتها کار نداریم. وقتی می‌بینیم در کشورهای مختلف، جامعه مدنی تحت فشار است، باید دنبال جواب سازمان برای این مسئله باشیم و این از چالش های اصلی ما ست."

به گفته خانم کریمی، آکسفام تا به حال در ایران فقط در رابطه با زلزله بم فعالیت داشته است: "در حال حاضر، این سازمان در 60 کشور پروژه‌های مختلفی در دست اجرا دارد. آکسفام 19 کشور را به عنوان کشورهای هسته‌ای و مرکزی درنظر دارد و در آنها فعالیت خیلی زیادی انجام می‌شود ولی ایران جزو این 60 کشور نیست و اینکه آیا روزی جزو آن می‌شود یا نه، هنوز مشخص نیست."

این درحالی‌ست که ایران، از لحاظ مسائل مربوط به حقوق بشر و حقوق زنان و کودکان، در صدر خبرهاست. خانم کریمی در این مورد می‌گوید: "سازمان‌ و ان‌جی‌او (NGO)های مختلفی در هلند فعال هستند و می بینیم که بعضی مواقع به خاطر اینکه تاثیرگذاری کارها افزایش پیدا کند، با فعال شدن یک ان‌جی‌او در یک منطقه، لزومی ندارد که ان‌جی‌او دیگری هم در همان منطقه فعال شود. یک سری تقسیم کار وجود دارد."

او با توضیح اینکه قرار است فعالیت آکسفام در خاورمیانه بیشتر شود، می‌گوید: "در حال حاضر آکسفام در چند کشور اسلامی بزرگ مانند اندونزی، افغانستان، پاکستان، بنگلادش و ... فعال است. ولی فعالیتش در خاورمیانه کمتر است و باید بررسی کرد آیا آکسفام نوویب باید این‌کار را بکند. آکسفام نوویب، یک آکسفام هلندی است. اما شبکه آکسفام بین‌المللی‌ست و داخل کشورهای دیگر هم آکسفام وجود دارد. امکان دارد یک آکسفام دیگر در ایران فعال شود. اما در حال حاضر، بحثی در این‌باره نیست."

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

سلام آزاده جان

10 روزی هست که بعضی از خبرها وگزارش ها( مثلا بخش مربوط به شما با بخش مربوط به کتابخانه) از طریق آی تیونز دانلود نمی شه !!!!

ممکنه راهنمایی کنید
با سپاس

-- نعیم ، Nov 27, 2007

Vaghti ke kheili az esmhaaye khareji be 1000 sourate motefavet be farsi neveshteh mishand (mamolan har website yek jouri ounhaa ro minevis ke faghat be meile nevisandeh hastesh va aslan estandardi vejoud nader) behrat hastesh ke mo-adele Englisi, Holandi yaa har zabouneh digei ke mansha-e esme hastesh ro hame toye parantez gheyd konid. Maslan hamin "aksfam nuwib"!! 500 dafeh injaa gheyd kardid. Hala agar kasi bekhad etella-ate bishtar dar in mored bedast biyaareh chi ro bayad search koneh! Dar har sourat merci babateh tavajohetoun!

-- بدون نام ، Nov 28, 2007

esme in sazman ba horoofr englisi hast : "Oxfam Novib" va fekr mikonam in agha ya khanome bedoone nam tazakkore dorosti dadan, ghabele tavajjohe nevisandegane zamaneh.
Movaffagh bashid

-- hamed ، Nov 29, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)