تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
با بهمن مقصودلو درباره فستیوال بین المللی فیلم کوتاه ایران در نیویورک

شاید بایکوت شده‌ام

Azadeh@radiozamaneh.com

سال‌هاست که سینمای ایران سهمی را در جشنواره‌ی جهانی پیدا کرده است. بعد از انقلاب در اکثر جشنواره‌های بزرگ دنیا فیلمی از ایران هم نمایش داده می‌شود. این موضوع دیگر برای خیلی از ما طبیعی شده اما اینکه قرار است جشنواره‌ی فیلمی در آمریکا برگزار شود که مختص ایرانی‌هاست، موضوع جدیدی است.

بهمن مقصودلو فیلمساز، تهیه‌کننده، منتقد و کسی که در بسیاری از جشنواره‌های دنیا به‌عنوان سخنران یا عضو هیات داوری حضور داشته است، برگزارکننده‌ی " فستیوال بین‌المللی و مستقل فیلم کوتاه درباره ایران " در نیویورک است.

مقصودلو می‌گوید: «وقتی ایران در این سال‌ها مدام خبرساز بوده و توجه برانگیز، باید این فرهنگ را بهتر شناساند و یک مرکز برای آن پیدا کرد».
برای همین او تصمیم می‌گیرد فستیوال فیلم‌های کوتاه را با همکاری «بنیاد زیبا» و خانواده دکتر قوامی و همینطور کمک‌های برادرش در ایران، در نیویورک برگزار کند که فیلم‌هایش زیر سی دقیقه باشد.

گفت و گو را از اینجا بشنوید


مقصودلو می‌گوید:" تمام ایرانی‌های خارج و داخل کشور می‌توانند با فیلم‌های کوتاه شرکت کنند و تمام خارجی‌هایی که در دنیا فیلمی ساخته‌اند راجع به مسایل سیاسی، اجتماعی، هنری، فرهنگی می‌توانند شرکت کنند. این جشنواره مختص فرهنگ ایران است. "

او در مورد شرایط پذیرش فیلم‌ها می‌گوید:" فیلم‌ها باید در قسمت مستند یا داستانی باشند و البته از سی‌دقیقه تجاوز نکنند. اگر سازنده‌اش نسل اول یا نسل دوم ایرانی‌ست، می‌تواند هر موضوعی را داشته باشد و اگر غیرایرانی سازنده‌ی فیلم هست، باید موضوعش به ایران مربوط باشد. "

در این فستیوال فیلم‌های تولید شده در تاجیکستان و افغانستان هم جزو ایرانی‌ها محسوب می‌شود.مقصودلو می‌گوید:" تاجیکستان و افغانستان از یک فرهنگ وسیع ایرانی برخوردارند و فارسی صحبت می‌کنند، از این نظرو البته به‌خاطر تشویق افغان‌ها و تاجیک‌ها، این دو کشور هم استثناً جزو بخش ایرانی فستیوال محسوب می‌شوند."

برنامه این فستیوال در چندین بخش مجزا برگزار می‌شود؛ بهترین فیلم‌های تاجیکستان وافغانستان، فیلم‌های کوتاهی که برای اولین‌بار در نیویورک عرضه می‌شود، مروری بر آثار کامران شیردل، مروری بر آثار پرویز کیمیاوی، بهترین فیلم‌های ایرانی که در فستیوال‌های گذشته طی سال‌های قبل برنده‌ی جایزه شده‌اند، خانواده‌ی مخملباف که هفت فیلم کوتاه از خانواده‌ی مخملباف به نمایش درمی‌آید.

دلیل بزرگ بودن عرصه این جشنواره را مقصودلو در این می‌داند که در میان تعداد بی‌شمار جشنواره فیلم بین‌المللی قدم اول را باید محکم برداشت:" برای برگزاری جشنواره باید حرکت اولیه آنقدرجاه‌طلبانه و مثبت باشد که بتواند خودش را در نیویورک که مهد فستیوال فیلم است، تثبیت کند."

فستیوال فیلم کوتاه ایرانی به دلیل نامه‌ی کامران شیردل و انصرافش از حضور در این فستیوال چندی پیش سر زبان‌ها افتاده بود. کامران شیردل در نامه‌ای خطاب به مقصودلو نوشت که به دلیل تنش‌های سیاسی بین ایران و آمریکا قصد ندارد در این جشنواره شرکت کند و این مسئله باعث شد خیلی‌ها تازه سراغی از این جشنواره بگیرند.

با وجود اینکه مقصودلو می‌گوید شیردل به دلایلی که خودش می‌داند قصد شرکت ندارد اما بخش دولتی ایران هم برای این جشنواره هیچ رغبتی نشان نداده است:" متاسفانه مراکز سینمایی ایران برای تمام دنیا محموله‌هایی را با «دی.اچ.ال» می‌فرستادند و شرکت می‌کردند وحتی فیلم‌های خوبشان را بین فستیوال‌های دیگر تقسیم می‌کنند. ولی فستیوال ما را جدی نگرفته‌اند و هیچ محموله‌ و فیلمی از تاسیسات و موسسات و مراکز فرهنگی ایران مستقیم دریافت نکرده‌ام. فیلمها همه توسط فیلمسازان و به‌طور مستقل برای من ارسال شده و یا برادرم گرفته و ارسال کرده است. "
به گفته او با درخواست فرستادن و نمایش فیلم "فرش" برای شب افتتاحیه موافقت نشد و از طرف سازمان مربوطه عذرخواهی شد.

مقصودلو می‌گوید:" به‌طور کلی به این نوع حرکت‌ها مشکوک نگاه می‌کنند و حسن‌نیت ما را نمی‌بینند اما برای من هم اصلا مهم نیست. من کار خودم را می‌کنم و خوشبختانه تعداد بسیار زیادی فیلم به دفتر ما رسیده است و نمی‌دانم چطور این فیلم‌ها را با کمیته‌ی انتخاب ببینیم."

او می‌گوید در جواب نامه‌‌ها و درخواست‌ایش برای فرستادن فیلم از بخش های مختلف دولتی ایران، هیچ جوابی دریافت نکرده است:" همینطور که در آیین‌نامه‌ جشنواره نوشتم این یک فستیوال سیاسی و مذهبی نیست، نمایشگر آثاری از بزرگان فیلمسازی است که در تمام دنیا حضور دارند، چه ایرانی، چه نسل اول و چه نسل دوم. برای همین فکر می‌کنم شاید تحریم شده‌ام، شاید هم نشده‌ام. نمی‌دانم! مهم هم نیست فستیوال راه خودش را می‌رود و روی پای خودش می‌ایستد. اگر به اسم فستیوال نگاه کنید می‌بینید فستیوال مستقلی‌ست و امیدوارم با درک این موضوع سال‌های بعد با ما همکاری بیشتری شود."


مقصودلو در مورد انصراف کامران شیردل می‌گوید: " من با ایشان دوستی چهل‌ساله دارم. او فیلمساز بزرگی‌ست. یکسال پیش در مورد این موضوع با هم صحبت کردیم و من انتخاب‌های بسیاری داشتم، ولی شیردل را انتخاب کردم که بیاید راجع به تجربیاتش صحبت کند. فیلم‌هایش را هم انتخاب کردیم که متاسفانه نامه‌ای به من نوشتند و انصراف دادند از حضورشان، نه از فیلم‌هایشان ...خب ایشان نمی‌توانند بیایند. من نمی‌دانم دلایلش چیست. "


او ادامه می‌دهد:"شیردل در نامه‌اش نکات زیادی را شرح داده‌. من فکر نمی‌کنم این موارد راجع به من باشد در فستیوال. نکات و مسایلی سیاسی را توضیح داده‌اند. به‌هرصورت به آنچه در رابطه و مکاتبات شش‌ماه یا هشت‌ماه پیش ما بود، در این نامه‌ اشاره نشده است. برای من خیلی نامترقبه بود این نامه،‌ ولی خب هرکسی می‌تواند عوض شود، هر کسی می‌تواند تصمیم‌ خودش را بگیرد. این هیچ مسئله‌ای نیست. "

با وجود انصراف این مستندساز ایرانی، بخش کارمان شیردل همچنان پابرجاست و احتمالا جلسات پرسش و پاسخ توسط مقصودلو یا کارگردان‌های دیگر اداره خواهد شد.


" فستیوال بین‌المللی فیلم کوتاه درباره ایران " هیات داوری بین‌المللی سه‌نفره خواهد داشت. که یکی از آنها ریچارد پنیا رییس فستیوال نیویورک است و درصورتیکه شهره آغداشلو جواب مثبت دهد، یکی از داوران ایرانی-آمریکایی این جشنواره خواهد بود.

این هیات ژوری بین‌المللی ده هزاردلار جایزه‌ نقدی تقسیم خواهد کرد. چندین جایزه‌ی هزاردلاری ويژه توسط «مرکز بین المللی فیلم و ویدئو» یعنی شرکت بهمن مقصودلو و " بنیاد زیبا" هم در این میان به چشم می‌خورند:" تقریبا ده ـ پانزده هزار دلار نقد بین فیلمسازان جوان توزیع می‌شود و اگرتشخیص دهیم فیلم کوتاهی که جایزه گرفته و فیلمساز قابلی دارد و یک سناریوی مناسب در دست داشته باشد، تهیه فیلم سینمایی او را هم به عهده خواهیم گرفت."

آخرین مهلت دریافت فیلم‌ها تمدید شده است و تا آخرماه اوت ادامه دارد و تا پانزدهم ماه سپتامبر اسامی فیلم‌های برگزیده اعلام می‌شود. " فستیوال بین‌المللی مستقل فیلم کوتاه ایران " از 19 تا 21 ماه اکتبر 2007 در مرکز آسیایی نیویورک در منهتن برگزار می‌شود.


سایت فستیوال بین‌المللی فیلم کوتاه درباره ایران

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

این لینک سایت کار نمی کنه
تو گوگل هم سرچ کردم و از اونجا هم نرفت
احتمالاً سایشون مشکل داره

-- زیرمتن ، Aug 17, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)