خانه > آزاده اسدی > گفتوگو > اکبر گنجی: وجود چندهمسری اغراق است | |||
اکبر گنجی: وجود چندهمسری اغراق استآزاده اسدیگفتوگو با اکبر گنجی را از «اینجا» بشنوید. سالهاست کنار نامش عبارت «روزنامهنگار معترض» میآید. کسی که شش سال از دنیای آن سوی زندان، بهخاطر اعتقاد و اعتراضش به حکومت، محروم بود. با گنجی، که خستهی راه بود، تا لحظهی افطار، در استودیوی رادیو زمانه در مورد حقوقی که زنان برایش مبارزه میکنند صحبت کردیم. اما او در نهایت موضعش را اعلام کرد: «بدون آمار نمیتوان در مورد ازدواج موقت یا مجدد مردها بحث کرد. این نوع ازدواجها مال این روزها نیست و شما غلو میکنید». شما معتقدید تبعیض جنسی در ایران رنگ دینی دارد. و معتقدید قوانین ضد حقوق زنان، بهعنوان دفاع از دین و اجرای حکم شرعی شکل گرفته است. بنابراین چطور فکر میکنید زنان میتوانند در مقابل موردی به اسم حکم دین یا شرع اعتراض کنند؟ خب، راههای بسیار زیادی دارد. اول باید ببینیم چه تصوری از دین داریم. پیامبران در یک زمانهای میآمدند و متناسب با آن فرهنگی که وجود داشته، میخواستند نگاه انسانها را متوجه خدا کنند. همینطور سعی میکردند موارد خاصی را که در زمان خودشان وجود داشته، مثل مسایل زنان، کمی بهتر کنند. ولی در جمهوری اسلامی چطور میشود این مسأله را توضیح داد و عمل کرد؟ چند راه وجود دارد. یکی راهیست که آیتالله خمینی توضیح داده است: شما میتوانید مسلمان باشید و احکام را انکار کنید. راه دیگرش هم همان احکام حکومتیست که تئوریشان اصولا بر همین اساس است. میگوید هرگاه حکومت مصلحت را تشخیص دهد، می تواند احکام اولیه را تعطیل کند. مهم این است که تشخیص دهند. امروز اجرای این حکمهای تبعیضآمیز راجع به زنان، نه به مصلحت حکومت است، نه به مصلحت زنانی که نیمی از جمعیت کشور هستند و این احکام در مورد آنها پیاده میشود؛ چون باعث رنج و درد آنها میشود. اما این موضوع به مصلحت حکومت است، چون به شدت آنها راقبول دارند. یعنی شما معتقدید دقت نداشتهاند و تا حالا متوجه نشدهاند به مصلحتشان نیست؟ ببینید! یک عده آدم قشری هستند که میگویند این احکام از طرف خدا آمده و برای همهی زمانها و همهی مکانهاست و باید اجرا شود. از سوی دیگر، منافع نظام مردسالار و پدرسالار هم با اینها عجین شده است. از این دارند استفاده میکنند. با همهی اینها، در این سالهای گذشته، بسیاری از این حکمها شکسته شده است. مثلا ببینید حکم سنگسار را به دلیل فشارهای داخلی و بینالمللی تعطیل کردهاند. هنوز تعطیل نشده... تعطیل شده و اجرا نمیشود. حکم میدهند ولی اجرا نمیکنند. ممکن است قاضی حکم بدهد اما اجرا نمیشود. اصلا راجع به سنگسار ما در قرآن آیه نداریم. «رَجم» در قرآن وجود ندارد. این حکم را با استناد به سنت آوردهاند که موجب وهن اسلام است و در دنیا، ما و دینمان را مسخره میکنند. به همین دلیل، این حکم را مثل خیلی از احکام دیگر کنار گذاشتهاند و اصلا اجرا نمیشود. شما یک مورد نمیتوانید نشان دهید که جمهوری اسلامی دست دزدی را قطع کند. حکم حد زدن در میادین هم تعطیل شده است. یعنی فقط براساس عکسالعمل بینالمللی امکان تعطیل شدن بعضی از این موارد وجود دارد؟ ببینید! خودشان عنوان میکنند «وهن اسلام». میگویند هرچیزی که موجب وهن اسلام شود باید کنار گذاشت. اگر تعبیر آیتالله خمینی را به کار ببریم، میگفتند هر چیزی موجب مصلحت نظام نباشد یا به مصلحت نظام باشد را میشود تغییر داد. احکامی هم که راجع به زنان است همین حکم را دارد. اینکه شما میپرسید چه کسی تغییرش میدهد همین است: ساختار زمانه. و الان مشکلی که شریعت و فقه ما دارد همین است که با این ساختارها هماهنگ نمیشود. البته نه همهی زنها! قبول... قبول. این احکامی که ما میگوییم در علوم اجتماعی است و هیچ حکم مطلقی نداریم. در گذشته، در جهان گذشته، بحث سر این بوده و جهان ناعادلانه بود. منظور ما اجتماع است. ولی میخواهیم بگوییم زنی که پانصد سال یا هزارسال پیش کتک میخورده، او هم درد میکشیده، او هم رنج میبرده از این رفتارهای نابرابری که نسبت به او اعمال میشد. اما چون فرهنگ زمانه نابرابر بوده این را طبیعی فرض میکرده. یعنی گویی مرد حق داشته که زنش را کتک بزند. فرهنگ مدرن امروز میگوید حق ندارید هیچکسی را کتک بزنید. فرد میگوید این حق من نیست که کتک بخورم و شما هم حق ندارید که من را کتک بزنید. اینطور که میگویید خیلی طول میکشد... اتفاقا در این زمینه من خیلی امیدوارم. اتفاقا من اگر در بعضی زمینهها امیدوار نباشم، در این یک مورد بسیار امیدوارم و فکر میکنم تحولاتی که، در مجموع، در این ۲۷ سال در جمهوری اسلامی شکل گرفته برای رفع تبعیض جنسی خانمها مؤثر بوده. هرچند که فاصلهی شگرفی با آن وضعیت مطلوب داریم ولی من در این زمینه خوشبین هستم. دلیلش هم این است که، در درجهی اول، این مستقیما امری سیاسی نیست که با نظام قدرت سیاسی درگیر باشد. مثلا فرض کنید خانمها میگویند حق طلاق چرا متعلق به مردهاست... یا حق حضانت؟ و میبینیم که حکومت راه میآید در اینجور مواقع؛ و فشارها مؤثر است. مثلا مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب کرده و الان هر مردی از زنش جدا بشود باید نصف اموالی که در دوران ازدواج به دست آورده به زنش بدهد. یا مثلا ازدواج مجدد، که واقعیت هم ندارد، یعنی مردها اصلا نمیتوانند و همین یک مورد را هم نمیتوانند ازدواج کنند. نه دیگر آقای گنجی... این را نمیتوانید بگویید. دلیلش هم روشن است؛ چون به لحاظ معیشتی... یکی از دلایل تجمع ۲۲ خرداد همین موضوع بود و یکی ازخواستههای زنان درآن تجمع برداشتن قانون ازدواج مجدد بود. ببینید! این کار خوبیست. من هم صددرصد موافقم. اما چقدر واقعیت دارد در جامعهی ما؟ و چندتا مرد هستند که میتوانند ازدواج مجدد داشته باشند؟ خیلی زیاد است آقای گنجی. به خودتان نگاه نکنید... نه، اینطور نیست. ازدواج موقت مورد جاافتادهای در جامعه است. ازدواج موقت را نمیگویم. خب ازدواج موقت ممکن است به ازدواج مجدد هم ختم بشود. اصلا خودش یک ازدواج دیگر است در حالیکه همسری وجود دارد. الان وضع معیشتی در ایران بسیار دشوار شده است. پسری که میخواهد ازدواج کند هم خودش، هم پدرش و هم مادرش میگردند دختری را پیدا کنند که شاغل باشد. در حالیکه به لحاظ فقهی، وقتی میگویم قوانین تغییر میکنند، همین است. به لحاظ فقهی میگویند مرد حق دارد زنش را حتی... منع کند از کار؟ حتی منع کند از خانهی پدرش رفتن. میشود ناشزه اگر بدون اجازهی شوهرش برود. ولی الان به خاطر ضرورتهای تمدنی که به شما گفتم، این اتفاق افتاده که جوان از ابتدا میگردد دنبال دختری که شاغل باشد... چند درصد چنین مواردی شما میشناسید؟ خب آمارها را باید نگاه کرد. مثلا در مورد دانشگاه. الان تعداد دختران دانشجو از پسران بیشتر است. اینجا آمار داریم. افراد نمیتوانند همینطور نظر دهند. شما در مقالهی آپارتاید جنسی گفتهاید تعداد دخترها و استقبال دخترها از تحصیل بیشتر است و خودتان همانجا گفتهاید با این حال کار برای دخترها کمتر است و محدودیت خانوادههای سنتی بر دختران بیشتر... قبول دارم. اینها را هم باید در نظر بگیرید. چون آن کلی را که میگویید، بدون این مسایل نمیتوان تحلیل کرد. من دو مورد را همیشه میگویم. زمانی با آرمانهایی که داریم، مثل برابری کامل زن و مرد، به لحاظ حقوقی فاصلهی شگرفی داریم. این را قبلا گفتم و الان هم دوباره تکرار میکنم. میان این چیزی که امروز هست و آن چیزی که میخواهیم، فاصله وحشتناک است.اما میبینیم در این ۲۷ سال چقدر تغییرات انجام شده است. من میگویم تغییرها خوب بوده. کافی نیست، خیلی تغییر باید شکل بگیرد.میگویم چرا این شده. میگویم محتویات زمانه این تغییرات را ایجاد کرده. اینکه الان تعداد دخترها در دانشگاه ها بیشتر شده ده ها دلیل دارد. این فقط کمیت است آقای گنجی! میدانم. قبول. ولی این هم مثبت است. این را هم باید در نظر بگیریم اگر یک تحول مثبتی شده، نمیگویم جمهوری اسلامی برنامهریزی کرده بود دخترها بروند دانشگاه و تعدادشان بیشتر از پسرها شود. نه! میگویم که در همهی زمینهها این اتفاق افتاده. الان ساختار اقتصادی ـ اجتماعی کشور به گونهایست که چند همسری را تقریبا دارد ناممکن میکند. نمیگویم وجود ندارد، میگویم ناممکن میکند. بیشتر میشود آقای گنجی. شما تقریبا پنج شش سالی نبودید در این فضا. خب آمار بدهیم. شاید آماری در این زمینه وجود نداشته باشد. ولی شما میتوانید ازاتفاقهای اجتماعی اطرافتان و اعتراض زنان این موضوع را درک کنید. نه. اتفاقا من اطرافم را ندیدهام. چیز دیگری دیدهام که میگویم. خیلی جالب است. شما اطرافتان آدمهایی دیدهاید که برای ازدواج شرط اشتغال خانمشان را گذاشتهاند، که خیلی باید خانوادهی مدرنی باشند، اما ازدواج مجدد را ندیدهاید و در اطرافتان نداشتهاید. این دو مورد، از مواردیست که در خانوادههای سنتی خیلی زیاد است. ممکن است مردهایی مخفیانه بروند ازدواج کنند. ممکن است مردهایی مخفیانه روابطی با بعضی از خانمها داشته باشند. این یک بحث است؛ ولی چند همسرگزینی نداریم و استثناییست اگر چنین چیزی باشد.
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.
|
لینکدونی
آخرین مطالب
آرشیو ماهانه
|