رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۸۷

انگشت‌نگاری از مسافران اماراتی در ایران

رئیس پلیس مهاجرت و اتباع خارجه اعلام کرد که ایران از مسافران اماراتی انگشت‌‌نگاری کرده است.

سرهنگ غلامرضا رضائیان گفته که این اقدام در واکنش به تفتیش بدنی مسافران ایرانی در فرود‌گاه‌ دوبی صورت گرفته است.

به گفته این مقام پلیس، انگشت‌‌نگاری از این مسافران به درخواست وزارت خارجه صورت گرفته و در یک مقطع زمانی خاص انجام شده است.

سرهنگ رضائیان که امروز یکشنبه با خبرگزاری فارس گفتگو می‌کرد، افزود: «بعد از این اقدام و رفتار متقابل مأموران پلیس مهاجرت کشورمان، گزارشی مبنی بر تفتیش و انگشت‌نگاری از مسافران ایرانی در دبی نداشته‌ایم.»

انگشت‌نگاری از اتباع ایران علاوه بر این‌که از سوی آمریکا به اجرا گذاشته می‌شود، در ماه‌های اخیر از سوی دولت عربستان برای حجاج ایرانی خانه خدا نیز اعمال می‌شود.

گزارش‌ها همچنین حکایت از انگشت‌نگاری تجار ایرانی در فرودگاه دوبی دارد که اعتراض ایرانیان مقیم دوبی را برانگیخته است.


رئیس پلیس مهاجرت و اتباع خارجه همچنین اظهار داشت که هم اکنون از اتباع آمریکایی که قصد ورود به ایران را دارند انگشت‌نگاری می‌شود.

آن‌طور که سرهنگ رضائیان گفته است، پلیس ایران از اتباع کشورهای بریتانیا، فرانسه و ژاپن هم «بر اساس تصمیم دستگاه دیپلماسی انگشت‌نگاری خواهد کرد.»

این مقام پلیس، پیش‌تر در پانزدهم مرداد ماه امسال گفته بود که ایران از اتباع کشور‌های بریتانیا، فرانسه و آمریکا در زمان ورود به ایران انگشت‌نگاری می‌کند.

پلیس در حالی انگشت‌نگاری از اتباع برخی کشور‌ها در ایران خبر می‌دهد که محمود احمدی‌نژاد در اول آبان‌ماه سال ۱۳۸۵ با چنین اقدامی مخالفت کرده بود.

آقای احمدی‌نژاد گفته بود: ‌«نمایندگان ما می‌خواستند درباره انگشت‌‌نگاری مقابله به مثل کنند که گفتیم ملت ما این کار را نمی‌کند چون با ملت‌ها مخالف نیستیم.»

پلیس مهاجرت ایران می‌گوید از اتباع بریتانیایی و آمریکایی بنا بر رفتار متقابل انگشت‌نگاری خواهد کرد.

Share
در همین رابطه:
انگشت‌نگاری از اتباع فرانسه، بریتانیا و آمریکا
انگشت‌نگاری از ۱۲ کارمند شبکه ان‌بی‌سی در تهران