تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

انتقاد دوباره روحانی از سیاست‌های دولت نهم

حسن روحانی نماینده رهبر جمهوری اسلامی در شورای عالی امنیت ملی، باردیگر از سیاست‌های محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران به شدت انتقاد کرد.

این برای دومین بار طی سه هفته گذشته است که آقای روحانی انتقادات تندی را متوجه عملکرد دولت محافظه‌کار آقای احمدی‌نژاد می‌کند.

پیش‌تر وی در ۲۰ شهرویور ماه، تنها چند روز پس از حمایت صریح آقای خامنه‌ای از دولت، احمدی‌نژاد را متهم کرد که در سه سال گذشته «فرصت‌های طلائی» را از دست داده است.

به گزارش امروز دوشنبه خبرگزاری‌ها، آقای روحانی شب گذشته در دیدار با نمایندگان ادوار مجلس گفت: «ما در این چند سال دچار یک بی‌ثباتی عجیب و غریب شده‌ایم.»

منظور وی از بی‌ثباتی، افزایش‌ تنش‌ها و بحث‌ها در خصوص مواردی چون «تغییرساعت رسمی کشور»، «تغییر مداوم مدیران» و «سیاست‌ داخلی و خارجی» است.

آقای روحانی که از نزدیکان سیاسی علی اکبر هاشمی رفسنجانی محسوب می‌شود، همچنین از رویکرد دولت آقای احمدی‌نژاد در تدوام بحث‌ها در مورد برخی مسائل ساده انتقاد کرد و افزود: «انسان اصلا دچار حیرت می‌شود که در این مسائل ساده و کاملا روشن این همه بحث شود.»

وی همچنین با اعتراض به تغییر مدوام مدیران در دولت نهم طی سه سال گذشته اظهار داشت: «کمتر در دولتی دیده‌ایم که وزارتخانه‌ای در طول دوسه سال به این اندازه دچار تغییر شود و یا حتی معاون حساس یک وزارتخانه، چندین بار دچارتغییر شود.»


انتقاد از عملکرد دولت محافظه‌کار نهم در هفته‌های گذشته، افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.
محمد خاتمی رئیس جمهوری سابق، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و آقای روحانی از جمله سیاست‌مدارانی هستند که در هفته‌های اخیر انتقادات تندی را متوجه عملکرد سه ساله آقای احمدی‌نژاد کرده‌اند.

این انتقاد‌ها در حالی صورت می‌گیرد که محمود احمدی‌نژاد شب گذشته در جلسه مشترک هیئت دولت با نمایندگان مجلس، آنها را «غیر منصفانه» دانسته است.

با این حال آقای روحانی اعلام کرده است که در سه سال گذشته «بسیاری از نیروهای با تجربه و پخته در دستگاه‌های دولتی کنارگذاشته شدند و افرادی بی‌تجربه یا کم‌تجربه جای ‌آن‌ها را گرفتند که این بزرگترین بی‌عدالتی بود.»

براساس گزارش‌ها، از زمان روی کارآمدن دولت محافظه‌کار نهم در سال ۱۳۸ صدها تن از مدیران باتجربه از مقام خود جابجا یا برکنار شده‌اند. این اقدام دولت با مخالفت‌های فراوانی مواجه شده است.

حسن روحانی که در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی مسئول پرونده هسته‌ای ایران بود، در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از دیپلماسی هسته‌ای دولت نهم گفت: «آیا یک سیاست تهاجمی و عزت‌آفرین به این است که ما در برهه‌ای خیلی تند سخن بگوئیم و در برهه بعد بیش از حد نرم، گاهی افراط و گاهی تفریط؟»

آقای روحانی همچنین مواضع هسته‌ای ایران در سه سال اخیر را «غیر کارشناسی» خواند و اظهار داشت: «وقتی کارشناسی نیست، سیاست ابتکاری می‌شود انفعالی و کنار گذاشته می‌شود.»

به گفته وی «سیاست خارجی عرصه مبادله سخنان تند نیست. شعارهای تند که ما را به جایی نمی‌رساند، چه نتیجه‌ای عاید ما می‌شود؟»

حسن روحانی پیش‌تر در هشتم اسفندماه سال گذشته نیز تنها یک روز پس از حمایت رهبر جمهوری اسلامی از سیاست‌های دولت نهم در مورد مناقشه هسته‌ای این کشور با غرب، انتقاد‌های تندی متوجه احمدی‌نژاد کرده بود.

برخی ناظران،حسن روحانی را یکی از نامزد‌های احتمالی دوره دهم انتخابات ریاست جمهوری ایران می‌دانند.
وی ظرف دو سال اخیر، حملات شدیدی علیه احمدی‌نژاد داشته و به ویژه سیاست‌خارجی وی در برابر غرب در موضوع برنامه هسته‌ای را، مورد انتقاد قرار داده است.

روحانی در حال حاضر مجموعه‌ای از مناصب مهم در جمهوری اسلامی، همچون عضویت در مجلس خبرگان را در اختیار دارد .


در همین رابطه:
انتقاد تند حسن روحانی از دولت احمدی‌نژاد
انتقادبی‌سابقه روحانی از احمدی‌نژاد
حسن روحانی: شرایط هر روز سخت‌تر می‌شود

نظرهای خوانندگان

آقاي روحاني كه مشاور رهبر است ابتدا بهتر است برود به رهبر مشاوره بدهد و به او تذكر بدهد كه حمايتت دارد كار دست جمهوري اسلامي ميدهد ...
اين آمار و ارقام را به رهبر نشان دهد . مسئله جيست كه بعد از سه سال منتقدين زياد شده اند ؟ آيا فقط ايران وجه المصاحه ي اهداف اين افراد نيست ؟ جرا با نزديك شدن انتخابات اين افراد بلبل شده اند . مردم مي دانند كه جكونه در انتخابات شركت كنند و به كسي راي ميدهند كه اختلافات حكومتي را افزايش دهد نه به كساني كه بعد از انتخابات مردم را فراموش مي كنند .

-- فرهاد-فرياد ، Sep 29, 2008

به نظر من آنچه آقای روحانی میگوید بخش بسیار کوچکی از انتقادهای وارده به رئیس جمهور است . از انصاف نگذریم سیاستهای غلط میلیاردها دلار به کشور ضرر زده است . دشمنان ما را متحد تر کرده و ما در محاصره کامل قرار گرفته ایم . درآمدهای ایران صرف کشورهای بیخودی مثل گامبیا ، ونزوئلا و کومور و عراق و بقیه جاها می شود که هیچ سودی برای ما ندارند. عوام فریبی احمدی نژاد به اوج رسیده است . بی ثباتی در مدیریت بیداد می کند . فاصله طبقاتی بسیار بیشتر شده و دولت واقعا ضعیف و متزلزل است و این دولت شایسته حکومت بر ایران قوی را ندارد

-- یاورزاده ، Sep 30, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)